Underlig Tuppkam

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael_S
    Användare
    • maj 2006
    • 246

    Underlig Tuppkam

    Köpte för någon vecka sedan ett par tuppkamsciklid (Geophagus steindachneri) som fick gå tillsammans med 10 st corydoras, lite L-malar i ett 222L (standardmått), tänkte med tiden kompletera med någon tetra och något annat. Hanen var runt 13cm och honan 10. Efter 2-3 dagar kom första leken, honan tuggade precis som en malawiciklid. Och med lek i karet ville jag vänta lite med att skaffa sällskap till dem.

    När ungefär en vecka hade gått kunde jag inte se något smått i munnen på honan. Hanen som hade varit rätt så påstridig mot honan och stressat henne var nog orsaken. Någon dag senare började honan bli sämre, bukvattensotsliknande var symptomen, svullen buk och andades kraftigt, matvägran. Hade ingen medicin att medicinera med omgående. Dagen efter var honan död.

    Jahaa vad ska man göra nu då? En tuppkamsciklid-hane ensam i ett 222l. Runt 4+ dagar senare fick jag se en märklig syn. Där står hanen med massor av smått omkring sig
    Honan som hade gått bort för flera dagar sen med bara ungefär en veckas ruvande hade nu fått frisimmande.

    Det konstiga med det hela är att i artbeskrivingen står det följande: Efter befruktningen skiljs paret åt och hanen deltar inte i yngelvården. Honan ruvar äggen i ca 20 dagar och därefter vårdar hon sina yngel i unge-fär två veckor till. Vid fara och under natten tar hon in ynglen i munnen igen.

    Nu är det hanen som sköter all yngelvård, tar in ynglerna i munnen vid fara, jagar iväg alla andra malar i karet. Någon som har varit med om liknande? Det är ju tvärtemot vad som skulle vara normalt enligt artbeskrivingen.

    Blev lite långt kanske =)
    Mvh Mikael Schöllin
  • Mikael_S
    Användare
    • maj 2006
    • 246

    #2
    Bifogar två bilder:
    Mvh Mikael Schöllin

    Kommentar

    • Matz Karlsén
      Användare
      • februari 2004
      • 1127

      #3
      Ursprungligen postat av Mikael_S
      Bifogar två bilder:
      Jag har faktiskt råkat ut något liknade. Med Satanoperca sp "Redlips" Det skulle inte förvåna mig om att ynglena var redan klckta och att honan spotttade ut dem innan hon hade dött. normalt settt ruvar de cirka två veckor och det kan hända att så var fallet nu också. För när de bara har ägg i munnen så är det svårt att se på honan att hon ruvar Och sen har nog hanen tagit över ansvaret.
      To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

      Kommentar

      • Mikael_S
        Användare
        • maj 2006
        • 246

        #4
        Ursprungligen postat av Matz Karlsén
        Jag har faktiskt råkat ut något liknade. Med Satanoperca sp "Redlips" Det skulle inte förvåna mig om att ynglena var redan klckta och att honan spotttade ut dem innan hon hade dött. normalt settt ruvar de cirka två veckor och det kan hända att så var fallet nu också. För när de bara har ägg i munnen så är det svårt att se på honan att hon ruvar Och sen har nog hanen tagit över ansvaret.
        Kan nog vara så. Men enligt artbeskrivningen står det ju bara att honan är delaktig i yngelvården. Om nu inte honan finns tillgänglig tar då hanen på sig huvudansvaret för yngelkullen? Tänkte rent generellt med ciklider. Varför då, hur kommer det sig?

