Nybörjare och behöver lite råd!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #16
    Egentligen så svarde jag inte på din fråga i förra inlägget
    Mest beror det på att jag vet faktiskt inte om amonium och amoniak kan bildas samtidigt. Troligt vis är det så hmmm....... när bakteriesteget amonium-nitrit inte funkar så kan defintivt amoniak bildas(om ph är tillräckligt högt) så varför skulle dom inte kunna finnas samtidigt i samma vatten??.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • Rauken
      Användare
      • januari 2007
      • 310

      #17
      Helt OK ...

      Vad jag menade var inte att de bildas samtidigt utan att de uppstår i antingen den ena eller den andra formen beroende på Ph-värde... Men som du skriver kan vi säkert få klarhet från TopFrog (eller andra kunniga på detta forum). Det är det som gör det så kul att läsa här för det finns så otroligt mycket kunskap som många gärna delar med sig av.
      När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

      Kommentar

      • nike83
        Användare
        • maj 2007
        • 24

        #18
        vad ska kh ligga på???
        hur får man hårdare vatten ?? vi har mukast vatten i sverige i umeå, har en STOR kalksten, men den gör ingen skillnad vad jag ser på mina stickor...

        Kommentar

        • Matz Karlsén
          Användare
          • februari 2004
          • 1127

          #19
          Ursprungligen postat av LN
          Bikarbonat köper du i välsorterade akvarieaffärer eller hos din lokala bagare. Brukar ligga på 40-80 kr/kg.
          Citygrossen säljer bikarbonat i tvåkilosförpackning för 64 kronor.
          To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

          Kommentar

          • Ika

            #20
            Okey dokey!

            Ok! Nu är det ju så att jag har egen brunn och vattnet i kranen har väldigt lågt ph det ligger runt 6 så jag kanske behöver vara lite försiktig då eller?
            Tack för alla tips!!
            Har inhandlat bikarbonat och skall göra ett 50% vattenbyte nu!
            Hej hopp!

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #21
              Ursprungligen postat av Ika
              Ok! Nu är det ju så att jag har egen brunn och vattnet i kranen har väldigt lågt ph det ligger runt 6 så jag kanske behöver vara lite försiktig då eller?
              Tack för alla tips!!
              Har inhandlat bikarbonat och skall göra ett 50% vattenbyte nu!
              Hej hopp!
              Om du har egen brunn varför kör du inte med brunnskalk? Får upp ph till 8. Jag har inte dragit igång mitt akvarium än men jag har inhandlat brunnskalk från Granngården för att ha både som ph höjande samt filtrering. Enligt fabrikant så ska brunnskalk ha en livslängd på 3 år innan man behöver byta. Jag tror att man får betydligt bättre och stabiliare värden än att hinka bikarbonat då och då...men som sagt...jag har inte testat det själv än. Kan dock inte se några problem med det.
              Senast redigerad av StefanL; 03 juni 2007, 21:58.

              Kommentar

              Arbetssätt...