Sydamerika kar? tips?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Don Zanton
    Användare
    • maj 2007
    • 15

    Sydamerika kar? tips?

    Har precis rensat ur mitt 540 nu och planerar att inrikta det mot sydamerikanska fiskar.
    Har planerat att ha rätt mkt växter och ett par rötter lr ev en lite större rot.


    Vill helst ha tips på ciklider som passar ihop med Scalarer & kardinaler, rödmunstetra....
    Malar jag tänkt att ha är ancistrus & pleco...kanske även nån pansarmal.. men även tips på malar mottages!!

    Senast redigerad av Don Zanton; 05 juni 2007, 22:29.
  • edlund
    Användare
    • februari 2005
    • 152

    #2
    Ursprungligen postat av Don Zanton
    Har precis rensat ur mitt 540 nu och planerar att inrikta det mot sydamerikanska fiskar.
    Har planerat att ha rätt mkt växter och ett par rötter lr ev en lite större rot.


    Vill helst ha tips på ciklider som passar ihop med Scalarer & kardinaler, rödmunstetra....
    Malar jag tänkt att ha är ancistrus & pleco...kanske även nån pansarmal.. men även tips på malar mottages!!

    Jadu pleco till ett akvarium med mycke växter kommer du nog bara ångra sen när den rivit upp allt .Ancistrusen gillar o tugga på vissa växter så jaghade rekommenderat otocinclus.Sen så finns det snygga corydoras som ex sterbai,goldline och greenline som e en av mina favvisar.Som ciklid kan det funka med nyckelhålsciklider,jordätare lr dvärgciklider.Lycka till !

    Kommentar

    • Matz Karlsén
      Användare
      • februari 2004
      • 1127

      #3
      Ursprungligen postat av Don Zanton
      Har precis rensat ur mitt 540 nu och planerar att inrikta det mot sydamerikanska fiskar.
      Har planerat att ha rätt mkt växter och ett par rötter lr ev en lite större rot.


      Vill helst ha tips på ciklider som passar ihop med Scalarer & kardinaler, rödmunstetra....
      Malar jag tänkt att ha är ancistrus & pleco...kanske även nån pansarmal.. men även tips på malar mottages!!

      Varför inte jordätare. Det finns många arter att välja på och de är snälla. Jag hade själv jordätare i mitt 720 och de lät bli växterna. En del jordätare kan ju bli rätt så stora och då ligger kardinalen i risksonen. Och när dina skalarer är fullvuxna kommer de säkert mumsa i sig kardinalerna, Sen finns det många trevliga Aequidens en av mina favoriter är diadema som blir 20 centimeter lång och den rör inte växter sen kan du ju alltid ha någon min´dre Crenicichla. Bifpgar en bild på min diademahanne och crenicichla wallachii "Rio cumina" hane den blir inte större än nio cm.

      Lycka till!
      Senast redigerad av Matz Karlsén; 05 juni 2007, 23:00.
      To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

      Kommentar

      • edlund
        Användare
        • februari 2005
        • 152

        #4
        Ursprungligen postat av Matz Karlsén
        Varför inte jordätare. Det finns många arter att välja på och de är snälla. Jag hade själv jordätare i mitt 720 och de lät bli växterna. En del jordätare kan ju bli rätt så stora och då ligger kardinalen i risksonen. Och när dina skalarer är fullvuxna kommer de säkert mumsa i sig kardinalerna, Sen finns det många trevliga Aequidens en av mina favoriter är diadema som blir 20 centimeter lång och den rör inte växter sen kan du ju alltid ha någon min´dre Crenicichla. Bifpgar en bild på min diademahanne och crenicichla wallachii "Rio cumina" hane den blir inte större än nio cm.

        Lycka till!
        Om han skulle inskaffa aequidens får han nog räkna med att de mindre fiskarna blir mat.När jag skrev jordätare menade jag mindre som ex pindare,belem lr rent ut av guinacara där vissa sorter håller sig runt 10cm sträcket

        Kommentar

        • Matz Karlsén
          Användare
          • februari 2004
          • 1127

          #5
          Geophagus iporangensis, Biotodoma cupido och Biotodoma wawrini är några små jordätare och varför inte Boliviansk fjärilsciklid eller nyckelhåsciklid.
          To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

          Kommentar

          • leifbnilsson
            Användare
            • december 2002
            • 17

            #6
            Ursprungligen postat av edlund
            Om han skulle inskaffa aequidens får han nog räkna med att de mindre fiskarna blir mat.När jag skrev jordätare menade jag mindre som ex pindare,belem lr rent ut av guinacara där vissa sorter håller sig runt 10cm sträcket
            Jag skall starta upp ett 375l och funderar på sp. Pindaré och då en biotop typ Rio Pindaré.
            Frågan är då finns det typ FishBase där det är möjligt att sortera på t.ex Rio Pindaré när det gäller akvariefisk ännu bättre om man även kunde se vilka växter som finns där??
            Mvh/
            leif b

            Kommentar

            • olof
              Användare
              • april 2002
              • 1823

              #7
              Hej!

              Rio Pindaré ligger inte direkt i kärnområdet för akvariefiskexport. Om du googlar rund lite kan du säkert få en del tipps på nätet men generelt är den här typen av information svår att få fram.

              Mvh

              olof
              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

              Kommentar

              • Crenicichla
                Användare
                • november 2006
                • 1055

                #8
                Ursprungligen postat av Don Zanton
                Har precis rensat ur mitt 540 nu och planerar att inrikta det mot sydamerikanska fiskar.
                Har planerat att ha rätt mkt växter och ett par rötter lr ev en lite större rot.


                Vill helst ha tips på ciklider som passar ihop med Scalarer & kardinaler, rödmunstetra....
                Malar jag tänkt att ha är ancistrus & pleco...kanske även nån pansarmal.. men även tips på malar mottages!!

                Om du vill ha ciklider som passar med Kardinaler och rödmunnstetra så hade jag satsat på Dvärg ciklider typ, Apistogramma, Microgeophagus eller Brun bågfensciklid.

                Om dukan tänka dig högryggade tetror typ, Dolkstickstetra eller någon annan art.
                Så kan jag rekommendera Aequidens Diadema, Mats bild är inte arten rättvis, han har en fin hane. Men när de färgar ordentligt inför lek så skimrar min största hane i blått och får starkare röda färgningar i fenorna och honan antar en mörk brun med skiftningar i mörk gröm metallic över kroppen.
                En annan väldigt lugn fisk är Satanopecra släktet genrellt sett. Givetvis finnsdet lite tuffare fiskar där med, men om jag inte fått de hela om bakfoten så gäller det först och främst Satanoperca Daemon.

                Själv kör jag för tillfället 4st Diadema och 6st Satanoperca sp Redlips i mitt 540, tillsammans med 2 ancistrus, 2 goldenugget och 8st Sterbai.
                Skall troligen köpa ett 375 kar till Satanopercorna så att de år leka ostört och sedan släppa i någon Crenicichla till Diademorna.

                MVH

                Kristofer
                MVH

                Kristofer

                Kommentar

                Arbetssätt...