Nu har även ett fjärilsciklidpar lekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kanotisten
    Användare
    • september 2006
    • 74

    Nu har även ett fjärilsciklidpar lekt

    Ja, för inte så länge sedan lekte mina Agassizii, tyvärr blev rommen uppätna under natten.

    Nu såg jag fjärilsciklidparet vakta en himla massa rom i sällskapskaret. Tyvärr tror jag att ödet blir detsamma som för Agassiziiparet.

    Det intressanta är dock att inget av paren har enligt "regelboken". Agassiziiparet lekta helt öppet - och inte på nån av lekplatserna som passar dem (kruka med hyfsat smal ingång).

    Fjärilsciklidparet la rommen mitt i mina bottenväxter, och inte på en plan yta.


    Alltså har jag ett Agassiziilekpar och en fjärilciklidlekpar i karet nu. Tror ni de leker om man flyttar ger dem till ett 60l akvarium var för sig? Använder vatten från huvudkaret och samma växter för inredning?
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Speciellt om de har ätit upp mesta rommen själva så kommer de snabbt i lekkondition igen. Tippar på att du har lek inom två veckor på båda arterna, även om du flyttar dem. Vill du att de ska dra hela vägen ut med ynglen så behöver vattnet ha lite lägre pH än normalt kranvatten (bör ligga runt 7 eller strax under), annars kläcker rommen sämre. Men, men, en del dvärgciklider är odlade på så länge i akvarier att deras rom verkar kläcka bra även i högre pH. Oftast en fördel att ha några firrar i ytan som avleder aggressionerna också, guppy funkar fint.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • kanotisten
      Användare
      • september 2006
      • 74

      #3
      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      Speciellt om de har ätit upp mesta rommen själva så kommer de snabbt i lekkondition igen. Tippar på att du har lek inom två veckor på båda arterna, även om du flyttar dem. Vill du att de ska dra hela vägen ut med ynglen så behöver vattnet ha lite lägre pH än normalt kranvatten (bör ligga runt 7 eller strax under), annars kläcker rommen sämre. Men, men, en del dvärgciklider är odlade på så länge i akvarier att deras rom verkar kläcka bra även i högre pH. Oftast en fördel att ha några firrar i ytan som avleder aggressionerna också, guppy funkar fint.

      Hilsen,

      P
      Har PH 6.9 i karet

      Sov inte hemma inatt så jag vet inte om rommen är kvar. Dock blir det en tur ut till Jägerzoo och inköp av 60l akvariepaket i eftermiddag

      Vill så gärna lyckas med att odla dvärgciklider.

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Låter som en finfint pH att testa med. Fjärilarnas rom lär utvecklas i det pH, men beroende på hur länge man odlat på din stam agassizii så kan det smyga sig. Testa först i det pH du har nu, funkar inte det så sänk lite ytterligare.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • kanotisten
          Användare
          • september 2006
          • 74

          #5
          Nu sprider en annan hona sina rom, och hanen befruktar....

          Och där är det färdigt och hanen går ut och vaktar reviret. Fascinerande det här!!!

          Tyvärr lekte dom i sällskapskaret, så vi får se vad det blir av det. Jag tänkte i alla fall ge dem en nattlampa så att de kan vakta rommen lättare.

          Har hört att man kan slanga över ynglen till ett annat kar? När kan man göra detta (ifall man har tur och det går så långt)?

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Enten kan man ta rommen direkt och försöka kläcka den artificiellet eller så försöker man knipa så många yngel man kan när de är precis nykläckta. Brukar funka ok med en hävert. Har man is i magen så väntar man tills de är frisimmande och suger upp dem då. Brukar ta ca 3 dagar, men är kopplat till temperatur. Kniper du helt nykläckta yngel så kom ihåg att du inte ska mata förräns gulesäcken är förbrukad och de börjar röra sig ovanför botten.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • kanotisten
              Användare
              • september 2006
              • 74

              #7
              Eftersom jag är på jobbet nu får jag ha is i magen. Både honan och hanen vaktade rommen flitigt i morse, ingen fisk får komma i närheten. Jag blir glad över att se hur de beskyddar rommen. Riktigt duktiga föräldrar

              I övrigt flyttade jag bågcikliderna till ett annat akvarium igårkväll. De stressade föräldrarna genom att försöka sno rommen, men jag lyckades haffa dem innan de gjorde ngn skada.

              Kommentar

              Arbetssätt...