Hur snabbt dör nitrifikationsbakterier?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • popetoteror
    Användare
    • februari 2007
    • 111

    Hur snabbt dör nitrifikationsbakterier?

    Jag har kommit på att jag vill ha ner en BTN-modul i mitt akvarium, jag blir därför tvungen att tömma ur vattnet.

    Jag har en BTN-bakgrund med filterbollar, under tiden som silikonet härdar kommer dessa att stå torra. Nitrifikationsbakterierna, dör de direkt eller har jag en viss tid på mig?
  • Kalle-El
    Användare
    • augusti 2005
    • 255

    #2
    Kanske är en urkorkad idé, men kan du inte bara pytsa i lite av akvarievattnet i en spann modell större och sedan låta bollarna ligga i den medan du pysslar med karet?

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      Ursprungligen postat av Kalle-El
      Kanske är en urkorkad idé, men kan du inte bara pytsa i lite av akvarievattnet i en spann modell större och sedan låta bollarna ligga i den medan du pysslar med karet?
      Gärna en liten syresten som får vattnet att röra på sig med, jag har gjort så och jag fick igång burken igen blixtsnabbt.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Om det är fuktigt och syrerikt så klarar de sig nog, men jag tror på Deelays och Kalle-Els tips. Dumt att chansa - bättre få igång burken direkt än att "tassa på tå" i någon månad...

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • popetoteror
          Användare
          • februari 2007
          • 111

          #5
          Tack Kalle-El och deelay, jag kör naturligtvis på Er idé.
          Det är ca 50 l filtermassa, jag lägger detta i mitt tomma 90L akvarium, ner med en pump och akvarievatten...

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #6
            I med fem fiskar o mata i 90 litaren så kan du ha det gåendes hur länge som helst
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            Arbetssätt...