Har jag lek på gång i karet kanske?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nüddlah
    Användare
    • januari 2007
    • 294

    Har jag lek på gång i karet kanske?

    Hej, jag är lite undrande om hur man skiljer ut leken från övriga rörelser i karet.

    Igår iakttog jag en Hane av mina dubbar som har grävt en grop som han ihärdigt vaktar och det ser ut som en lekgrop. Och jag la även märke till att han jagade bort andra fiskar i närheten utom en dubbe som var lite mindre och troligen då en hona. Honan stod ovanför en sten rätt länge och hanen simmade då och då fram till honan och verkade söka sig mot munnen mot honans analfena, honan vinklade sig då lite på sidan och verkade fläkta som en solfjäder med analfenan och skaka lite sådär darrigt. Sådär hände det i några omgångar under ett par timmar jag iakttog karet och det verkade som att hanen jagade bort alla fiskar men ständigt återkom till denna hona. Sen fick man även se honan komma ner mot lekgropen och hanen verkade oxå fläkta och spänna upp sig och fjädra med analfenan osv osv. Honan klämde även ut nåt ovanför stenen där hon uppehållit sig i ett par timmar men om det var vanlig avföring eller rom kan jag inte avgöra. Jag satt på lite avstånd för så fort jag kommer nära karet så söker dom sig mot framrutan i hopp om mat eller nyfikenhet och jag ville inte störa vad jag trodde kunde vara en lek. Kan det vara ett lekbeteende jag sett?

    Jag har inte sett lek tidigare men det vore ju kul om jag fick se en lek så fort efter att jag introducerat dubbarna. Köpte dom härromdagen och låter dom gå i mitt 250 som jag köpt en bluemodular pump till med lite flås i. 1200 knyck och diffusor som mättar vattnet med syre. Fiskarna verkar ju trivas i allafall.
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Jag skrev om det i troffetraden tidigare: Jag har last en vetenskaplig rapport dar de skriver att troffar ar parbildnande. De parar ut och gar tillsammans i ca tre veckor. Honan far ata i hanens revir. Normalt har honor och hanar egna revir. Efter tre veckor leker de och honan drar. Ballt att man kan se detta i akvarium!
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • blackened
      Användare
      • januari 2005
      • 1042

      #3
      Man ser rätt ofta tendenser till det du beskriver Ola, det finns två sorters lek i mitt kar: Antingen ren "våldtäkt" där hanen är på den lekmogna honan konstant tills hon ger med sig. Andra kommer helt överens med hanen och får mycket riktigt simma som de vill i hans revir mot att de betalar honom med några varvs skenlek emellanåt, innan de efter ett par dagar leker på riktigt.

      Nüddlah: Det låter onekligen som att de har lekt. Titta om honan ifråga har en påse under hakan. I såna fall är det bara att gratulera.

      Kommentar

      • Nüddlah
        Användare
        • januari 2007
        • 294

        #4
        Jag är osäker. Men om det låter som det av er rutinerade så är det ju hopp om det. Men jag vet inte hur en påse under hakan ser ut. Jag har varken sett munruvande eller när dom tar hand om rom eller nåt tidigare. Hoppas ajag får se det någongång. =)

        Kommentar

        • Thor
          Användare
          • januari 2007
          • 106

          #5
          Ursprungligen postat av Nüddlah
          Jag är osäker. Men om det låter som det av er rutinerade så är det ju hopp om det. Men jag vet inte hur en påse under hakan ser ut. Jag har varken sett munruvande eller när dom tar hand om rom eller nåt tidigare. Hoppas ajag får se det någongång. =)
          Nüddlah
          här e en video att kolla på Tropheus Duboisi"Spawning" den ligger på youtube

          Kommentar

          • Nüddlah
            Användare
            • januari 2007
            • 294

            #6
            Ursprungligen postat av Thor
            Nüddlah
            här e en video att kolla på Tropheus Duboisi"Spawning" den ligger på youtube
            Tack tack tack =) undrade precis om det skulle kunna finnas nåt sånt på nätet. Men viste inte ordet för lek då på engelska =)


            Precis sådär såg det ut med men med mer avbrott i leken. Men honan vinklade sig lite på sidan och hanen höll på med nåt med munnen vid analfenan medans honan fjädrade fenorna. Är det kanske så att hanen tar upp romen i munnen först medans honan sprutar ut dom, sen byter dom mun?
            Senast redigerad av Nüddlah; 16 maj 2007, 23:48.

