Nitrit och Nitrat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nüddlah
    Användare
    • januari 2007
    • 294

    Nitrit och Nitrat

    Jag har mätt en hel del gånger med mätstickor från jbl och har knappt haft antydan till nitrit eller nitrat. Men nu när det gått en vecka eller liknande sen sista testet så blev nitrit och nitratindikatorerna knallrosa, dom ska vara vita vid låg nitrit och rosa vid hög. Så nu blir jag lite skrämd. Jag gjorde 55% vattenbyte och körde i aquatan och hoppades på att det skulle bli bättre. Men indikatorerna blir rosa över en sekund när man tagit upp stickorna så jag är rädd för nitrit eller nitratförgiftning.. Vad ska jag göra? Jag vill inte förlora mina kära fiskar. Dom har alltid sett ut att trivas och har lekt osv. Men nu när det är en nitrittopp och dom är uppe vid ytan och snappar luft ibland. Ser dock inte så allvarligt ut på fiskarna då dom inte är uppe hela tiden utan ibland. Från början så var dom upeoch åt bubblor och då såg det ut som om dom smakade om det var mat då. Men nu när det inte är såna stora bubblor så går dom upp ibland med..

    Vad ska jag göra för att få ner halten igen?
  • Rauken
    Användare
    • januari 2007
    • 310

    #2
    Hur länge sedan var det du startade upp karet?
    Nitrittoppen kommer i regel efter ca. 4 veckor och kommer sakta att sjunka till nära 0 efter 1-2 veckor...
    När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

    Kommentar

    • Nüddlah
      Användare
      • januari 2007
      • 294

      #3
      det var nog 4-6 veckor sen så det stämmer bra med tiden.. ska jag byta vatten igen då? jag gjorde misstaget att ha i bikarbonat med och jag såg att det var dåligt i en annan tråd där det stod att det hjälpte nitriten att skjuta i höjden om man har i det i samband med nitrittopp. Så jag ska byta vatten igen tänkte jag.. köpte slang osv nu..

      Kommentar

      • Rauken
        Användare
        • januari 2007
        • 310

        #4
        Det är nog inte så mycket att göra mer än att byta vatten varje dag...
        det är ju egentligen ingen höjdare det heller, men om man måste välja mellan sk.t och pannkaka så...
        När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

        Kommentar

        • Stelin
          Användare
          • december 2002
          • 1339

          #5
          Läser du av stickorna rätt? Har för mig att man ska vänta i 45 sekunder eller något åt det hållet innan man läser av JBL stickorna.
          //Stefan Lindstedt

          Kommentar

          • palm
            Användare
            • augusti 2006
            • 114

            #6
            Aquatan hjälper väll inte till med att få igång nitrit/nitrat cyceln det är väll nitrivec eller liknande filterbakteriehjälpmedel.
            Palm
            325L Tank Med Malawi/Teknik:Powerhead
            +4L 10PPI & Eheim II 2028/Slimline & korallsand. 105+150 L med malawi yngel. Tidsbristen gör att jag nu avvecklar mina kar :´(

            Kommentar

            • Nüddlah
              Användare
              • januari 2007
              • 294

              #7
              jaja vist om det inte är någo fara så ändrar dom aldrig färg utan förblir vita.. men när dom byter till rosa redan inom typ 10 sekunder så är det definitivt mycket nitrit och det blir ju inte ljusare efter en minut. Så det är helt klart massa nitrit i nu. jag köpte slang nu så jag kör hävert ut genom fönstret typ 60 % igen och sen i med tempererat vatten rakt från kranen.. det löste sig smidigt i allafall, tidigare på dagen sprang jag med sjukt massa hinkar vatten och hällde i och tömde ut.. sjukt opraktiskt.. en hundring löste problemet. =) nu är det nitritproblemet kvar dock..

              Kommentar

              • Nüddlah
                Användare
                • januari 2007
                • 294

                #8
                Jo det är möjligt med aquatanet och det du skrev, det har jag för att neutralisera vattnet. Är det nåt som påskynda processen så köper jag gärna det i morgon. Nitrivec?

                Kommentar

                • Rauken
                  Användare
                  • januari 2007
                  • 310

                  #9
                  Ursprungligen postat av Nüddlah
                  Jo det är möjligt med aquatanet och det du skrev, det har jag för att neutralisera vattnet. Är det nåt som påskynda processen så köper jag gärna det i morgon. Nitrivec?
                  Vad jag har förstått så är mätstickorna en ganska osäker metod... Dropptesterna skall vara betydligt säkrare och noggrannare.
                  aquatanet skall du nog helt klart använda nu, inte för att påverka nitrithalten utan för att neutralisera kloret. Är nog ganska viktigt om man byter vatten så ofta...
                  Nitrivec tror jag faktist att det är förent att tillsätta. Det är ju "bakterier på flaska", men eftersom du skrev att du har utslag på BÅDE nitrit/nitrat så har ju bakterierna börjat bildas och omvandlingsprocessen är igång. Nu måste nog bara bakterierna öka i antalet... Ge det några dagar med vattebyten så löser det nog sig.
                  Senast redigerad av Rauken; 28 maj 2007, 18:28.
                  När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                  Kommentar

                  • Nüddlah
                    Användare
                    • januari 2007
                    • 294

                    #10
                    Okay men dom nyttiga bildas i filtret då? är inte risken vid stora vattenbyten att man bara skjuter upp problemet när man kastar bort stor del av dom bakterierna som cirkulerar i vattnet.

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      #11
                      Ursprungligen postat av Nüddlah
                      Okay men dom nyttiga bildas i filtret då? är inte risken vid stora vattenbyten att man bara skjuter upp problemet när man kastar bort stor del av dom bakterierna som cirkulerar i vattnet.
                      Dom bakterierna som du vill ha lever i biofilmen som bildas på all fast materia, byt vatten om du har nitrit o kör gärna ner nått mot det om du har det hemma, typ nitrivic eller liknande.
                      Ta det lite lungt med matningen ett tag så löser det sig.
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • Nüddlah
                        Användare
                        • januari 2007
                        • 294

                        #12
                        Japp nu harj ag inte matat sen i lördags kväll. Så jag väntar väl ett par dagar tiloch kör vattenbyten då tills det går ner på indikatorskalan.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...