BTN modul...bästa L-malen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    BTN modul...bästa L-malen?

    Jag undrar om det finns någon L-mal som inte ger sig på BTN moduler/bakgrunder utan endast äter alger utan att skrapa sig igenom modulernas yta...någon som kan ge ett tips?
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Vanlig ancistrus? Eller menar du nån flashig dyrgrip?
    Tony Englund

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #3
      Vanlig Ancistrus, som sagt, funkar bra med BTN'er, liksom t.ex. Chaetostoma, Otocinclus, och grenmalar.
      De stora Panaque arterna är väl de som går sämst med BTN'er, eftersom de är trä-ätare.

      De "flashigaste" L-malarna, t.ex. Hypancistrus, äter sällan alger alls - de är nattaktiva rovdjur och allätare.

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Ursprungligen postat av Tony
        Vanlig ancistrus? Eller menar du nån flashig dyrgrip?
        Behöver absolut inte vara någon flashig art...men visst vore det roligt med någon speciell L-mal också. Ancistrus är helt ok...men arten är lite tråkig just pga att den är så vanlig.


        Ursprungligen postat av Mike_Noren
        Vanlig Ancistrus, som sagt, funkar bra med BTN'er, liksom t.ex. Chaetostoma, Otocinclus, och grenmalar.
        De stora Panaque arterna är väl de som går sämst med BTN'er, eftersom de är trä-ätare.

        De "flashigaste" L-malarna, t.ex. Hypancistrus, äter sällan alger alls - de är nattaktiva rovdjur och allätare.
        Otocinclus är för små i ett Malawiakvarium fyllt av lite större arter. Chaetostoma? Grenmalar? Har du specifika förslag på någon fin L-mal som kunde passa bra?

        Kommentar

        • wracker
          Användare
          • juni 2006
          • 295

          #5
          l256. har ingen aning om hur stor den blir. men den är rackarns snyggare än de vanligaste.
          ploblabla josemali är korrekt namn

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #6
            Ingen av dem jag nämnde, utom ancistrus, funkar med malawis.

            Glyptoperichthys/Pterygoplichthys joselimaianus http://www.planetcatfish.com/catelog...species_id=177
            ...eller vanlig pleco...
            Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.

            ...eller gibbiceps...
            Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.


            ...funkar nog. Det är dock stora & buffliga fiskar, så akvariet bör vara rätt rejält.

            Kommentar

            • jonre723
              Användare
              • oktober 2004
              • 439

              #7
              L137 är det effektivaste jag testat.
              Och så är det.
              /J

              Kommentar

              • Mattilohela
                Användare
                • januari 2006
                • 145

                #8
                L-106 Hemiancistrus guahiborum, L-239 Ancistrini sp.(Blå Panaque),L-205 Peckoltia sp
                bra algätare jag hade en del alger i min 900 L sedan när jag stoppa ner dom så vart det rent kan rekomendera

                Kommentar

                • ozric
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 3187

                  #9
                  Hur skulle det funka med L-007 (Leporacanthicus cf.galaxias
                  ) tror ni i ett kar med BTN ?? Den mumsar ju annars både frigolit å silicon om den inte erbjuds en massa trä. Och är det nån skillnad på ungfisk och vuxna/VF ??
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

                  Kommentar

                  • William
                    Användare
                    • december 2006
                    • 93

                    #10
                    Ursprungligen postat av ozric
                    Hur skulle det funka med L-007 (Leporacanthicus cf.galaxias
                    ) tror ni i ett kar med BTN ?? Den mumsar ju annars både frigolit å silicon om den inte erbjuds en massa trä. Och är det nån skillnad på ungfisk och vuxna/VF ??
                    Har inte märkt något på min BTN, där jag har 007or, dom är förvisso bara yngel, men det verkar ju konstigt om en köttätande mal skulle ge sig på trä eller BTN Panaquer däremot lär ju vara värre..

                    Kommentar

                    • ozric
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 3187

                      #11
                      Hm,ok! Jodå,mina vuxna (12-14 cm) verkar gilla att gnaga på rötter,men det kanske inte yngel sysslar med?? Det är för övrigt yngel jag hade tänkt skulle gå i ett modul-kar senare...
                      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                      c",)

                      Kommentar

                      • William
                        Användare
                        • december 2006
                        • 93

                        #12
                        hmm.. dom har ju mun för att gröpa ur snäckor och mollusker ur deras skal... trodde inte dom hade tänder för att gnaga i trä.. möjligtvis äter de det som finns uppepå roten? mina har iaf inte rört min bakgrund så det verkar lugnt. mina är 3-4 cm

                        Kommentar

                        • diskus
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 276

                          #13
                          även en panaque fungerar....

                          ...i varje fall ett par år.

                          Det tar ett tag innan de blir så stora och deras tänder bli så kraftiga att de klarar av att käka på BTN. Det är min erfarenhet efter att själv jaft Panaque utan problem i flera år, samtidigt som jag sett&hört när en stor panaque mumsar i sig en btn!

                          Jag har även haft "lilla panaquen", som L204 ibland kallas, utan problem med BTN

                          Björn H
                          Lite diskus, mal & malawi bilder
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

                          Kommentar

                          • Lutt
                            Användare
                            • oktober 2005
                            • 1919

                            #14
                            Skulle inte slängt i stora Panaquor om du är väldigt rädd om dina moduler och deras smeknamn kanot-tuggare borde väl avskräcka en del + att de måste ha tillgång till rötter som de kan göra sågspån av

                            Jag skulle säga Lasiancistrus som var bland de bästa algätarna jag haft. Men jag vet dock inte Lnr på den Lasiancistrus jag hade har för mig att den gick under namnet Guyanancistrus

                            Kommentar

                            • peking
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 28

                              #15
                              L-200!!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...