Aequidens Diadema och metae i samma kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crenicichla
    Användare
    • november 2006
    • 1055

    Aequidens Diadema och metae i samma kar?

    Eftersom båda arterna är relativ lugna ciklider så borde det funka med dessa sorter i samma kar.
    Släppte i lite ny fisk i mitt 540 kar igår, sedan tidigare gick det en kraftig diadema hane på ca 17m i karet, och nu släppte jag i 3st diadema juveniler och 2st Metae juveniler..
    Det underliga är att det verkar som att diadema hanen verkar vara mest intresserad av att jaga Metae hanen som är på 8-10 cm..
    Inte riktigt så jag hade räknat att det skulle bli, eftersom jag köpt en diadema hane på 10-11cm och 2 mindre honor, med tron om att den mindre hanen skulle få agera strykfisk.

    Vad tror ni, är diadema hanen på 17cm bara ute efter att visa vem som bestämmer, eller skule det vara smartare att plocka ur honom eller meatae paret tills storleken ökat en aning?
    Eller skall jag låta dem gå kvar, vilket skulle vara det ultimata?

    "kuriosa" Fiskarna köptes kl 13 i lördags i stockholm och koppades in 19:30 på söndagen.
    Undertiden hade jag får byta 2påsar pga läckage och syrgasen hade läckt ur så gott som alla påsar, så det vara bara att öppna dem och försluta för hand med så myket vanlig luft som möjligt i.


    MVH

    Kristofer
    MVH

    Kristofer
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av Crenicichla
    Vad tror ni, är diadema hanen på 17cm bara ute efter att visa vem som bestämmer, eller skule det vara smartare att plocka ur honom eller meatae paret tills storleken ökat en aning?
    Eller skall jag låta dem gå kvar, vilket skulle vara det ultimata?
    Lite gissningar:

    Han jagar nog den som ses so storst hot vilket blir nast hogst i rangordningen, vilket tydligen ar metaehanen. Det skulle ju vara bast att plocka ur honom, men samtidigt sa kan det bli svart att slappa tillbaka honom. En rejal ommoblering kan hjalpa, eller att du tar ur honom en dag eller tva. det senare ar lite mer riskabelt eftersom att det kan bli storslagsmal. Funkar det nu ar det sakraste nog att vanta.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Crenicichla
      Användare
      • november 2006
      • 1055

      #3
      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Lite gissningar:

      Han jagar nog den som ses so storst hot vilket blir nast hogst i rangordningen, vilket tydligen ar metaehanen. Det skulle ju vara bast att plocka ur honom, men samtidigt sa kan det bli svart att slappa tillbaka honom. En rejal ommoblering kan hjalpa, eller att du tar ur honom en dag eller tva. det senare ar lite mer riskabelt eftersom att det kan bli storslagsmal. Funkar det nu ar det sakraste nog att vanta.
      Var hemma en sväng på lunchen och kollade till karet, man kan se att Metae hanen har fått sig en omgång stryk sedan igår.. lite trasiga fenor och så.
      Där emot så såg jag inte några bråk tendenser från Diadema hanen under den stunden jag var hemma..
      Om jag har tur så är rangordningen ställd för tillfället, men jag skarr fortsättam ina obsertvationer ikväll.. ser det lugnt ut, så får Metaepret gå kvar, men är Diademan fortfarande våldsam, så får de byta kar.

      MVH

      Kristofer
      MVH

      Kristofer

      Kommentar

      • Crenicichla
        Användare
        • november 2006
        • 1055

        #4
        Är det ingen mer som har teorier om dettà?
        MVH

        Kristofer

        Kommentar

        • Bos
          Användare
          • april 2005
          • 47

          #5
          Jag skulle inte ha dem tillsammans. Metae blir mycket tuffare när den är vuxen enligt mina erfarenheter. Däremot är ju bägge klart intressanta och mycket vackra.
          Diskfisk

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Ursprungligen postat av Bos
            Jag skulle inte ha dem tillsammans. Metae blir mycket tuffare när den är vuxen enligt mina erfarenheter. Däremot är ju bägge klart intressanta och mycket vackra.
            Det kan vara forklaringen att det ar metaehanen som far stryk.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Crenicichla
              Användare
              • november 2006
              • 1055

