Nyinköpt Discus matvägran.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Project
    Användare
    • juni 2007
    • 11

    Nyinköpt Discus matvägran.

    Hej, jag har sökt på forumet men skulle vara mycket tacksam för ett svar. Jag har en nyinköpt Discus ca.20cm VF, den färgar fint men är lite skygg, simmar och visar sig ett par ggr per dag.
    Jag köpte den för en vecka sedan, den ser som sagt hur frisk ut som helst, men jag har inte sett att den äter (den visar dock visst intresse för fodret).
    Är detta normalt, hur länge kan den "matsrejka och finns det något knep att få den att äta
    Önskar alla en trevlig dag på våran nya helgdag på Onsdag.
  • Gäst

    #2
    Hej!

    Hej!
    Vad har du för fler fiskar i akvariet?Att den ser ut och må bra är ju ett bra tecken,ge den tid så kommer den säkert och äta,undrar hur mycket fisk du för övrigt har,hur stort akvarium,vilket foder ger du?etc,Mvh Ann-Mari

    Kommentar

    • Alexander Ylipää
      Användare
      • oktober 2003
      • 3615

      #3
      Prövat röda mygglarver? Vildfångad diskus har en tendens att bli helt tokiga när de känner att det är röda mygglarver i karet. Har fått många matvägrande vildingar på rätt spår med det knepet!
      Mvh Alex

      Kommentar

      • wracker
        Användare
        • juni 2006
        • 295

        #4
        låter som att du bara har en. det är nog isånna fall därför den inte käkar skulle jag tro

        Kommentar

        • Project
          Användare
          • juni 2007
          • 11

          #5
          Fisk 5 Discus 10 cardinaltetra.
          Akvarium 720l inrett.
          Ph 7
          temp 30C
          Konduktivitet 250 uS/cm.
          Foder: Tropical D-50 (torrfoder), vita mygglarver och Akvarietekniks djupfrysta "Discus standard".

          Kommentar

          • Project
            Användare
            • juni 2007
            • 11

            #6
            Tack för den snabba responsen (måste gå med i NCS).
            Jag har testat med rödamygglarver, intrsse finns men jag har inte sett den äta.
            (Tilläggas kan att den kan ju ha ätit lite utan att jag har sett det).
            Den kanske som någon nämde är lite ensam i och med att den kom till en grupp på fyra Discus i karet och står lite ensam.

            Kommentar

            • wracker
              Användare
              • juni 2006
              • 295

              #7
              nu är jag ingen expert på plattfisk men hade ett gäng under en 4månaders period. när jag började sälja av dem(hade 7st från början i ett 300l) så slutade dem sista käka. men sen när dem flytta ner till ett nytt gäng så käka dem på igen.. dem är ju stimfisk så du kanske ska köpa några till. mer koll på detta har jag inte. kan va en anledning.

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Hej!

                Hej!
                D iskus är en gruppfisk och bör så gå,du bör ha minst 5 individer då trivs dom,försök och ha en jämn storlek på dom,Mvh Ann-Mari

                Kommentar

                • jolle
                  Användare
                  • november 2005
                  • 41

                  #9
                  jag har två och två i vissa kar och dom trivs så bra att dom får yngel... ge den lite tid bara. jag har haft stendker fisk som inte tagit en mygglarv på månader. sen en dag så åt dom som aldrig förr. men håll koll på den så den inte har något olämpligt med sig bara..

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #10
                    Låt den vara minst en månad innan du börjar med något extra.

                    Försök att få den att börja trivas genom att minska belysningen. Ph 7 är ju ett rätt lågt Ph. Betydligt mindre antal bakterier som tar hand om fiskens restavfall.
                    Har du stabilt Ph?
                    Det kan ju vara så att du behöver höja till 7,5 men framförallt se till att hårdheten inte är för låg.
                    Fisken blir även däven av för hög nitrathalt. Så att en ide kan ju vara ett par stora vattenbyte två dagar irad och mata inte alls under den tiden.
                    I enkel grej som man kan prova är släppa i någon lockefisk. Typ scalar. Deras matbeteende kan tydligen trigga igång Discus att börja käka.

                    Men framför allt misströsta inte. Vipps så kan dom komma igång tillsynes helt utan anledning .
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • Project
                      Användare
                      • juni 2007
                      • 11

                      #11
                      Tack alla för Era svar!!

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #12
                        Föresten välkommen till Ciklid.se Projekt
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • wracker
                          Användare
                          • juni 2006
                          • 295

                          #13
                          jag tänkte mest på det att det är en stimfisk, stimfisk vill oftast gå lite tight men ändå kunna ha svängrum. å 7st i ett 720 är ju rätt slappt..

                          Kommentar

                          • Project
                            Användare
                            • juni 2007
                            • 11

                            #14
                            Höjde temperaturen till 32C det gjorde "susen".
                            Tack än en gång för Era svar.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...