Brunnskalk istället för bikarbonat...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #31
    Ursprungligen postat av Krille J-son
    i kylen
    Hehe..oj det var länge sedan jag knäppte en Faxe...måste ha varit för typ 15-20 år sedan tror jag. Sickna minnen.

    Kommentar

    • Gäst

      #32
      Ursprungligen postat av Krille J-son
      i kylen


      Mvh/Andreas

      Kommentar

      • Hagge
        Användare
        • januari 2003
        • 432

        #33
        Ursprungligen postat av Mikael W
        Vänta nu. Är inte 200 µS/cm = 20 mS/m, och inte 0,2? Eller har jag helt fel?
        Sorry Mikael, ser nu vad du menar! Det är riktigt att 200uS/cm är det samma som 20mS/m

        "aldo" hade i ett inlägg ex. angett endast 0,6 mS, eftersom jag antog (förstod) att det var 0,6 mS/cm (600uS/cm el. 60 mS/m) med tanke på de fiskar han håller så omvandlade jag, lite slarvigt utan att skriva ut hela rasket, mitt inlägg från uS/cm till mS/cm för att prata samma språk (samma enhet som han angav sina värden i).

        Detta är ett vanligt förekommande dilemma att man inte skriver ut måttet (dvs cm el m)

        Konduktiviteten brukar i akvariesammanhang anges i uS/cm eller i mS/m, i andra sammanhang oftast i mS/m, aldo valde en tredje variant mS/cm
        Senast redigerad av Hagge; 07 januari 2008, 12:53.
        /Fredrik

        Kommentar

        • aldo
          Användare
          • december 2006
          • 175

          #34
          Det stämmer min mätare mäter mS/cm.
          Någon undrade vad jag tillsätter för salter.
          För tillfället så tillsätter jag Tropic Marin Pro special mineral.

          Kommentar

          • Hagge
            Användare
            • januari 2003
            • 432

            #35
            Ursprungligen postat av aldo
            Det stämmer min mätare mäter mS/cm.
            Någon undrade vad jag tillsätter för salter.
            För tillfället så tillsätter jag Tropic Marin Pro special mineral.
            aldo: får jag fråga vad den innehåller för salter?

            Vill man ha upp konduktiviteten fungerar vanligt bordssalt utan jod oxå Ex. en matsked av bordsalt till 100L brukar räcka gott för ex. Malawi. (nu vet jag att det råder delade meningar om saltets vara eller inte i dessa sammanhang) Konduktiviteten har väl mest inverkan på fisken så till vida att det blir lättare (krävs mindre jobb) för den att upphålla rätt salthalt i kroppen, men ur det perspektivet tror jag inte typ av salt har någon betydelse!
            Senast redigerad av Hagge; 07 januari 2008, 16:39.
            /Fredrik

            Kommentar

            • aldo
              Användare
              • december 2006
              • 175

              #36
              Jag vet inte vad det innehåller finns ingen deklaration på burken. Men det påverkar ph, kh och gh. Detta saltet köpte jag av en tillfällighet och jag tror att det innehåller för mycket magnesium då det påverkar GH för mycket. Jag är inte bara ute efter att höja ledtalet. utan det är bara ett enkelt sätt att mäta hårdheten på. Tidigare har jag använt Bio magnesium, Bio kalcium som används till saltvattenskar men det är väl dyrt.

              Kommentar

              • tezz
                Användare
                • februari 2006
                • 1069

                #37
                Ursprungligen postat av aldo
                Jag vet inte vad det innehåller finns ingen deklaration på burken. Men det påverkar ph, kh och gh. Detta saltet köpte jag av en tillfällighet och jag tror att det innehåller för mycket magnesium då det påverkar GH för mycket. Jag är inte bara ute efter att höja ledtalet. utan det är bara ett enkelt sätt att mäta hårdheten på. Tidigare har jag använt Bio magnesium, Bio kalcium som används till saltvattenskar men det är väl dyrt.
                det finns magnesiumsulfat och kalsiumsulfat att köpa är relativt billigt men du får inte ett ph på 9 om du inte tillsätter natriumkarbonat

                Kommentar

                Arbetssätt...