Eheim liquidoser

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stelin
    Användare
    • december 2002
    • 1339

    Eheim liquidoser



    Någon som sett denna i någon svensk nätbutik?
    //Stefan Lindstedt
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Nope, men jag har en polare som köpte några i Danmark för något år sedan. Kolla på akvarieudstyr.dk, de har en attans massa grejer och är pålitliga.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Stelin
      Användare
      • december 2002
      • 1339

      #3
      Jag kan inte hitta prylen på deras sida. Men jag skickar dom ett mail och frågar istället. Har inte dom den så beställer jag den nog från Tyskland. Såg att Aquaristic shop hade den.
      //Stefan Lindstedt

      Kommentar

      • Alexander Ylipää
        Användare
        • oktober 2003
        • 3615

        #4
        Har för mig att det lottades ut sådana på ciklidstämman?
        Mvh Alex

        Kommentar

        • exodon

          #5
          Rätt säker på att akvarielagret hade såna till utförsäljning eller liknande för nån vecka sen.

          Kommentar

          • Stelin
            Användare
            • december 2002
            • 1339

            #6
            Tackar för tipsen. Jag skickar dom ett mail och frågar.
            //Stefan Lindstedt

            Kommentar

            • Guzrob
              Användare
              • oktober 2004
              • 389

              #7
              Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
              Har för mig att det lottades ut sådana på ciklidstämman?
              Det stämmer bra det!

              Jag har en nämligen!

              Om nån är behov av en sådan så hör bara av dig!
              :D:D:D:D

              Kommentar

              • johanh
                Användare
                • februari 2007
                • 49

                #8
                Är liquidoser bra? Finns det någon bra komplett näringslösning som man kan köra i den och slippa hålla på med pmdds olika lösningar och pulver?
                www.hansson.md/
                Umeå Akvarieförening

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  Ursprungligen postat av johanh
                  Är liquidoser bra? Finns det någon bra komplett näringslösning som man kan köra i den och slippa hålla på med pmdds olika lösningar och pulver?
                  Vad jag vet finns ingen komplett gödning som funkar lika bra som PMDD, och definitivt inte så billigt. Tropica har relativt nyligen lanserat kväve- och fosforgödning, men de kommer också i olika flarror om jag inte missminner mig. Har inte testat den. Borde annars gå att blanda ihop en liten skvätt PMDD med vatten och dosera gemensamt (menar alltså att man enbart blandar PMDD-ingredienserna i tillräckligt stor dos för att fylla liquidosern, i övrigt lagrar man PMDD-lösningarna var för sig).

                  Om jag ville testa automatisk gödning så hade jag inte satsat på liquidosern, utan i stället köpt någon av automaterna som saltvattensnissarna använder. Inbillar mig att de är bättre, och de brukar även gå att koppla till en lite större bytta med gödning/vad man nu vill dosera. Har inte kollat upp sådant på länge, men jag tror att de är dyrare också. Minns att Aquamedic har någon variant av dem.

                  Edit: hittade lite grejer på Akvarieudstyr


                  Hilsen,

                  P
                  Senast redigerad av PatrikMalmo; 07 juni 2007, 08:19.
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • Stelin
                    Användare
                    • december 2002
                    • 1339

                    #10
                    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                    Vad jag vet finns ingen komplett gödning som funkar lika bra som PMDD, och definitivt inte så billigt. Tropica har relativt nyligen lanserat kväve- och fosforgödning, men de kommer också i olika flarror om jag inte missminner mig.
                    Patrik, jag tror du missminner dig. Plantenäring + är bara en flaska med Micro samt N och P. Helt komplett gödning alltså. JA nästan, tyvärr ingen kol MEn såklart absolut inte så billgit som pmdd



                    (Själv kommer jag att använda prylen till att dagligen dosera ferrogan.)
                    Senast redigerad av Stelin; 07 juni 2007, 10:18.
                    //Stefan Lindstedt

                    Kommentar

                    • johanh
                      Användare
                      • februari 2007
                      • 49

                      #11
                      Som det är nu använder jag pmdd. Tidigare blandade jag lösningarna enligt instruktion och doserade 1 gång/v 10 ml/100 L av varje flaska. För att förenkla har jag senaste månaden gått över till att exprimentera och blanda alla 3 "pulvren" tillsammans och dosera det torrt mha en eheim foderutomat 1 gång dagligen (nattetid då det är svart i karet och fiskarna inte ser pulvret falla i). Boostrar med extra näring efter vattenbyte 1-2 ggn/v.
                      Tanken är att kemikalierna inte ska reagera i torr form när dom ligger i automaten. Jag kan inte säga att jag sett något negativt än så länge.
                      Vet ni om någon annan kör så här och det fungerar eller blir det problem för mig med näringsbrist av någon anledning?
                      Ursäkta jag lånar tråden om liquidoser.
                      www.hansson.md/
                      Umeå Akvarieförening

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 4642

                        #12
                        Ursprungligen postat av Stelin
                        Patrik, jag tror du missminner dig. Plantenäring + är bara en flaska med Micro samt N och P. Helt komplett gödning alltså. JA nästan, tyvärr ingen kol MEn såklart absolut inte så billgit som pmdd



                        (Själv kommer jag att använda prylen till att dagligen dosera ferrogan.)
                        Tja, jag har ju inte testat Tropicas gödning utan bara kikat på den i butikerna när den kom. Missminner mig således... Det lär dröja ett tag innan jag ens kommer på tanken att testa den, har ett gäng säckar med PMDD-pulver i källaren.

                        Johan,
                        vet ingen annan som kör på det sättet, men det är flera som doserar PMDD i karet i torr form. Borde gå med Eheims foderautomat, men jag lurar bara på om pulvren är lite olika tunga/stora. Kan bli så att merparten av en av ingredienserna åker ut först, beroende på hur pulvret lägger sig när automaten roterar. Kolla om pulvren är väl blandade i automaten. Vill du kolla hur folk göder så kila inom plantswap - det är nog fler där än på CS som kör med PMDD.

                        Hilsen,

                        P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...