Vattnet blir för varmt nu när sommaren kommer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Nilsson
    Användare
    • april 2002
    • 467

    #31
    conrad.se har en termostat:

    som kan fungera för att styra en fläkt och hålla jämn temp i mindre kar. Nackdelen är väl priset, blir en bit över 400 med frakt
    Mvh
    Mattias

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #32
      Ursprungligen postat av Mattias Nilsson
      Kyleffekt enligt Stigigemla:
      1 kilo is som smälter kyler 80 liter vatten 1 grad. Det kallas smältvärme i fysiken.
      1 kilo vatten som avdunstar kyler 589 liter vatten en grad. (vid +25 grader) Det kallas ångbildningsvärme.
      Tackar för infon. Rätt stor skillnad på is och avdunstning, vilket stämmer helt med mina egna erfarenheter. Har testat med is för att sänka tempen till en lek, men det var nästan omöjligt att komma ner mer än några grader - och då var det MYCKET is jag hade ner. Tempen åkte snabbt upp igen, för övrigt. Fläkt verkar betydligt bättre och är nog mer ekonomiskt också.

      Tony,
      då kan vi stämma upp i kör - jag trivs inte heller med värmen. Ska bli svalare under veckan, man får hoppas de har rätt för en gång skull, metrolågerna...

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #33
        Det som blir problem i akvarium är att under "normala" förhållanden så är lufttempen lägre än vattentempen och det gör att karen har lätt att koka av den effekt som tillförs av pumpar och lyse. Den naturliga avdunstningen upphör när lufttempen runt karet blir högre än vattentempen(det påverkar säkert oxå syresättningen med minskad avdunstning). Det gör att den tillförda värmen från pumparna höjer vattentempen.
        Om man då följer tipset som jag gav i första inlägget så sjunker vattentempen i o med att lufttempen runt byttan blir lägre. Vill man vara riktigt säker på att det inträffar så kan man plocka av ett täckglas nattetid

        Däremot så håller ja inte alls med er Patrik och Tony. Sommaren är fantastisk just pågrund av värmen Hoppas att metrolågerna har fel och att värmen hå¨ller i sig. Ahhhhhh över 30 igår vilken lycka.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #34
          Måste bara komma med en sak till. Det här tipset funkar nog bara om man har behov av vattning alltså i bostäder med egen tomt.

          Jag provade att slänga i en typ 20 meters vattenslang i ett 500 liters akvarium. Kopplade slangen till en vattenspridare som jag ströp in. Kopplade andra änden till kallvattenutag.
          Förvånadsvärt snabbt kyldes vattnet av i akvariet.

          Har Ni saltnissar någon liknande vatten/vatten värmeväxlings teknik som ni använder för att hålla tempen i Era kar??
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • classe
            NCS Medlem
            • april 2007
            • 1147

            #35
            den värme nu väder och den är värme inne oxåå så man måste alltid stängt och ta av sin dropvärme.. så jag har den 28 grader så inne är runt 25-26 grader det hjälper inte värme mot inne.. och jag har ingen fläkt av kallare hemma den själv.. är problem.. så jag bytt vatten ganska varje vecka 30-40procent.. jag behålla med 26-27grader den o utom dropvärme har jag den... eller skall jag dropvärme forsätta????
            375 LITER Malawi arter..
            74 Liter Malawi yngel...

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • april 2002
              • 4594

              #36
              Doppvärmare är en av källorna till totala katastrofer som kan inträffa i akvarierna (när de skenar), därför har jag aldrig en doppvärmare inkopplad om det inte är absolut nödvändigt. Under sommaren borde ingen behöva ha doppvärmare anslutna såvida man inte har akvarierna i en iskall källare eller har fisk som kräver extrema temperaturer.
              Tony Englund

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #37
                Bor man i lägenhet så känns det direkt onödigt att ha doppvärmare. Det är flera år sedan jag använde någon senast...

                Kommentar

                • classe
                  NCS Medlem
                  • april 2007
                  • 1147

                  #38
                  bra så tack tippa av malawe och tony så¨jag har den ingen dropvärme där så längsen förra vecka så tur med mig om mitt akvariefiskar.. så den mår bra heller.. jag har gjort oxåå 94 och 97 när har jag min malawiciklid den så mår den bra ingen dropvärme så bra känner mig spara el räkning.. två med akvarium.. och lite glömmer mig tidigare minne så länge jag har den med fiskar.. olika akvarium.. .. men jag känner mkt diskus fiskar bra tålig med värme mer än 30 grader så ingen problem där.. jag haft den själv och den lekte mkt varandra.. den är skillnad så klart..
                  Senast redigerad av classe; 11 juni 2007, 11:00.
                  375 LITER Malawi arter..
                  74 Liter Malawi yngel...

                  Kommentar

                  • classe
                    NCS Medlem
                    • april 2007
                    • 1147

                    #39
                    Ursprungligen postat av Malawe
                    Bor man i lägenhet så känns det direkt onödigt att ha doppvärmare. Det är flera år sedan jag använde någon senast...
                    jaa jag bor själv lägenhet så klart.. den är varmt inne..
                    375 LITER Malawi arter..
                    74 Liter Malawi yngel...

