Vattenkvaliten i växjö??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • weeelin
    Användare
    • maj 2004
    • 105

    Vattenkvaliten i växjö??

    Har hört av en kompis att det ska vara mer klor och nirtiti i kranvattnet på måndag efter helgen. Tydligen sköts reningen inte lika noggrant under helgen. Folk ska ju ha ledigt.... Är det någon som har erfarenhet av detta? Hade varit intressant att veta om man ska göra vattenbyte imorgon
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Ursprungligen postat av weeelin
    Har hört av en kompis att det ska vara mer klor och nirtiti i kranvattnet på måndag efter helgen. Tydligen sköts reningen inte lika noggrant under helgen. Folk ska ju ha ledigt.... Är det någon som har erfarenhet av detta? Hade varit intressant att veta om man ska göra vattenbyte imorgon
    Jag har hört det där med förut men om det är sant vet jag inte, ring ditt vattenverk o kolla med dom.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • juli 2003
      • 1827

      #3
      Hej
      Jag bodde i Växjö i 3 år och kunde aldrig mäta nitrit i kranvattnet. Däremot så var det tidvis problem med olika tungmetaller, inom gränsvärdena för mäniskor men dödligt för vissa hårdvattenlevande fiskar. Killarna på vattenverket är väldigt hjälpsamma, jag fick analyser med jämna mellanrum.
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      • endymion

        #4
        Jag har snart bott i Växjö i ett år och aldrig haft ett enda problem med vattnet. Men jag spolar ut ett par hundra liter först innan jag börjar byta vatten, och byter bara kallvatten. Sedan använder jag dubbeldos och lite till av vattenberedningsmedel.

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #5
          Jag bor oxå i Växjö. Har aldrig mätt någon nitrit i vattnet. Har däremot problem med kranvattnet allt som oftast. Det har förkommit störningar över hela Växjö för något åresedan då var det massdöd på Håvis, Tassar och många andra. Men som sagt det var ett tag sedan.
          Vad mina störningar beror på vet jag inte exakt men som exempel så hade jag död i ett kar direkt efter vattenbyte för någon vecka sedan. Jag känner inte till någon som mäter så mycket som jag men jag tror att kloramin är en del av boven för att när vattnet filtereras eller jag tillsätter avkloreringsmedel så händer aldrig något. Även när jag tillsätter Axalsalt så förbättringen betydande.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          Arbetssätt...