            Kommentar

            • Thor
              Användare
              • januari 2007
              • 106

              #7
              nä han tar inte ägget
              såg du inte på videon att ena fisken tappade nåt litet gult =) det va ett ägg
              han gör nåt vid hennes analfena
              hon släpper nånna ägg
              sen dansar dom ett halvft varv och den rundan tar hon upp äggen
              sen sätter sin mun vid hans A.fena
              då får hon en dush
              sen startar dansen om

              Kommentar

              • Nüddlah
                Användare
                • januari 2007
                • 294

                #8
                Nu har jag definitivt sett en lek i karet ochs itter på helspänn och oventandes vad jag ska göra nu. Är det nåt speciellt jag ska tänka på, och sånt där med spottkar osv när ska man sätta i det och hur funkar det? Ska jag tänka på nåt speciellt vid matning eller annat för att fisken ska behålla ägget osv. Och om dom tar ett ägg i munnen, är det flera potentiella yngel då eller blir det bara ett i taget? Hjälp en behövande.. =)

                Mvh. Niklas

                Kommentar

                • palleh
                  Användare
                  • december 2006
                  • 704

                  #9
                  Kort sagt honan kommer ha utvecklade yngel i munnen efter ca 3 veckor så sätt henne i ett litet kar om du vill ta vara på ynglena. Sen spottar hon dem i lilla karet så flyttar du tillbaka honan efter att hon hunnit äta upp sig lite och artemia är väl den bästa födan för små yngel
                  http://picasaweb.google.com/palleph

                  Nya bilder laddas upp hela tiden


                  Mvh Patrik

                  Kampfisk!

                  Kommentar

                  • Thor
                    Användare
                    • januari 2007
                    • 106

                    #10
                    Ursprungligen postat av Nüddlah
                    Nu har jag definitivt sett en lek i karet ochs itter på helspänn och oventandes vad jag ska göra nu. Är det nåt speciellt jag ska tänka på, och sånt där med spottkar osv när ska man sätta i det och hur funkar det? Ska jag tänka på nåt speciellt vid matning eller annat för att fisken ska behålla ägget osv. Och om dom tar ett ägg i munnen, är det flera potentiella yngel då eller blir det bara ett i taget? Hjälp en behövande.. =)

                    Mvh. Niklas

                    låt hon gå kvar i gruppen halva tiden lr så
                    vissa tar ut honan direkt andra imot slutet

                    bärande honor äter knappt nåt blir ju lite svårt med munnen full av ägg =)

                    spottkar - litet akvarium/petbox störremodell/plastbalja mm
                    bör va inkört innan honor flyttas dit
                    kör ett ordentligt vattenbyte på spottkaret fyll upp igen med vatten därifrån honan kom
                    blir ju mjukast för mamman

                    ett ägg en minifisk

                    Kommentar

                    • Nüddlah
                      Användare
                      • januari 2007
                      • 294

                      #11
                      Jag har ju ett 112 liters med lite snäcklekare och små dubbar. Vårgar man stoppa i den där i så länge? Det är ju inkört och redan anpassat för dubbar menar jag.

                      När jag ska snatta upp fisken med håven, stressar man inte honan till att svälja ägget då? Jag är lite rädd att honan blir för stressad i karet som den går i nu. Det är mycket rivaliteter och jagande i karet från och till.

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Ursprungligen postat av Nüddlah
                        Jag har ju ett 112 liters med lite snäcklekare och små dubbar. Vårgar man stoppa i den där i så länge? Det är ju inkört och redan anpassat för dubbar menar jag.

                        När jag ska snatta upp fisken med håven, stressar man inte honan till att svälja ägget då? Jag är lite rädd att honan blir för stressad i karet som den går i nu. Det är mycket rivaliteter och jagande i karet från och till.
                        Snacklekare ar ju rena yngelatarmaskiner samt extremt aggressiva sa jag tycker inte att det later helt riskfritt, men tropheusyngel ar ju forstas gigantiska fran ett snacklekarperspektiv.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Bright_Blue
                          NCS Medlem
                          • juni 2004
                          • 1582

                          #13
                          Låt honan gå kvar med den befintliga gruppen, det är ju trots allt mina gamla dubbar När jag flyttade honorna så svalde dem och sen är risken stor att honan får stryk när man sätter tillbaks dem. Jag har ju tömt alla mina honor utan problem så det är vad jag skulle göra.

                          Mvh/ BB

                          Kommentar

                          • Nüddlah
                            Användare
                            • januari 2007
                            • 294

                            #14
                            Okay hur länge ska jag vänta då innan jag "tömmer" honan? =)

                            Kommentar

                            • palleh
                              Användare
                              • december 2006
                              • 704

                              #15
                              tre veckor brukar funka bra.

                              Här har du en bra video på hur du skulle kunna göra

                              A forum community dedicated to Cichlid Fish owners and enthusiasts. Come join the discussion about breeding, health, behavior, housing, adopting, care, classifieds, and more!
                              http://picasaweb.google.com/palleph

                              Nya bilder laddas upp hela tiden


                              Mvh Patrik

                              Kampfisk!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...