Avbrutna Lekförbredelser / Vad kan det bero på?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof
    Användare
    • april 2002
    • 1823

    #16
    Hej!

    Luftpump är inte så effektiv för syresättning. Det finns betydligt mer effektiva metoder som tex ökad ytrörelse, droppfilter (eller liknande vattenfallskonstruktioner) sen finns ju även oxydator som man kan köpa rätt billigt eller konstruera själv.

    Jag hade nog i ditt fall satsat på att bara hålla fiskarna under så bra förhållanden som möjligt. Detta brukar (oftast) resultera i lek. Om äggen inte kläcks kan du försöka med PH sänkning nästa gång de leker. Det är aldrig brottom då det gäller fiskar. En ciklid som A.diadema lär, rätt skött, ha en livslängd på minst 10-15 år så det finns gott om tid.


    Mvh

    olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #17
      Ursprungligen postat av Crenicichla
      Så igentligen om jag gör så att jag plockar ur en del av torven i karet och låter det gå ett tag utan torv, och sen stoppar i ny torv så sjunker ph värdet.
      Om jag sedan låter torven vara kvar i karet så höjs ph värdet allt eftersom torven urlakas.

      Jag kör föresten med filter bakom min BTN bakgrund så jag har gissningsvis 5-70l filtermaterial i burken

      MVH

      Kristofer
      Borde funka bra, låt det gå i cykler. Hur mycket filter man har spelar ingen roll om pH går under 6,5 - bakterierna dör då. Försök hålla pH vid sju eller strax under, många "survattenfirrars" rom utvecklas ok redan där.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Crenicichla
        Användare
        • november 2006
        • 1055

        #18
        Tack för hjälpen både Olof och Patrik

        Jag har lärt mig mer om ph och vatten kemi nu än någonsin tidigare!

        Igår när jag kom hem så hade de gjort en stor lekgrop, men inte lekt..
        Så vi får se om de kommer igång nu

        MVH

        Kristofer
        MVH

        Kristofer

        Kommentar

        • olof
          Användare
          • april 2002
          • 1823

          #19
          Hej!

          Det verkar lovande. För eller senare leker de!

          Vad matar du med? En riktigt rund och fin hona brukar ge lek. Om hanen tar det mesta av maten brukar jag försöka lura bort honom i nått hörn med en mindre matbit och sedan ge honan godbitar i andra änden av akvariet. Räkmix tycker jag personligen är bra mat. Daggmask kan också vara bra i mellanåt för arter som klarar så kraftigt foder.

          Mvh

          olof
          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

          Kommentar

          • Crenicichla
            Användare
            • november 2006
            • 1055

            #20
            Ursprungligen postat av olof
            Hej!

            Det verkar lovande. För eller senare leker de!

            Vad matar du med? En riktigt rund och fin hona brukar ge lek. Om hanen tar det mesta av maten brukar jag försöka lura bort honom i nått hörn med en mindre matbit och sedan ge honan godbitar i andra änden av akvariet. Räkmix tycker jag personligen är bra mat. Daggmask kan också vara bra i mellanåt för arter som klarar så kraftigt foder.

            Mvh

            olof
            Menyn sur ut som följer

            1 portion diskusgranulat om dagen
            1 portion mysis om dagen

            sen varierar jag 3:e målet med följande rätter.

            Svarta mygglarver
            Vita Mygglarver
            Musslor
            Artemia
            Gammarusräkor

            Har funderat på att böraja tillverka räkmix men inte fått tummen ur ännu

            MVH

            Kristofer
            MVH

            Kristofer

            Kommentar

            Arbetssätt...