lys-rör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • classe
    NCS Medlem
    • april 2007
    • 1147

    lys-rör

    jag har köpt den ny idag två..
    vägg mot fram är den aqua-glo 18000k
    och bakom är den power-glo 18000k

    till min 375liter akvarium.. är den bra??
    min gamla är den kass den
    sun-glo 2800k och lefe-glo 4200k.. men den sun-glo och lefe-glo har jag använde förra den.. nu den kör med ny idag.. jag har spare den flora-glo 2800 den använde bara till växt-akvarium.. för jag har malawiciklider nu den..skall skaffa bättre bild på fiskar..
    är den bra eller hur då???
    375 LITER Malawi arter..
    74 Liter Malawi yngel...
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Powerglo vet jag är ett väldigt bra rör(smaksak iof), aquaglo vet jag inte för det har jag alldrig kört.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Bumling
      Användare
      • januari 2007
      • 218

      #3
      Jag har samma kombination, power-glo med aqua-glo och det gillar jag! Tyckte dock att sun-glo ger för gult ljus!! Varför inte prova ett Marine-glo for riktigt blått ljus?!

      Kommentar

      • classe
        NCS Medlem
        • april 2007
        • 1147

        #4
        Ursprungligen postat av Bumling
        Jag har samma kombination, power-glo med aqua-glo och det gillar jag! Tyckte dock att sun-glo ger för gult ljus!! Varför inte prova ett Marine-glo for riktigt blått ljus?!
        jaa jag är intresserad den marin-glo så klart men den är slut i buktiken där så den finns till 222 liter på ramp så den så jag ville ha den marin-glo så vacker den färg.. men jag ta den så den är mkt nöjd att har gamla den är dålig två så sliter när jag köpt min akvarium 375liter..
        Senast redigerad av classe; 05 juni 2007, 23:47.
        375 LITER Malawi arter..
        74 Liter Malawi yngel...

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Jag säger som jag sagt tidigare...Power Glo i kombo med Aquarelle är kanon!

          Kommentar

          • m[A]use^
            Användare
            • december 2005
            • 909

            #6
            Finns powerglo i olika kelvin tal? I så fall vilket är en bra combo med aquarelle?
            Min zoon
            -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
            Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
            http://www.malawifreaks.se/forum

            Kommentar

            • Prayerman
              Användare
              • juni 2004
              • 1314

              #7
              Ursprungligen postat av Malawe
              Jag säger som jag sagt tidigare...Power Glo i kombo med Aquarelle är kanon!
              Jag har varit inne på att köpa ett Aquarelle och ett powerglo till ett av mina kar i nästa lysrörsbyte, kul att höra att du gillar det. Får de röda fiskarna fram färgerna bra? De blå borde lysa fint iallafall.
              Tomas Wallengren
              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Ursprungligen postat av Prayerman
                Jag har varit inne på att köpa ett Aquarelle och ett powerglo till ett av mina kar i nästa lysrörsbyte, kul att höra att du gillar det. Får de röda fiskarna fram färgerna bra? De blå borde lysa fint iallafall.
                Power Glo återger blå och gröna färger mycket fint och Aquarelle ger bra och naturlig återgivning på rött och gult. Jag är allergisk för överdriven färgåtergivning som man t ex kan se i Grolux rören. En annan fördel med Aquarelle och Power Glo är ljusstyrkan som jag anser vara bra (klar och stark belysning). Vill man ha lummig belysning ska man inte välja dessa rör...

                Pratar man kelvin-tal så ger Power Glo 18000 medans Aquarelle ger 10000. Jag har även lindat ugnsfolie på vissa områden för att få en skön skuggning. Funkar gött.
                Senast redigerad av StefanL; 06 juni 2007, 14:15.

                Kommentar

                • Bumling
                  Användare
                  • januari 2007
                  • 218

                  #9
                  Det med folie funkar superbra, skuggningar gör så mycket för utssendet på burken!! Har även kapat reflektorer för att få skuggning (vänt dom uppåt mot rampen) Aquarelle och powerglo kombon har jag i ett malawikar. Ska dock slänga i ett marineglo med ett powerglo i en Tangayikaburk för att få fram lite färg (På Marunguensisens fenor, ögon) Hoppas bara att algerna inte tar över.........

                  Kommentar

                  • classe
                    NCS Medlem
                    • april 2007
                    • 1147

                    #10
                    Ursprungligen postat av Malawe
                    Power Glo återger blå och gröna färger mycket fint och Aquarelle ger bra och naturlig återgivning på rött och gult. Jag är allergisk för överdriven färgåtergivning som man t ex kan se i Grolux rören. En annan fördel med Aquarelle och Power Glo är ljusstyrkan som jag anser vara bra (klar och stark belysning). Vill man ha lummig belysning ska man inte välja dessa rör...

