Måla akvariet...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Måla akvariet...

    Jag har precis limmat in modulerna och ska imorgon börja måla bakrutan svart. Ska jag måla sidorutorna också? Hur brukar ni som är mer vana med det här göra? Det märks ju på fiskarna att de är lugnare med "stängda" sidorutor så man ska kanske måla dom svarta också?

    Förresten så gick det lätt att limma in modulerna, men jag fick ganska breda silikonfogar...som jag kastade mycket fin sand på. Förstår inte hur folk får så fina silikonfogar som jag sett en del lyckats med. Passade även på att limma in svart liggunderlag på botten...dock inte heltäckande utan på den ytan som man mest har sten. Silikonade även denna och kastade på sand, men det var svårare att få det bra.
  • Gäst

    #2
    Jag skulle inte måla sidorutorna även om fisken blir tryggare, det blir svårt och bökigt de gånger man fångar fisk eller liknande stor risk för irritation på akvaristen. Jag har gjort det på ett par burkar och det slutade med rakblad och gnuggande av färg och inte utan vissa utrycksfulla valda ord.
    Sätt hellre dit något annat som du kan ta bort smidigt vid behov tex plastad svart bakgrund fäster bra med lite matolja så slipper du tejpa.

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Vattenbaserad latexfärg borde väl vara ok att få av när man vill det?

      Jag har dock en del moduler som gör att jag inte vill se in i dom från sidan. Ska jag bara måla dom svarta då? Jag kommer troligen måla...gillar inte dessa plastfilmer.

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Jag har inte provat dessa färger.

        Irritationen hos mig var väl mest på mig själv för att jag varit dum och måla sidorna och hävt i inredning som fisken lätt kunde smita in och gömma sig utan att jag kunde se den. Att få bort färgen är inga större problem men en liten stund tar det ju och skräpar gör det. Så nu har jag målade bakrutor medans sidorna är vanlig bakgrundsplanch som fästs med olja för att slippa tejpen. svart sopsäck går också men inte lika snyggt. smaksak. Fördelen blir att det är lätt att ta bort vid behov och även tillbaka utan problem.

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Jag har inga utrymmen där fiskar kan ta sig in som jag inte ser. Jag förstår dock din frustration.

          De flesta inomhusfärgerna nuförtiden är vattenbaserade latexfärger.

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Ja då ser jag ingen nackdel med att måla sidorna. Det borde dessutom bli en fördel till mindre blänk när du skall fotografera,och tar ju bort solljuset från sidan. Apropå det så lägger du väl ut nya bilder karet när du blivit färdig

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Ursprungligen postat av Lennart 2
              Ja då ser jag ingen nackdel med att måla sidorna. Det borde dessutom bli en fördel till mindre blänk när du skall fotografera,och tar ju bort solljuset från sidan. Apropå det så lägger du väl ut nya bilder karet när du blivit färdig
              Har tyvärr ingen kamera för tillfället...men bilder kommer när jag införskaffat mig en ny kamera.

              Kommentar

              • wicked1
                Användare
                • april 2007
                • 104

                #8
                jag har använt "Beckers Aqua lackfärg". och har målat alla rutor utan framrutan.
                www.fredd.tk

                Kommentar

                • Twiq
                  Användare
                  • december 2006
                  • 17

                  #9
                  jag kan rekomendera biltemas återanvändbara solfilm för att sätta på sidorutorna. blir inte helt kolsvart men jag blev mycket nöjd när jag satte dem på ett av mina kar. fiskarna blev betydligt lungnare och den är mycket lätt att dra bort om man blir less på den.

                  Kommentar

                  • Hank
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1321

                    #10
                    Ursprungligen postat av Malawe
                    Förstår inte hur folk får så fina silikonfogar som jag sett en del lyckats med.
                    Mindre mängd och tunnare siliconsträng
                    Det är ju trotts allt ingen större belastning på modulerna...
                    /#378 Hank
                    Zoonen:
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                    NCS medlemsbilder:
                    http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                    Kommentar

                    • m[A]use^
                      Användare
                      • december 2005
                      • 909

                      #11
                      Måla du malawe, ser absolut inga nackdelar med o måla sidorutorna. Tvärtom! Film lr annat kan lättare lossna o då får man ta fram tejpen o.s.v. Har hållt på å måla alla kar i lokalen på sidorna med riktigt bra resultat! Blir snyggare oxå än å sätta film lr dyligt. Färgen tycker jag ger snyggare "look" för den ligger precis intill glaset.
                      Min zoon
                      -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                      Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                      http://www.malawifreaks.se/forum

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        Ursprungligen postat av Hank
                        Mindre mängd och tunnare siliconsträng
                        Det är ju trotts allt ingen större belastning på modulerna...
                        Jo det är ju logiskt...

                        Kommentar

                        • Bright_Blue
                          NCS Medlem
                          • juni 2004
                          • 1582

                          #13
                          Vad blir det för fisk? Troffar ?

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #14
                            Nepp..Malawi...men kanske ger jag mig på att prova 1+3 av Tropheus tillsammans med Malawi.

                            Kommentar

                            • poujac
                              Användare
                              • maj 2006
                              • 170

                              #15
                              Köp en rulle svart Solskyddsfilm Biltema
                              Då kan du ångra dig och det fungera lika bra.
                              Använd evt 2 lag på väjer ruta.
                              Solskyddsfilm
                              Återanvändbar. Skyddar mot starkt solljus och insyn. Lätt att applicera på alla typer av glas. Mått: 50 x 300 cm. Levereras med monteringsanvisning och gummiskrapa.


                              Art nr Pris Antal
                              Blå 39-320 39,90 kr
                              Svart 39-321 39,90 kr
                              >>Drive a real car drive a Jaguar<<

                              Kommentar

                              Arbetssätt...