                    Kommentar

                    • Project
                      Användare
                      • juni 2007
                      • 11

                      #40
                      Ursprungligen postat av LN
                      Måste bara komma med en sak till. Det här tipset funkar nog bara om man har behov av vattning alltså i bostäder med egen tomt.

                      Jag provade att slänga i en typ 20 meters vattenslang i ett 500 liters akvarium. Kopplade slangen till en vattenspridare som jag ströp in. Kopplade andra änden till kallvattenutag.
                      Förvånadsvärt snabbt kyldes vattnet av i akvariet.

                      Har Ni saltnissar någon liknande vatten/vatten värmeväxlings teknik som ni använder för att hålla tempen i Era kar??
                      "Saltnisse" var några år sedan jag var. Men utrustningen har jag kvar.
                      En temp.controller som startar doppvärmarna om temperaturen sjunker 0,5C under angiven temperatur och som startar kylaren (Aquamedic) om temperaturen stiger 0,5C över angivet värde.Jag har mitt kar på övervåningen (i princip inredd vind) och när jag körde salt var jag tvungen att kyla ner till ca 26C. Uppe där akvariet står blir det lätt över 35C dagar som i går.
                      Men det är skönt att slippa oroa sig över värmen även nu när det är Discus (även om dom är mer värmetåliga).
                      Svindyrt som sagt fick hoppa över ett "bilbyte" för att få råd,(dessutom skulle sambon övertalas om akvariekylningen enorma nödvändighet kontra "ny" bil oj,oj,oj.....

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #41
                        Låter inte helt lätt Projekt att övertala sambon.
                        Jag har liknade sambo problem.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • Mattias Nilsson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 467

                          #42
                          Ursprungligen postat av LN
                          Måste bara komma med en sak till. Det här tipset funkar nog bara om man har behov av vattning alltså i bostäder med egen tomt.

                          Jag provade att slänga i en typ 20 meters vattenslang i ett 500 liters akvarium. Kopplade slangen till en vattenspridare som jag ströp in. Kopplade andra änden till kallvattenutag.
                          Förvånadsvärt snabbt kyldes vattnet av i akvariet.

                          Har Ni saltnissar någon liknande vatten/vatten värmeväxlings teknik som ni använder för att hålla tempen i Era kar??
                          Nja har hört om folk som kör med slang i krypgrunden på husen och sen upp i sumpen. Denna lösning tror jag kan funka riktigt bra.
                          Men tror det är få som har plats till 20m slang i sumpen, dessutom måste ju kallvattnet rinna kontinuerligt om det ska gå. För att styra måste man väl sen ha någon form av magnetventil som kan stänga av, vilket kan bli väldigt kråpngligt att få till, om man inte styr manuellt förståss, men det är i regel vi saltisar inte så förtjusta i
                          Har läst lite om försök med slang i kylskåp och sen ner i karet i en "closed-loop" lösning, då slipper man ju koppla slangen till kranen och slösa vatten. Men jag tror knappt någon lyckats med denna lösning, blir för dålig verkan, kanske för att det krävs lång slang i kylskåpet och ssen lång slang i sumpen/karet för att få någon kyleffekt. Sen måste man ju ha ett kylskåp som står och går....
                          Inte helt enkelt det här med kylning, finns för- och nackdelar med de flesta metoder
                          Mvh
                          Mattias

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

                          Kommentar

                          • deelay
                            Användare
                            • september 2002
                            • 5394

                            #43
                            Enklare än så här kan det väl knappast bli. Samma pengar som ett Eheim ytterfilter... har man dyra eller svårhittade firrar känns det som en billig försäkring.
                            http://www.aquariumstockholm.se/

                            Kommentar

                            • Mattias Nilsson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 467

                              #44
                              Ursprungligen postat av deelay
                              Enklare än så här kan det väl knappast bli. Samma pengar som ett Eheim ytterfilter... har man dyra eller svårhittade firrar känns det som en billig försäkring.
                              http://www.elgiganten.se/is-bin/INTE...EAAAEONt5ZtSzQ
                              det skulle väl vara så här:


                              Jag har en liknande ac och den har svårt att påverka tempen i karet, den måste gå många timmar för att ha någon effekt på tempen i vardagsrummet och likväl gör den inte så stor skillnad. Dessutom drar den mycket ström och väsnas ganska rejält.... Men visst, den kan ha sin plats, om inte annat så för resten av familjen. När det gäller akvarietempen (åtminstone i lite större kar), så hävdar jag nog att en fläkt mot ytan är minst lika, eller mer, effektiv till betydligt mindre kostnad
                              Mvh
                              Mattias

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

                              Kommentar

                              • olof
                                Användare
                                • april 2002
                                • 1823

                                #45
                                Hej!

                                Jag var på tropicmässan i Malmö häromveckan. Där hade de en kylare som beskrevs som "den första lilla och billiga kylaren". Jag noterade inte pris eller fabrikat eftersom mina akvarium inte blir överhettade.

                                Mvh

                                olof
                                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...