Canon 10D

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robjo
    Användare
    • maj 2005
    • 330

    Canon 10D

    Ska köpa min första systemkamera och behöver lite hjälp. Har hittat denna.
    Canon EOS 10D. (kameran)
    1GB Lexar 80x compactflash minne.
    EF 28-105mm f/4-5.6
    EF 75-300mm f/4-5.6 III
    Med väska. nu är frågan om detta är något att sats på, hur mycket är rimligt att betal för detta. Är 6000kr för mycket ??

    Eller ska jag satsa på en 400D kit paket. Vad vinner jag isf på detta

    /Robban
    http://picasaweb.google.se/sipedon/
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Objektiven du får med där är långt ifrån hyfsade. De är ganska dåliga rent ut sagt. Det är synd att lägga pengar på objektiv som inte riktigt håller måttet. Hade jag varit du hade jag kanske köpt ett nytt hus (kamerahus alltså) och sen försökt göra lite klipp på begagnade, lite bättre objektiv. Det är ganska säkert att köpa objektiv begagnat eftersom de lixom inte direkt är så svåra att kolla om allt funkar etc på plats. Hus däremot är mer känsliga...

    Sen beror ju allt såklart på vilka krav du ställer på kvalitet och hur stora förstorningar du skall göra etc... Sen är det ju en ekonomisk fråga också...
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • olof
      Användare
      • april 2002
      • 1823

      #3
      Hej!

      10D är ju långtifrån ny men fördelen är väl att den har en bildcensor i fullformat jämfört med 400D som ju beskär bilden till en förstoring kring 1:1.5.

      Jag måste säga att det är svårt att göra klipp på begagnade digitalkameror. Jag tycker priserna överlag är höga jfr med nytt.

      Mvh

      olof
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

      Kommentar

      • robjo
        Användare
        • maj 2005
        • 330

        #4
        Jag ska nog försöka hitta ett hyfsat paket begagnat, måste tänka lite på ekonomin så här i semester tider.

        Ska använda den till allmänna foto stunder, men även akvariefoto.

        Är denna kamera ett bättre köp.

        Canon 20D
        Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM

        Vad är vettigt att betala för en sån. kom ihåg att jag är nybörjare på allt inom fotografering.
        http://picasaweb.google.se/sipedon/

        Kommentar

        • Jarnis
          Användare
          • november 2005
          • 415

          #5
          Om det är prisvärt hänger rätt mycket på skicket. Skillnaden på digitala systemkameror och dom gamla analoga systemkamerorna är att digitalkamerorna i regel gått mycket hårdare, enormt mycket fler exponeringar. Är kameran ägd av en gammal tant på landet som bara fotograferade på söndagar eller av en trigger-happy skogsmulle så har priset stor betydelse. Förr var det inte så vanligt att folk framkallade 100st 24-bilders rullar på ett år men nuförtiden så är 2.400 bilder "peanuts"... Mekaniken i objektiven/husen är inte ersatt av titan eller något annat magiskt bara för att det blivit digitalt. Se alltså upp med skicket - det är lite som att importera bil från Tyskland, mätarställningen kanske inte stämmer...
          Micke

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • april 2002
            • 9579

            #6
            Ursprungligen postat av olof
            10D är ju långtifrån ny men fördelen är väl att den har en bildcensor i fullformat jämfört med 400D som ju beskär bilden till en förstoring kring 1:1.5.
            Både 10D och 400D har 1.6x crop.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #7
              Ursprungligen postat av Micke
              Både 10D och 400D har 1.6x crop.
              Om du kollar på 20D, 30D, 350D, 400D så tror jag det är viktigare att få en bra lins med oavsett vilken av modellerna du väljer.
              Kolla även beggade Nikon D70, jag tror man kan få mer för pengarna där om man köper beggat, Micke och Zaphi vet säkert mer om det.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • robjo
                Användare
                • maj 2005
                • 330

                #8
                Är den linsen jag nämnde något att ha. Den är tänkt att vara en allround lins
                http://picasaweb.google.se/sipedon/

                Kommentar

                • robjo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 330

                  #9
                  har även denna att välja på.

