Förslag på "Hemichromis ??" önskas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Förslag på "Hemichromis ??" önskas

    Röd juvelciklid har alltid varit en av mina favoriter, Nu är det dock över 10 år sen sist.
    Jag har uppmärksammat att (bla pga Kjell Nilssons artikel i CB) att det numera finns
    ganska många varianter/arter av Hemichromis i handeln. Vad föreslår ni som har provat.
    Berätta gärna om era "arter" vad gäller färg,bettende storlek osv.
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Hej

    Jag har inte sjalv erfarenhet av nagra andra an den roda juvelen och den "klassiska" aggressiva rodcikliden. Om du soker pa forumet sa hittar du sakert intressanta inlagg da jag vet att folk har skrivit om sina erfarenheter av olika arter.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • HåkanM
      NCS Medlem
      • november 2005
      • 1294

      #3
      Hej

      Jag har läst alla gamla inlägg och det har varit intressant läsning. Men vad jag förstått
      har det de sista året kommit fram betydligt fler varianter så det var närmast dessa jag
      tänkte på.

      Kommentar

      • daniel_i_malmö
        Användare
        • april 2002
        • 1338

        #4
        Jag har sedan ett par månader tillbaka en variant av röd ciklid som kallas Hemichromsi s. Bangui. Jag gillar den skarpt.

        Den skiljer sig lite från de rödciklidsorter jag haft tidigare då den blir mindre (hanar 8 cm, honor 6 cm) och är relativt fredlig. Inte ens när de leker är de särskilt agressiva. Jag har sex stycken i ett hundraliters tillsammans med kongotetror och angolabarber och inte ens när de vaktar rom och yngel utgör de någon fara för andra fiskar. Jag skulle vilja påstå att den är som en kurvciklid i temperament. Jag har i en annan tråd nyligen postat en länk där du kan läsa mer om denna fina fisk.

        Sedan har jag för länge (ca 10 år) sedan haft vildfångade Hemichromis som var olivgröna med guldfläckar på fjällen (de fläckar som är blå på 'vanliga' rödciklider). Den var extremt snygg när den färgade ut, i mitt tycke. Jag har dock inte sett denna art i handeln sedan dess. Den hade jag gärna skaffat igen.
        Tjugofem år med ciklider.
        http://www.malmoakvarieforening.se
        Centralamerika 2006
        Svart kaffe och drömmeri...

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #5
          Jag, eller rättare sagt min bror, hade Hemichromis fasciatus för en massa år sedan. Den är större än rödciklid, och mycket aggressivare, påminner mycket om centralamerikanska ciklider i humöret. Bör nog hållas i stora akvarier, kunde kanske funka tillsammans med t.ex. större, hårdföra, malawis.

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • april 2002
            • 9579

            #6
            Ja de större fempunktshemichromisarna som t ex. Hemichromis elongatus och Hemichromis frempongi spelar i en helt egen division när det gäller aggresivitet.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • HåkanM
              NCS Medlem
              • november 2005
              • 1294

              #7
              är det någon som sett/känner till Hemichromis sp neon, lär vara en odlingsform.
              Är Röd juvelcilkid blue en annan urvalsodlad variant eller ?

              Kommentar

              • HåkanM
                NCS Medlem
                • november 2005
                • 1294

                #8
                Nu finns det "Röd ciklid (blå) på akvarietekniks lagerlista, är det någon som
                sett den ?/ vet om det är en odlingsform?

                Kommentar

                • Alexander Ylipää
                  Användare
                  • oktober 2003
                  • 3615

                  #9
                  Jag har för mig att akvarietekink påstod att det var en lokal färgvariant...
                  Mvh Alex

                  Kommentar

                  Arbetssätt...