              #7
              Ursprungligen postat av Bos
              Jag skulle inte ha dem tillsammans. Metae blir mycket tuffare när den är vuxen enligt mina erfarenheter. Däremot är ju bägge klart intressanta och mycket vackra.
              jag tycker det låter konstigt att Metae skule bli "mycket" tuffare när den blir större,
              det enda jag lyckats läsa mig fram till på nätet är att nästan alla skriver om vilken trevlig "snäll" ciklid det är som låter bli växter och kan gå i en sällskapsburk.
              Ungefär samma har jag fattat Diademan som, och den hanen som nu trycker ner de andra Aequidensarna var när jag hade Jordätare mycket sävlig mot dem, han rörde dem inte.. eller iaf inte när jag såg på.
              Men med flera aequidens i karet så har han tuffat till sig som katten, igår kväll så såg han ut att mest jaga sina artfränder, men precis innan karet släcktes såg jag honom jaga Metae paret igen.
              Skall kolla hur de ser ut idag, för de plaskade endel precis efter karet släckts..
              Skulle de i framtiden bli problem med att Meatae terroriserar Diademorna någor förskräckligt så får jag givetvis avväga vilka det är som skall vara kvar..

              Men 540L fördelat på 6 individer på 15-20cm som de blir när de är vuxna låter fullt tillräckligt, iaf spontant när man tänker på det.

              MVH

              Kristofer
              MVH

              Kristofer

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Jag har last att Aequidens patricki ar jattesnall och blir 14 cm. Mina blev 20-25 och var tokaggressiva. Jag holl ett par tillsammans med ett par Crenicichla menezesi (hanen 25) och patricki dominerade aven om akvariet blev uppdelat i 2/3 patrickidel och 1/3 crenicichladel. Det fick definitivt inte plats med mer ciklider och akvariet (540L) var egentligen for litet for denna sammasnsattning. Firrarna ar inte fullt utvuxna pa bilderna och det ar "yngel" pa de undre bilderna (de vuxna fiskarna gommer sig).
                Senast redigerad av Ola Svensson; 22 maj 2007, 10:30.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Crenicichla
                  Användare
                  • november 2006
                  • 1055

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Jag har last att Aequidens patricki ar jattesnall och blir 14 cm. Mina blev 20-25 och var tokaggressiva. Jag holl ett par tillsammans med ett par Crenicichla menezesi (hanen 25) och patricki dominerade aven om akvariet blev uppdelat i 2/3 patrickidel och 1/3 crenicichladel. Det fick definitivt inte plats med mer ciklider och akvariet (540L) var egentligen for litet for denna sammasnsattning. Firrarna ar inte fullt utvuxna pa bilderna och det ar "yngel" pa de undre bilderna (de vuxna fiskarna gommer sig).
                  Jäkligt snyggt kar!

                  De är ju iofs som du säger, det man kan läsa stämmer inte alltid med verkligheten..
                  De har ju att gör med inividen så klart.
                  Säkerligen även med storleksskillnaden som är nu på dem.
                  Ser de värre ut idag, så åker Metae paret ner i ett annat kar..
                  Om så nu skulle vara fallet, vilket vore jäkligt synd. Så fr de bli till att leta nytt sällskap åt Diademorna..
                  Några förslag på ciklider som skulle kunna funka?
                  Jag skall så småningom släppa i 30st Dolksticks Tetra i karet, så att han får ngt mer att störa sig på
                  MVH

                  Kristofer

                  Kommentar

                  • olof
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1823

                    #10
                    Hej!

                    Jag tror inte att tetrorna gör vare sig till eller från. De blir nog helt ignorerade såvida de inte är i matstorlek.

                    Jag har haft A. metae och tyckte de var enormt snälla framför allt mot icke artfränder.

                    Antagligen är det något i metaens färgsättning och uppförande + att de är så lika som triggar diadema hanen till att jaga den.

                    mvh

                    olof
                    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                    Kommentar

                    Arbetssätt...