Borra utblås på BTN moduler...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Borra utblås på BTN moduler...

    Jag ska borra utblås på BTN moduler och tänkt att använda mig av skarvmuffar. Hur får man slangar att sitta fast i skarvmuffen och kapar man dom kortare eller använder hela längden?
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Anpassar man skarvmuffarna efter slangdimensionerna behöver man inte göra mer än sticka i slangen. Man kan korta ner skarvmuffen något. Det finns bilder på denna typen av genomföringar i dessa båda artiklarna:

    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Kanon Micke! Enda som jag är orolig över är att slangarna lossnar och spolar vatten över hela lägenheten...*S*

      Men det går ju att spärra slangarna från att röra sig på annat sätt än inne i skarvmuffen eller inne i modulen.

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • februari 2003
        • 2533

        #4
        Ursprungligen postat av Malawe
        Kanon Micke! Enda som jag är orolig över är att slangarna lossnar och spolar vatten över hela lägenheten...*S*

        Men det går ju att spärra slangarna från att röra sig på annat sätt än inne i skarvmuffen eller inne i modulen.
        ska du köra med ytterfilter eller? annars förstår jag inte varför slangarna skulle spruta ner hela lägenheten, du har väl täckglas?
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Ursprungligen postat av Jonas E
          ska du köra med ytterfilter eller? annars förstår jag inte varför slangarna skulle spruta ner hela lägenheten, du har väl täckglas?
          Ja jag ska köra med ytterfilter...också...som jag alltid gjort. Tycker att det blir betydligt bättre vattenkvalitet. Så det blir kanske lite "kaka på kaka" för en del...

          Kommer att köra 2st AM-Top 3338 samt 2st Aquarium System Maxi Jet 1000. Tillsammans kommer det bli en cirkulation med ca 4200L/h. Men det är räknat efter de uppgifter fabrikanterna uppgett och av erfarenhet vet jag att man får dra av lite direkt man lägger i filtermaterial.
          Filtreringskapaciteten kommer ligga på 15L på de två ytterfiltren samt vad det ger på filtermodulerna.

          Karet kommer innehålla en del mbunas, bl a Labeotropheus fuelleborni och Pseudotropheus sp. "Msobo Magunga". Troligen även Sciaenochromis fryeri...men men...det är i planeringsstadiet. Nu meckar jag ihop karet samtidigt som jag renoverar lägenheten så saker tar sin lilla tid...hehe...
          Senast redigerad av StefanL; 17 maj 2007, 23:00.

          Kommentar

          • Underdog
            Användare
            • maj 2007
            • 32

            #6
            En fråga

            Varför använder du svart silikon?
            Går det inte lika bra med genomskinlig?
            Då slipper man ju problemet med att dölja silikonskarvarna med sand.
            Saliga äro de saktmodiga,ty de skola besitta världen.

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Problemet är att jag ska ha svartmålad bakruta och då blir transparenta silikonfogar att synas.

              Kommentar

              Arbetssätt...