In i växthärvan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • oktober 2003
    • 3615

    In i växthärvan?

    Tjopp!

    Sitter och planerar om man skulle ge sig in i Co2-karusellen. Har en tub (10kg) med regulator och reaktor. Enda som saknas är magnetventil. Var kan man köpa sådan?

    Sen har jag en Aqua medic 150 W MH armatur med lampa. Vet ej hur många kelvin den är på....1500 kanske ? Karet är på 220 liter ( 50 högt) och jag undrar om det räcker med den belysningen? Pmdd blir o beställa, men behöver man tillsätta något mer i karet vid vattenbyte ?

    Läst lite om att folk har lera under bottenmatrialet. Kanske något som gynnar växternas rötter ? Värmekabel är väl att föredra..?

    Har ni några bra tips och länkar på hur man går tillväga steg för steg. Eller om ni vill skriva några rader på hur jag börjar skulle jag vara tacksam.
    Mvh Alex
  • wracker
    Användare
    • juni 2006
    • 295

    #2
    jag är inte alls haj på detta, men kan berätta hur jag gjort iaf.. jag kör nå vanligt sketet lysrör och ett sera bluesky(växter har alltid vuxit för mig med detta rör), karet är på 140l å rätt lågt så valesinerian passar inte riktigt in men rätt snyggt med bladen på ytan. jag tillsätter pmdd OCH har lerkulor till min lökväxt och valisenerian. innan jag satte ner en lerkula så sköt valisenerian inget nytt, men det gör den nu.. har även javaormbunke som blommar på och nån bladväxt som däremot inte klarar sig så bra...
    va någon som sa till mig att efter ett längre tag med pmdd i vattnet å inte allt för ofta vattenbyten kan resultera i co2brist. tycker själv co2 är dyrt och har därför avstått från det men som jag skrev blommar det ändå och eftersom jag byter hälften varje vecka och tillsätter pmdd kan det ju aldrig bli en överdosering som skadar fiskar eller ger växterna för mkt näring..

    go for it om du har co2. pmdd kostar ju ingenting jämfört med växtnäring i zoobutikerna.

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Hmm, har du inte läst i CB hur man kan bära sig åt?

      Skippa leran i botten, den är inte nödvändig om du kör med CO2. Svårt att kontrollera näringstillförseln från leran, och den kommer att avge mängder med järn. Utöver det blir omplantering en "skoj grej" när du virvlar upp mängder med lera. Vill du ha något extra i botten när du kör med CO2, så satsa på något av de keramiska bottenmaterialen. Onyx eller Florite (Seachem) tycker jag personligen är rätt snyggt.

      150W MH till ett 200-liters kar lär ge fin algtillväxt, skulle jag säga spontant. Overkill, helt klart. Tumregeln är max 0,5 W/liter vatten, men kör du CO2 klarar du dig bra med 0,3 W/liter vatten. I verkliga växtkar kan man se ljus och CO2 som gas- respektive bromspedal - det är dessa två lirare som bestämmer hur snabbt det växer. Precis som i bilkörning så ökar även riskerna med högre hastighet, och det kan gå åt helsike rätt fort om du "kör snabbt".

      Två bra länkar är Barr´s hemsida samt Plantswap:
      Welcome to the Barr Report a place to learn about Aquariums, Aquarium Plants, Aquascaping, Emersed Growth and much much more!



      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Alexander Ylipää
        Användare
        • oktober 2003
        • 3615

        #4
        Just ja! Vilket nummer var det Christian skrev om sitt växtkar?

        Hur ska jag gå tillväga, med belysningen tänkte jag... Hjälper det nått om man höjjer armaturen typ 20 cm högre? Blir det någon skillnad?
        Mvh Alex

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Nja, en viss skillnad blir det med armaturen en bit högre upp, men det är det lilla. Just MH används ofta till höga kar eftersom de får ner ljuset långt i vattnet (mer koncentrerat än lysrör). Annars har även jag skrivit artiklar om high tech/low tech växtkar, för inte särdeles länge sedan...

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • jsl
            Användare
            • oktober 2004
            • 31

            #6
            Jag körde 150W till ett 220 liters växtkar och hade inga problem med alger. Växterna växte på fint och man fick rensa med täta mellanrum. Jag provade även att dra ner på gödningen (allt utom CO2) ganska rejält i detta kar under en tid då jag blev lat och det funkade faktiskt bra det med.
            http://umea.akvarieforening.se/

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #7
              Ursprungligen postat av jsl
              Jag körde 150W till ett 220 liters växtkar och hade inga problem med alger. Växterna växte på fint och man fick rensa med täta mellanrum. Jag provade även att dra ner på gödningen (allt utom CO2) ganska rejält i detta kar under en tid då jag blev lat och det funkade faktiskt bra det med.
              MH eller lysrör? Jag har också testat en del, bland annat en 150 W MH över ett 110-liters kar. Klar overkill, men det går om man är pedantisk i skötseln. Slarvar man det minsta går det käpprätt åt skogen...

              Just med ljuset så behövs mindre än man tror för växtkar med CO2, enligt min erfarenhet. En luring är att det inte verkar vara särdeles många som testar att ändra ljusstyrkan i första taget - men det kan ge mycket bra effekt.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • jsl
                Användare
                • oktober 2004
                • 31

                #8
                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                MH eller lysrör? Jag har också testat en del, bland annat en 150 W MH över ett 110-liters kar. Klar overkill, men det går om man är pedantisk i skötseln. Slarvar man det minsta går det käpprätt åt skogen...

                Just med ljuset så behövs mindre än man tror för växtkar med CO2, enligt min erfarenhet. En luring är att det inte verkar vara särdeles många som testar att ändra ljusstyrkan i första taget - men det kan ge mycket bra effekt.

                Hilsen,

                P
                Jag körde MH 150W 10000 kelvin. Jag hade nog nåt extra lysrör också om jag inte minns fel. Jag var pedantisk med gödningen i början men mot slutet slarvade jag med PMDD-gögningen och när det blev sommar så stängde jag av co2 anläggningen också några veckor innan jag montrade ner hela karet. Inga större problem bara att tillväxten avtog, vilket är ganska självklart. Jag kommer dock att köra lysrör i nästa projekt, kanske T5. Just nu ligger växtburken på is.
                http://umea.akvarieforening.se/

                Kommentar

                • Matz Karlsén
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 1127

                  #9
                  Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                  Tjopp!

                  Sitter och planerar om man skulle ge sig in i Co2-karusellen. Har en tub (10kg) med regulator och reaktor. Enda som saknas är magnetventil. Var kan man köpa sådan?

                  Sen har jag en Aqua medic 150 W MH armatur med lampa. Vet ej hur många kelvin den är på....1500 kanske ? Karet är på 220 liter ( 50 högt) och jag undrar om det räcker med den belysningen? Pmdd blir o beställa, men behöver man tillsätta något mer i karet vid vattenbyte ?

                  Läst lite om att folk har lera under bottenmatrialet. Kanske något som gynnar växternas rötter ? Värmekabel är väl att föredra..?

                  Har ni några bra tips och länkar på hur man går tillväga steg för steg. Eller om ni vill skriva några rader på hur jag börjar skulle jag vara tacksam.
                  Magnetventil kan du köpa genom www.pwss.se. Den som kostar 470 kr använde jag när jag hade co2. Funkade perfekt.
                  To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...