Nu har mina Aequdiens Diadema lekt.. lite funderingar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crenicichla
    Användare
    • november 2006
    • 1055

    Nu har mina Aequdiens Diadema lekt.. lite funderingar?

    Mina VF Diadema har lekt och jag funderar på följande saker.

    1.

    Hur lång tid tar det innan romen kläcks..?

    2.

    När blir de fri simmande och vad vill de ha för mat? är artemia nödvändigt?

    3.

    Om jag låter dem gå kvar med föräldrarna i mitt 540 så blir artemia svårt att mata med, kan jag räkna med att de får tag i mat ändå?

    MVH

    Kristofer
    MVH

    Kristofer
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av Crenicichla
    1. Hur lång tid tar det innan romen kläcks..? 2. När blir de fri simmande
    Nagra dagar beror pa temperatur och frisimmande efter ytterligare nagra dagar vilket ocksa beror pa temp.
    Ursprungligen postat av Crenicichla
    och vad vill de ha för mat? är artemia nödvändigt?
    Mer eller mindre nodvandigt. Aequidens blir latt missbildade om de inte far rejalt med mat. Personligen ser jag det som fullstandigt idiotiskt att inte ge artemia i borjan. Du kan aven ge Bosmina, smulat flingfoder och rakmix. Overga helt till detta nar de ater ordentligt. De ska fa rejalt tjocka magar.
    Ursprungligen postat av Crenicichla
    3. Om jag låter dem gå kvar med föräldrarna i mitt 540 så blir artemia svårt att mata med, kan jag räkna med att de får tag i mat ändå?
    Nej en kull ar alldeles for stor och nej och det ar inte svart att mata med artemia. Artemian vager ingenting sa en pelett till foraldrarna smutsar mer en en hel matning. Har du annan fisk i akvariet? Aeqidens brukar aldrig lyckas foda upp yngel tillsammans med fisk (sarskilt inte med ciklider).
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Crenicichla
      Användare
      • november 2006
      • 1055

      #3
      Värmen ligger på 27-28c

      Det jag har i karet är 4st Didema, 8st Sterbai och 1st golden nugget...

      SÅ rådet är hlt enkelt att slanga upp ungarna när de är fri simmande och mata på med artemia och finkrossat flingfoder och äben bossmider.

      Hur många ggr per dag bör de matas 3 eller mer?

      Vattenbyten i yngelkaret bör ju givetvis göras, men hur ofta?

      Tack för hjälpen hittills

      MVH

      Kristofer
      MVH

      Kristofer

      Kommentar

      • olof
        Användare
        • april 2002
        • 1823

        #4
        Hej!

        Grattis!

        Min taktik brukar vara att skärma av en del av akvariet innan ynglen blir frisimmande. Sedan matar jag med artemia i den avskärmade delen. Efter någon/några veckor när ynglen är lite större och föräldrarnas yngelvård avtar flyttar jag önskat atal till ett uppväxtakvarium, tar bort avskärmningen och låter resterande yngel bli mat.

        Jag tycker inte heller att artemia är jobbigt. Jag brukar ha två plastbackar på rampen, i dem fyller jag vardera 2 liter vatten med rekomenderad salthalt och 1/2 tsk artemia ägg i den ena. Efter 36 h kläcks artemian och jag skopar i blandningen precis som den är. Jag sätter ägg i nästa sats ett dygn efter den första och växlar sedan så att man alltid har nyckläckt artemia till hands.

        Se till att ha bra artemia, grovsalt och plastbackar hemma i tid bara.

        Mvh

        olof
        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

        Kommentar

        • Crenicichla
          Användare
          • november 2006
          • 1055

          #5
          Ursprungligen postat av olof
          Hej!

          Grattis!

          Min taktik brukar vara att skärma av en del av akvariet innan ynglen blir frisimmande. Sedan matar jag med artemia i den avskärmade delen. Efter någon/några veckor när ynglen är lite större och föräldrarnas yngelvård avtar flyttar jag önskat atal till ett uppväxtakvarium, tar bort avskärmningen och låter resterande yngel bli mat.

          Jag tycker inte heller att artemia är jobbigt. Jag brukar ha två plastbackar på rampen, i dem fyller jag vardera 2 liter vatten med rekomenderad salthalt och 1/2 tsk artemia ägg i den ena. Efter 36 h kläcks artemian och jag skopar i blandningen precis som den är. Jag sätter ägg i nästa sats ett dygn efter den första och växlar sedan så att man alltid har nyckläckt artemia till hands.

          Se till att ha bra artemia, grovsalt och plastbackar hemma i tid bara.

          Mvh

          olof
          Man Tackar

          Svårigheten med att skärma av karet, är att jag har en btn bakgrund som gör hela baksidan ojämn.. så jag kanske skulle gå på att ånga upp dem så fort de är frisimmande?
          Jag misstänker att det är honans första lek, eftersom hon är ca 8-10cm och hanen hade jag sen innan och han är ca 17cm.
          Så han lär väl vara gammal i gemet.
          Eftersom honan inte är så stor, så är heller inte rom mängden så stor, skulle gissa på mellan 50 och 100 ägg.

          MVH

          Kristofer
          MVH

          Kristofer

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Ursprungligen postat av Crenicichla
            Värmen ligger på 27-28c

            Det jag har i karet är 4st Didema, 8st Sterbai och 1st golden nugget...

            SÅ rådet är hlt enkelt att slanga upp ungarna när de är fri simmande och mata på med artemia och finkrossat flingfoder och äben bossmider.

            Hur många ggr per dag bör de matas 3 eller mer?

            Vattenbyten i yngelkaret bör ju givetvis göras, men hur ofta?

            Tack för hjälpen hittills

            MVH

            Kristofer
            Ungefar sa. Du kan vanta med att slanga upp yngel tills de borjar minska sa att de far ga med foraldrarna en stund. Jag matar alltid ynglen aven om jag inte ska spara. Det ar sa ledsamt att se dem svalta ihjal och overges efter nagra dagar med resultatet att hanen ger sig pa honan. Haller de yngel ett par veckor sa blir det mer harmoni.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Crenicichla
              Användare
              • november 2006
              • 1055

              #7
              Härligt

              Planen ser ut som följer.

              När ynglena har blivit fri simmande så börjar jag mata med artemia, och låter dem gå en stund med föräldrarna.. iaf så längen gruppen inte minskar drastiskt i storlek.

              Efter det slangar jag upp dem och för över dem till ett 60L kar där de får gå tills de når 2cm ungefär.
              När de ntt den storleken så flyttas de antingen över till ett 250L kar eller så delar jag gruppen, så att hälften går i 60L och andra halvan i 90L kar.

              Vattenbyten gör jag varannan dag på 30% med vattenbredningsmedel i.

              Låter det som en god idé eller har ni något som ni tycker jag bör ändra på?

              MVH

              Kristofer
              MVH

              Kristofer

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Later vettigt tycker jag.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Crenicichla
                  Användare
                  • november 2006
                  • 1055

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Later vettigt tycker jag.
                  Bra då har jag det klart för mig..

                  Man tackar för all hjälp man får av alla kunniga på detta forum

                  MVH

                  Kristofer
                  MVH

                  Kristofer

                  Kommentar

                  Arbetssätt...