                    Pratar man kelvin-tal så ger Power Glo 18000 medans Aquarelle ger 10000. Jag har även lindat ugnsfolie på vissa områden för att få en skön skuggning. Funkar gött.
                    jag undrar vilka är mot vägg för den aqurelle ???? eller power.glo???
                    jag själv har den vägg mot är aqua-glo o ser akvarium från möbler är den power-glo???
                    den jag leta den aquarelle o jag är intresserad den.. är den aqua-glo inte bra eller hur dåå??
                    jag vill veta var finns om aquarelle är samma som aqua-glo eller hur dåå?????
                    375 LITER Malawi arter..
                    74 Liter Malawi yngel...

                    Kommentar

                    • Sacrium
                      Användare
                      • november 2005
                      • 353

                      #11
                      Aquarelle är det lysröret jag varit mest nöjd med. Försökte få ihop det med en kombination av sun glo, men fick nån pissgul nyans som inte gjorde nån lyckligare.
                      Testade life glo också, men inte heller det nån höjdare. Då återstår marine glo och power glo.
                      Vilket rekomenderar ni mest om man vill ha ljus i stil med aquarelle?

                      Kommentar

                      • classe
                        NCS Medlem
                        • april 2007
                        • 1147

                        #12
                        Ursprungligen postat av Sacrium
                        Aquarelle är det lysröret jag varit mest nöjd med. Försökte få ihop det med en kombination av sun glo, men fick nån pissgul nyans som inte gjorde nån lyckligare.
                        Testade life glo också, men inte heller det nån höjdare. Då återstår marine glo och power glo.
                        Vilket rekomenderar ni mest om man vill ha ljus i stil med aquarelle?
                        är den aquarelle samma som aqua-glo`????
                        375 LITER Malawi arter..
                        74 Liter Malawi yngel...

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • september 2002
                          • 5394

                          #13
                          Skulle jag köra aquarelle så skulle jag inte blanda det med nått annat, testade att blanda det förut men ljuset blev väldigt märkligt... inte ens kamerans ljusmätare fungerade normalt till det ljuset.
                          Har man inga röda firrar så tycker jag powerglo e klart bäst eller om man vill ha riktigt klart o rent ljus så är aquastar ett bra neutralt rör.
                          Har man röda firrar så funkar det att bland med hälften så mycket grolux som powerglo för att få ett rent och snyggt ljus som inte mattar ut det röda.
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #14
                            Classe: Aqua Glo tillverkas av Hagen medans Aquarelle tillverkas av Philips Electronics. Skulle tippa på att Aquarelle är det populäraste röret bland akvariebutiker, dels för priset och dels för färgåtergivningen och ljusstyrkan. Här i Skövde är det nästan sådana rör i varje akvarium hos zoobutikerna.

                            deelay: Har du provat Aquarelle tillsammans med Power Glo? Jag ser inget konstigt med ljuset alls utan tycker att de "flyter samman" väl. Däremot testade jag Power Glo tillsammans med Grolux och det var det värsta hittills. Man kunde se en skarp gräns gå i akvariet...riktigt sunkigt och fult.

                            Sacrium: Jag har inte testat Marine Glo, men kan rekommendera Power Glo. Jag har en känsla av att Marine Glo`s starka blåa inslag kan krocka lite med Aquarelles röda så man får en distinkt känsla av två skilda rör och ljuskällor (gissning från min sida). Den känslan har inte jag fått av Power Glo och Aquarelle.

                            Aquarelles prisklass gör att röret slår de flesta rör jag hittills testat. Jag har inte heller stött på ett rör som jag känt mig så nöjd med som det. Som jag skrev tidigare så fungerar det mycket väl med Power Glo (som är dyrt) och ger en "naturlig" färgåtergivning samt ett starkt klart ljus som kombo.
                            Senast redigerad av StefanL; 07 juni 2007, 00:56.

                            Kommentar

                            • deelay
                              Användare
                              • september 2002
                              • 5394

                              #15
                              Ursprungligen postat av Malawe
                              deelay: Har du provat Aquarelle tillsammans med Power Glo? Jag ser inget konstigt med ljuset alls utan tycker att de "flyter samman" väl. Däremot testade jag Power Glo tillsammans med Grolux och det var det värsta hittills. Man kunde se en skarp gräns gå i akvariet...riktigt sunkigt och fult.
                              Om du får en gräns mellan dom så har du placerat dom alldeles för långt ifrån varandra... dom ska ligga i framkant och tätt så ljuset blandar sig för ett bra resultat. Fisken blir finare om ljuset kommer snett framifrån ist för rakt uppifrån.

                              Aquarelle ser jag som sagt ingen anledning att blanda då det bara känns som man spär ut det eller hur man nu ska säga. Det är helt klart snyggt till viss innredning.
                              http://www.aquariumstockholm.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...