        Varför då borde väl vara att annars överlever inte yngelkullen, men hur kommer det sig att hanen engagerar sig i yngelvården (stand in mother) bara om inte honan finns tillgänglig? Det borde ju isådanfall vara mycket bättre om hanen hela tiden var med och skötte om yngelkullen, det borde ju bli fler yngel som klarar sig igenom yngelstadiet till ungdjur. Eller är ja ute o simmar?
        Mvh Mikael Schöllin

        Kommentar

        • Matz Karlsén
          Användare
          • februari 2004
          • 1127

          #5
          Ursprungligen postat av Mikael_S
          Kan nog vara så. Men enligt artbeskrivningen står det ju bara att honan är delaktig i yngelvården. Om nu inte honan finns tillgänglig tar då hanen på sig huvudansvaret för yngelkullen? Tänkte rent generellt med ciklider. Varför då, hur kommer det sig?

          Varför då borde väl vara att annars överlever inte yngelkullen, men hur kommer det sig att hanen engagerar sig i yngelvården (stand in mother) bara om inte honan finns tillgänglig? Det borde ju isådanfall vara mycket bättre om hanen hela tiden var med och skötte om yngelkullen, det borde ju bli fler yngel som klarar sig igenom yngelstadiet till ungdjur. Eller är ja ute o simmar?
          Mina tuppkammar som var vildfångade. Där hjälptes både honan och hannen med yngelvården och så är det med de flesta ciklider. Jag har fött upp ett antal jordätare och då har bägge hjälpts åt med yngelvården. Så det som har hänt dina tuppkammar är bara naturligt. Lycka till med dina småttingar.
          To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

          Kommentar

          • ryghar
            Användare
            • oktober 2002
            • 215

            #6
            Tråkigt att honan dog. Då just ditt par simmade hemma hos mig tidigare vet jag vet att honan brukade jaga bort hanen när hon ruvade yngel. Hanen var ofta fram till honan men då tog hon snabbt upp ynglena i munnen, om de var ute, och anföll hanen tills han stack därifrån. Med tanke på det som står i artbeskrivingen trodde jag att hanen bara var ute efter yngelsnacks men det kanske var fadersinstinkterna som härjade även då.
            Janne
            Min Zoon

            Kommentar

            • Mikael_S
              Användare
              • maj 2006
              • 246

              #7
              Ursprungligen postat av Matz Karlsén
              Mina tuppkammar som var vildfångade. Där hjälptes både honan och hannen med yngelvården och så är det med de flesta ciklider. Jag har fött upp ett antal jordätare och då har bägge hjälpts åt med yngelvården. Så det som har hänt dina tuppkammar är bara naturligt. Lycka till med dina småttingar.
              Okej nu är jag med =) Tänkte att de var likadana som malawiciklider i yngelvården, uppfattade det som så i artbeskrivingen. Tyckte det var lite konstigt då att hanen börjar greja med yngelvård

              Nene då e det väl bara att köra på. Vad gav du för foder till ynglerna Mats? Har provat att ge lite cyclops några ggr men det är svårt att se om de små käkar av det, corydoras gör det iaf.
              Mvh Mikael Schöllin

              Kommentar

              • Mikael_S
                Användare
                • maj 2006
                • 246

                #8
                Ursprungligen postat av ryghar
                Tråkigt att honan dog. Då just ditt par simmade hemma hos mig tidigare vet jag vet att honan brukade jaga bort hanen när hon ruvade yngel. Hanen var ofta fram till honan men då tog hon snabbt upp ynglena i munnen, om de var ute, och anföll hanen tills han stack därifrån. Med tanke på det som står i artbeskrivingen trodde jag att hanen bara var ute efter yngelsnacks men det kanske var fadersinstinkterna som härjade även då.
                Mats var det så med ditt par också lr är min hane en väldigt bra yngelvårdare?
                Mvh Mikael Schöllin

                Kommentar

                • Prayerman
                  Användare
                  • juni 2004
                  • 1314

                  #9
                  De käkar säger cyclopsen. Tycker ofta det är svårt och se om de käkar i början, men eftersom de överlever och blir större så... Nu har jag ju bara haft Malawi yngel, men samma funderare har jag vid nya kullar.
                  Tomas Wallengren
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                  Kommentar

                  Arbetssätt...