                  Nikon d70s med kit objektiv antingen 18-50mm eller 18-55mm +2.GB minneskort.
                  Pris 6000Kr
                  http://picasaweb.google.se/sipedon/

                  Kommentar

                  • olof
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1823

                    #10
                    Ursprungligen postat av Micke
                    Både 10D och 400D har 1.6x crop.
                    Stämmer, det är jag som inte läst specifikationerna ordentligt.

                    Mvh

                    olof
                    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • robjo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 330

                      #11
                      Då vet jag vad jag ska titta mest efter. Kan ni rekomendera någon bra allround lins, En till nikon och en till canon
                      Ursprungligen postat av deelay
                      Om du kollar på 20D, 30D, 350D, 400D så tror jag det är viktigare att få en bra lins med oavsett vilken av modellerna du väljer.
                      Kolla även beggade Nikon D70, jag tror man kan få mer för pengarna där om man köper beggat, Micke och Zaphi vet säkert mer om det.
                      http://picasaweb.google.se/sipedon/

                      Kommentar

                      • Micke
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9579

                        #12
                        Ursprungligen postat av robjo
                        Då vet jag vad jag ska titta mest efter. Kan ni rekomendera någon bra allround lins, En till nikon och en till canon
                        Nikon AF-S DX 18-70/3,5-4,5G IF-ED är en riktigt prisvärd optik. Vill du ha något ljusstarkare så titta på Tamron eller Sigma istället. Ljusstarka normalzoomar från Nikon och Canon kostar en slant och är väl inget man börjar med.
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • robjo
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 330

                          #13
                          Nu har jag varit i butiken och känt på grejorna. Nikon har ett erbjudande på en D40 kitpaket
                          för 4990kr då får man med en blixt SB-400. Hur är denna kamera gemfört med en Canon 350.

                          Och hur ser bagagnat marknaden ut för denna, tex passar dom flesta Nikon objektiv till denna. Och hur klara sig deras kit objektiv 18-55 emot 350d.
                          Ska oxå säga att 350d var 500kr dyrare, är det värt dom extra pengarna eller ???
                          http://picasaweb.google.se/sipedon/

                          Kommentar

                          • Micke
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9579

                            #14
                            Ursprungligen postat av robjo
                            Och hur ser bagagnat marknaden ut för denna, tex passar dom flesta Nikon objektiv till denna.
                            Både D40 och D40x saknar autofokusmotor i kamerahuset vilket innebär att den måste sitta i objektivet om du vill ha autofokus. Alla gamla objektiv passar men för att du ska få autofokus med D40/D40x måste det stå AF-S på dem.
                            Senast redigerad av Micke; 11 juni 2007, 18:52.
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                            Kommentar

                            • Rauken
                              Användare
                              • januari 2007
                              • 310

                              #15
                              Hakar på tråden och stäler lite "nybörjarfrågor" jag med...
                              Är en nybliven Nikon D40-ägare med en liten fundering.
                              Skall till å börja med nämna att jag heller inte är någon storfotograf heller (varken i volym eller kvalitet, åtminstone inte än) men jag kände att jag ville kunna "göra" lite mer med kameran än bara "rikta och trycka". Det är ett klart lyft mot den gamla Nikon CoolPix 3200 (även om den har funkat/funkar bra)...
                              Om Kit-optiken är bra eller dålig kan jag inte säga något om eftersom jag inte har något att jämföra med, just nu känns det som att den duger bra för min del, men dock känner jag redan nu att jag kommer att behöva komplettera med ett telezoom.
                              Såg att det finns från ca. 1500:- (Sigma och Nikon). nu (äntligen) till frågan Nikon har ju även ett 50-200 med bildstabilisering för ca. 3000:-, är det värt att betala till dom pengarna för den funktionen? Är objektivet OK för en annan?
                              När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...