Blommande cryptocoryne

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    Blommande cryptocoryne

    Halloj,
    Nu blommar Cryptocoryne aponogetifolia i akvariet. Vilken fin blomma det är.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Stiligt! Vad har du for vattenvarden? Jag har bara lyckats med den nar vattnet ar stenhart samtidgt som den kommer fran mjukt surt vatten.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      Det är ung 9dH och pH 7 12h ljus + pmd ingen CO2. Vattennivån ung. 30cm.
      Notera att jag har andmat
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Tufft!! Crypts får rätt spejsade blommor, helt klart.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #5
          Fräckt Wilhelm
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Mina gick bort med tiden nar jag flyttade till Stockholm. I Uppsala vaxte de som ogras sa aven i Hull dar vattnet ar hardare an pa Gotland. Mina blommade ofta under vattnet (sett det hos minst tre arter). Nagon som vet varfor?
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              #7
              Min teori är att de blommar när det är lågt vattenstånd, och i akvarier brukar det inte bli lågt vattenstånd.

              C.pontederifolia har blommat ett antal ggr under vatten, men dessa blommor håller sig int lika länge som övervattensblommorna.
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                Mina gick bort med tiden nar jag flyttade till Stockholm. I Uppsala vaxte de som ogras sa aven i Hull dar vattnet ar hardare an pa Gotland. Mina blommade ofta under vattnet (sett det hos minst tre arter). Nagon som vet varfor?
                Bra förhållanden. Anubias har jag också sett som blommar under vattnet (i en polares kar med klockrena årsintervaller). Har växterna det bra så blommar de, så enkelt ser jag det. Fast det är klart, det finns de där som blommar som en sista desperat åtgärd att föra arten vidare... Tror ändå inte det gäller för Crypts i akvarier. De flesta Crypts blommar annars rätt lätt om man kör dem på sump, men de får helt annorlunda blad och växtsätt då. Det är verkligen växter som är anpassade för torr- resp. regnperioder.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                  Fast det är klart, det finns de där som blommar som en sista desperat åtgärd att föra arten vidare...
                  Nej, sadana finns inte Darwin tog till och med upp dettta som ett exempel for att hans teori var vetenskaplig och falcifierbar: Om vi hittar en enda organism som har en egenskap som har evolverat for en annan organisms skull sa falcifieras hela min teori" fritt oversatt. De gor det for att fora sina egna gener vidare!

                  Jag tror inte heller att detta galler Cryptocoryne. Det ar alltid de frodigaste exemplaren som blommar. Kanske missbedommer de vattenstandet som nackrosor gor i de onaturligt klara sursjoarna?
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • CBR
                    Användare
                    • oktober 2006
                    • 5

                    #10
                    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                    Bra förhållanden. Anubias har jag också sett som blommar under vattnet (i en polares kar med klockrena årsintervaller).
                    Har en del anubias i mitt kar och tycker att de blommar lite titt som tätt.

                    Kommentar

                    • Torsten
                      NCS Medlem
                      • september 2002
                      • 647

                      #11
                      Samma här...

                      Kommentar

                      • Wilhelm
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9122

                        #12
                        Anubias brukar blomma under vatten.

                        Cryptocoryner däremot brukar inte göra det. Ibland händer det att en crypt. som man nyss köpt blommar, och det beror på att en "blomknopp" redan är på väg och det går inte att stoppa.
                        Vissa arter är lögn i h....e att få blomma i akvariemiljö. De flesta arter vill ha mjukt o lite surt vatten, 2-3 cm vattenstånd och hög luftfuktighet för att gå i blom. Andra som C. aponogetifolia vill ha hårt vatten. Då denna är en väldig stor planta, upp till en meter, så funkar det tydligen att vattenståndet håller sig under 30cm.
                        mvh Wilhelm

                        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                        www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 4642

                          #13
                          Ursprungligen postat av Ola Svensson
                          Det ar alltid de frodigaste exemplaren som blommar. Kanske missbedommer de vattenstandet som nackrosor gor i de onaturligt klara sursjoarna?
                          Kanske har det att göra med hur ljuset varierar över året här i norr. Kommer du ihåg om de blommade vår och höst? Har en del Hoya här hemma, och några av dem blommar enbart när antalet ljusa timmar stämmer överens med deras "klocka". Blir två gånger per år, vår och höst. Månne är det samma för Crypts, eller några av arterna iaf.

                          Hilsen,

                          P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...