Artbeskrivningar för SA ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof
    Användare
    • april 2002
    • 1823

    Artbeskrivningar för SA ciklider

    Hej!

    Fram till idag har jag endast mottagit ett mycket litet antal artbeskrivningar. Nu när intresset för SA ciklider på forumet verkar ha ökat något tycker jag det åter är dax att efterlysa fler artbeskrivningar.

    Hjälp till att göra vårt artregister till nätets bästa! Skriv en artbeskrivning!

    Det är inte alls svårt. Följ de rubriker som finns på artbeskrivningarna och skriv vad du vet om de arter du håller. Sedan fyller jag på med information om jag tycker något saknas och korrekturläser så gott jag kan. Slutligen korrekturläser de andra i gruppen som arbetar med artbeskrivningar och beskrivningen publiceras i artregistret. Lätt som en plätt!

    Det saknas beskrivning på enormt många arter. Flertalet har aldrig funnits i hobbyn och då är ju inte så konstigt att de saknar beskrivning. Det finns också många vanliga ciklider som fortfarande saknar beskrivning.

    Mvh

    olof (SA ansvarig för artregistret)
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/
  • Crenicichla
    Användare
    • november 2006
    • 1055

    #2
    Ursprungligen postat av olof
    Hej!

    Fram till idag har jag endast mottagit ett mycket litet antal artbeskrivningar. Nu när intresset för SA ciklider på forumet verkar ha ökat något tycker jag det åter är dax att efterlysa fler artbeskrivningar.

    Hjälp till att göra vårt artregister till nätets bästa! Skriv en artbeskrivning!

    Det är inte alls svårt. Följ de rubriker som finns på artbeskrivningarna och skriv vad du vet om de arter du håller. Sedan fyller jag på med information om jag tycker något saknas och korrekturläser så gott jag kan. Slutligen korrekturläser de andra i gruppen som arbetar med artbeskrivningar och beskrivningen publiceras i artregistret. Lätt som en plätt!

    Det saknas beskrivning på enormt många arter. Flertalet har aldrig funnits i hobbyn och då är ju inte så konstigt att de saknar beskrivning. Det finns också många vanliga ciklider som fortfarande saknar beskrivning.

    Mvh

    olof (SA ansvarig för artregistret)
    Kanon

    Skall försöka sammanfatta en om Aequidens Diadema så småning om.. skal bara skaffa mig lite mer erfarenhet av de först
    MVH

    Kristofer

    Kommentar

    • olof
      Användare
      • april 2002
      • 1823

      #3
      Hej!

      Det ser jag fram emot. Den arten ligger högt på min "vill ha" lista.

      Mvh

      Olof
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

      Kommentar

      • Crenicichla
        Användare
        • november 2006
        • 1055

        #4
        Ursprungligen postat av olof
        Hej!

        Det ser jag fram emot. Den arten ligger högt på min "vill ha" lista.

        Mvh

        Olof
        Härligt!

        Måste säga att det är mycket trevlig fiskar..
        Har själv 4st VF för tillfället, och troligtvis är det 2+2, men man vet ju aldrig hehe.
        Sedan vattenbytet i tisdags så har det vart ökad aktivitet på den störste hanen 17cm ca och en av honorna, de visar upp sig hela tiden och gräver stundvis på olika ställen i karet..
        har 2st begynnande lekgropar som de skapat så vi får hoppas att de går hela vägen
        Det roliga är att jag köpte de seanste Diademorna i lördags och de kom i karet i söndags efter en 30h transport från Stockholm med övernattning innan hemfärd.
        Om det blir lek så vet jag inte riktigt vilka ph och dgh värden som är bäst för kläckningen, men ph:t ligger strax över 7 för tillfället och dGH på 1.
        MVH

        Kristofer

        Kommentar

        • olof
          Användare
          • april 2002
          • 1823

          #5
          Hej!

          Är dina A. diadema från Peru eller Rio Negro/Venezuela? Är det Peruvarianten (som nog är den vanligare) kan det kanskre funka att få äggen att kläckas utan jättelågt PH.

          Mvh

          olof
          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

          Kommentar

          • Crenicichla
            Användare
            • november 2006
            • 1055

            #6
            Ursprungligen postat av olof
            Hej!

            Är dina A. diadema från Peru eller Rio Negro/Venezuela? Är det Peruvarianten (som nog är den vanligare) kan det kanskre funka att få äggen att kläckas utan jättelågt PH.

            Mvh

            olof
            Hej Olof

            Tack för dina svar hittils

            Har kollat med Leasing i sthlm nu där jag köpte de 3 sista Diademorna och han var 99% säker på att det var Venezuela varianten..
            Men eftersom honan är ett av ny tillskotten och hanen är den gammla hanen som jag inte vet vart han är fångad så vågar jag inte svara helt.

            Vad tror du om vatten värdena för Venezuelavarianten?

            MVH

            Kristofer
            MVH

            Kristofer

            Kommentar

            • olof
              Användare
              • april 2002
              • 1823

              #7
              Hej!

              Fråga säljaren på leasing var de har köpt fiskarna ifrån. sedan mailar du grossisten och frågar så får du förhoppningsvis ett svar som är 100%. Peruvarianten är betydligt vanligare och dessutom snyggare än Venezuela/Rio Negro varianten.

              Kolla här på A. diadema och A. sp. "Jenaro Herrera" (= en Peruvariant).

              En gissning är att Venezuela/Rio Negro varianten kräver rätt lågt PH för att få äggen att kläckas.

              Mvh

              olof
              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

              Kommentar

              • Matz Karlsén
                Användare
                • februari 2004
                • 1127

                #8
                Jag har skickat in en del bilder tii artbeskrivningar. Men de har inte blivit publicerade. Jag kanske har gjort fel. Bland annat har jga skickat in en bild på Crenicihla wallachii för en månad sen ungefär. Jag kanske gjorde nåt fel hur skall man gå till väga när man skickar in en bild?
                To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                Kommentar

                • Matz Karlsén
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 1127

                  #9
                  Nu har jag skickat bilder till artregistret. Jag har skickat med e-post till artegistret och bilderna som bifogad fil. Kommer det att funka? Eller åste bilden ha varit med bland medlemmarnas bilder? Jag har skickat bilder på några SA-ciklider som jag själv har tagit.
                  To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                  Kommentar

                  • olof
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1823

                    #10
                    Hej!

                    Det ska fungera på det viset. Bilderna behöver inte ha varit publiserade i medlemmars bilder tidigare. De kan komma med mail eller plockas direkt från någon av fototrådarna.

                    Mvh

                    olof
                    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                    Kommentar

                    Arbetssätt...