Ytter filter eller inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robban g
    Användare
    • augusti 2002
    • 126

    Ytter filter eller inte?

    Hej jag har hållt på och bestämmt mig och ändrat mig om jag ska skaffa mig ett ytter filter eller inte.
    Jag har aldrig haft ett ytter filter så därför har jag ingen erfarenhet av det.
    Jag måste nog skaffa mig ett nytt filter men jag vet inte vad jag ska välja ytter filter är väldigt dyra men om jag har fattat rätt så behövar man inte göra rent det lika ofta men ett inner filter är mycket billigare men det tar lite mer platts i burken och man behöver göra rent det mycket oftare än ett ytter filter.
    Just nu har jag två pumpar i burken och det ena filtret har varit i ett 160 l burk och det andra filtret har varit i ett 100 l burk och jag har dem nu i ett 420 l burk därför behöver jag nog nytt filter.

  • patrik_k
    Användare
    • april 2002
    • 125

    #2
    Hej Robban!
    Jag tycker att ytterfilter är mer prisvärda ändå. Dom är inte så svåra att sköta och läcker sällan, snarare sagt alldrig om man sätter ihop det rätt... (jag känner mig träffad) Men jag märkte det snabbt.
    Ett annat plus är att man kan ha biobollar i det som gör din biologiska flora stark. Och vattnet är kristallklart!
    Behövs inte rengöras ofta, gör inte så stor ström och tar liten plats akvariet. Jag rekomenderar ytefilter. Och om man vill kan man kombinera det med innefilter.

    P.K
    MVH Patrik K

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Det ultimata tycker jag är kombinationen mellan ytter- och innerfilter. Använd både och, men om jag skulle välja någon framför den andre så får ytterfilter min röst och då Eheim.

      Stefan, Skövde

      375L Frigobakgrund
      2st 100L
      Malawi

      Kommentar

      • Jimmi
        Användare
        • november 2002
        • 37

        #4
        Hej !
        Jag tänkte köpa ett eheim 2017 ytterfilter classic. Funkar detta filter bra. Vad är den stora skillnaden mot ett "eheim professinal" filter. Vill helst inte lägga ut 1000:- till ..
        Jag har ett avkarium på 1200l. och för närvarande har jag 2 kraftpaket bakom bakgrunden. Jag tror att ytterfiltret skulle vara ett bra tillskott.

        /Jimmi

        Kommentar

        • Karon
          Användare
          • april 2002
          • 880

          #5
          Eheim Classic-serien (som 2217 ingår i) är en cylindrisk behållare utan sektionering med en pumpmotor på toppen, slangarna sitter uppträdda på ett munstycke och låses med en ring som man skruvar åt.
          Inloppsslangen går in i botten och returslangen kommer ut på toppen av filtret.
          Det är väl det som är de stora skillnaderna som jag kan komma på så här på raken.
          Jag har ett Classic-filter och ett Professional II hemma och bägge är jag nöjd med. Skall skaffa ett filter till snart och kommer troligen köpa ett 2215 eller 2217 just med tanke på priset. Även om P II filtren har sina fördelar så är priset som sagt ett annat.
          De är driftsäkerheten "personifierade"

          Kommentar

          • Kjell K
            Användare
            • april 2002
            • 128

            #6
            En annan skillnad är att classic-filtren kommer utan filtermaterial, vilket alltså kostar extra, medan professional-filtren kommer kompletta med filtermattor.
            Värt att ta med i beräkningen

            Kommentar

            • Robban g
              Användare
              • augusti 2002
              • 126

              #7
              Tack för svaren men vad kostar ett ytter filter med alla tillbehör som man måste ha och vilket märke ska jag ha?
              (Jag har ett 420 l akvarium)

              Kommentar

              • Robban g
                Användare
                • augusti 2002
                • 126

                #8
                Jag glömde en sak
                Jag vill ha biobollar till pumpen också för det värkar väldigt bra om man vill ha klart vatten.

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  #9
                  Classic-filtrena kommer också kompletta med filtermattor nu mera, jag skaffade ett 2215 för någon månad sedan och det enda jag egentligen behövde stoppa ned var lite "makaroner". Det följde med 3 eller 4 olika filtermattor, alla med olika stora "hål".

                  Den största fördelen med Professional-filtrena är att de är enklare att starta eftersom de har en liten pumpanordning på toppen, de ordentliga filterkasetterna är också ett plus. I övrigt så är de i princip likadana, kolla på eheims hemsida för mer info.

