äggskal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • håkan karlström
    Användare
    • april 2005
    • 91

    äggskal

    nu vet inte jag om det räcker för mina frontosor...ph på runt 8,5.eller om det skulle gå å höja med en korg med äggskal i ytterfiltret?
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Sägs att med hjälp av kalk i filteret så höjer man bara upp t 7,5. Och det va du som hade rötter i va?
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Har du ph på 8.5 nu? Det duger...men det som är det viktigaste är hur stabilt det ligger under en längre period. Gör du mätningar kontinuerligt eller gör du dem i samband med ett vattenbyte?

      Tror inte att äggskal ger sådan direkt effekt annat än att det buffrar relativt bra. Jag har köpt brunnskalk på Granngården men inte haft möjligheten att prova det än. Det ska vara riktigt bra som ph höjare (till max ph samt ge drickvänligt vatten. Hållbarheten på brunnskalken (ser ut som grus i dimension 3-8mm) är 3-5 år innan man behöver byta ut det. Denna produkt borde teoretiskt vara bättre än äggskal.

      Kommentar

      • tezz
        Användare
        • februari 2006
        • 1069

        #4
        Använd natriumkarbonat då får du så högt ph du vill

        Kommentar

        • ciklidMartin
          Användare
          • februari 2004
          • 213

          #5
          Eller så kan man hälla i bikarbonat, tror nog inte du kan få mer än 8,3 i ph då.
          www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Ursprungligen postat av ozric
            Sägs att med hjälp av kalk i filteret så höjer man bara upp t 7,5. Och det va du som hade rötter i va?
            Nej men det sanker inte pH lagre an 8.6 eller nat sant. Rotter gor vanligen varken till eller fran nar det galler pH. Kalken kommer hoja kH sa om vattnet ar mjukt och vattenverket hojer pH med natriumhydroxid eller vad det nu ar sa sjunker det snabbt i akvariet. Det undviker du med t ex aggskal eller kalksten i filtret.

            Orsaken till att vattenverket hojer pH ar att det inte ska angripa ledningarna. Det ar inte tillatet att skicka ut vatten med lagt pH i natet, men hur lagt det ar mins jag inte. pH 7.5 kanske?
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Lakka-Ciklid
              Användare
              • mars 2007
              • 75

              #7
              7.5 sa vår kemilärare för inte så länge sen...

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Ursprungligen postat av Malawe
                Hållbarheten på brunnskalken (ser ut som grus i dimension 3-8mm) är 3-5 år innan man behöver byta ut det.
                Varfor skulle man behova byta ut den? Fylla pa fattar jag men inte byta ut. Jag kan inte komma pa nagon svarnedbrytbar forening som skulle bildas runt kornen men kan ju ha fel. Att skolja av den ibland borde racka om det blir problem. Eller har jag missat nagot fundamentalt nu?
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • lalle anveros

                  #9
                  Har haft brunnskalk i ca 4 år nu.När vattenprovet gjordes hade jag 2,3 mg järn och mangam i vattnet.Efter att jag hällt i kalken ca 125 kg och spolat rent fickk jag gokänt vatten utan anmärkning,järnet föll till 0,3 MEN mangamet är lite hög.Funderar att byta ut kalken nu.OBS!! jag har inget vattenfilter typ sand i tanken,ny sand ligger i brunnsbotten.

                  Kommentar

                  • lalle anveros

                    #10
                    Till dem som har egen brunn och inte vet riktigt vad som ska göras.
                    1.Beställ en slambil som suger bort allt vatten +ev slam från botten.
                    2.Kolla om väggarna är svarta och om det finns rötter iskarvarna + grenar i vattnet eller annan skit rensa bort allt.
                    3Har man läckage så köper man en flaska vattenstopp + färdigblandad cement.Följ anvisningarna,täta ev hål så ytvattnet in rinner in.
                    4:Har man tank i källaren,se till att den är full.vattnet från tanken med en högtryckstvätt och spola väggarna rena om dem är svarta.Ha en dränkbar pump som samtidigt pumpar ut vattnet från brunnen.OBS!!!Stäng av strömmen på hydroformotorn så den ej startar och suger in den skitiga sörjan.När allt detta är gjort så töm brunnen helt med dränkpumpen,låt sedan vattnet fylla upp brunnen och starta sen hydroforpumpen igen.


                    VARNING!!!!!!!!!!
                    FÖRSÖK VARA 2 PERSONER NÄR NI GÖR DETTA,HA EN SÄKERHETS SELE NÄR NI GÅ NER I BRUNNEN.ETT + ÄR ATT NI HAR EN GASMASK MED LUFT INKOPPLAD.ÄR BRUNNEN DJUP SÅ FINNS DET INGET SYRE OCH MAN KAN KOLA AV .EN GRÄVD BRUNN KAN VAR RENT FARLIG ATT GÅ NER I.
                    JAG SJÄLV HADE BRUNN ME 4 RINGAR I....

                    Kommentar

                    • perik9
                      Användare
                      • april 2002
                      • 161

                      #11
                      Det finns en gräns på hur högt ph man får av Bikarbonat men det buffrar, vill du höja ph mer så kan man använda Kaustiksoda.
                      Men man ska vara väldigt försiktig, det finns en artikel i Cb (kommer inte ihåg vilket nummer) om hur man gör Malawi salt.
                      Läs den först

                      Mvh Perran
                      Perran

                      Kommentar

                      Arbetssätt...