                  Nvh Fredrik Isaksson

                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • Karon
                    Användare
                    • april 2002
                    • 880

                    #10
                    Filtermattor ja, det följde med en blå och en vit filtermatta i 2028:an. Bra, javisst men det behövs mycket mer, makaroner och Ehfisubstrat t.ex., eller om man vill ha biobollar, torv eller vad man tycker vore lämpligt.
                    Classicserien är en lindrigt sagt beprövad konstruktion som när den är i drift är lika effektiv som Professionel el. P II, det som skiljer är enkelheten när man skall serva filtren. P II ÄR mycket enklare att öppna, stänga och starta.

                    Kommentar

                    • Robban g
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 126

                      #11
                      Men vad kostar ett ytterfilter med alla tillbehör? Då menar jag slangar, mackaroner, biobollar allt varenda liten pryl man måste ha för att vattnet ska bli klart och fungera.

                      Kommentar

                      • Karon
                        Användare
                        • april 2002
                        • 880

                        #12
                        Aquaristik & Aquarium Shop. Auch Aquariumpflanzen / Wasserpflanzen für Ihr Aquarium im Shop. Aquaristik Versand seit 1992. Über 170.000 Kunden weltweit

                        Aquaristik Shop: 8.000 Aquarium Products online for your Fresh- or Saltwater Aquarium.


                        EHEIM classic 2217 91.90 EUR

                        EHEIM classic 2215 70.95 EUR

                        Eheim external filter 2217 109.98 €

                        Eheim external filter 2215 75.98 €

                        Filtermedia får du titta på vad som finns att välja på, frakt tillkommer förstås.

                        Kommentar

                        • Leo
                          Användare
                          • november 2002
                          • 85

                          #13
                          Ja EHEIM professional I har ju inte någon pump, dvs modellerna 2222, 2224 och 2228. Annars är de enklare i användning än classic pga korgarna. Själv har jag en Professional II 2028, en PI 2228 och en PI 2224, av vilka PII:an är överlägset enklast i användning. De två andra har "stakat upp sig" diverse gånger, man får tricks i gång dem litet, medan 2028:an sartar som en dröm med hjälp av pumpen! Det filtret gör jag inte mig av med i första taget!

                          Ytterfilter rekommenderar även jag varmast. Hellst med ett innerfilter till. Så beror filterstorleken också på belastningen, mina två oscars, ena citronciclid, ena txasciclid och ena Pleco har i sin 540 -liters burk en 2228 samt ett EHEIMs innerfilter 2252, och ändå är det inte alldeles tillräckligt. Mitt 325 liters regnbågsfisksakvarium med 2028 samt 2010 Pick-up är super - men belastningen är minimal i jämförelse med ciclidakvariet.

                          Trots kostnaderna skulle jag aldrig gå tillbaka till att ha endast innerfilter - balansen hålls så mycket bättre med et ordentligt ytterfilter - färre alger, klarare vatten osv. Tvättade 2228:an i veckan och bestämde mig för att tvätta det med 4-5 månaders mellanrum i stället för 6 månader. 2028:an tvättar jag 2 ggr/år. Enkelt, smärtfritt verkligen suveränt!

                          -Alix-

                          Kommentar

                          • Karon
                            Användare
                            • april 2002
                            • 880

                            #14
                            Gjorde rent mitt 2028 för ett tag sedan.
                            Höll nästan inte på att få igång filtret först, eller rättare sagt det pumpade nästan sämre efter rengöringen än innan.
                            Det blev ingen ordning på det hela förrän jag hade gjort rent slangarna, det var en mycket slemmig sörja som kom med då.
                            Med detta ville jag bara säga det att en slangborste är en god investering

                            Kommentar

                            • Earthbound

                              #15
                              Måste bara få fråga så jag fortsätter i den här tråden.
                              Jag sitter med en balja på 375 liter. I den har jag lite rovfiskar.
                              Med tanke på vad man matar dom med så blir det väldans grisigt i akvariet efter ett tag, inte blev det bättre av att jag köpte en bamse stock som resulterade i att vatnet alltid blir gulaktigt (stocken tar upp bra mycket i akvariet). Tidigare har jag bara haft ett innerfilter typen Fluval 4 Plus vilken fungerade ganska bra innan fiskarna vart större och innan jag skaffade stocken. Ok, man var tvungen att rengöra det varannan vecka men ändå.
                              Bestämmde mej (efter att jag läst inlägg här)för att köpa ett ytter filter med. Drog ner till djuraffären och tog det största dom hade inne, förutom Professional II som var så jäkla dyr.
                              Blev ett Eheim Ecco 2235. Stor som tusan tyckte jag när jag kom hem.
                              Kopplar in alla slangar o drar igång det. Döm om min förvåning när jag senare sitter o läser om det och det står att det e för akvarium upptill 300 liter. Jag som funderade på att byta upp mej till en 720 burk.
                              Betyder det att jag lär slänga ut pengar på ännu ett sånt filter för att det ska räcka eller finns det större även om mitt Zoo inte hade nåt inne?


                              Kommentar

                              Arbetssätt...