Hjälp med identifiering av fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jensa
    Användare
    • januari 2005
    • 18

    Hjälp med identifiering av fisk

    Hej,

    Köpte ett begagnat akvarium idag och fick med 6 fiskar. Jag har lite svårt att identifiera dem men tycker att det liknar kurvciklid. Någon som kan hjälpa mig?

    Tack på förhand.


  • palleh
    Användare
    • december 2006
    • 704

    #2
    Nån Väst afrikan typ Hemichromis tror ja
    http://picasaweb.google.com/palleph

    Nya bilder laddas upp hela tiden


    Mvh Patrik

    Kampfisk!

    Kommentar

    • Rhodebaert
      Användare
      • februari 2006
      • 557

      #3
      fina var de iaf!
      Det går alltid en senare buss.

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        Enl. min mening: Hemichromis lifalili: http://www.fishbase.se/Summary/Speci...ry.php?id=8604
        Senast redigerad av Mike_Noren; 15 maj 2007, 00:51.

        Kommentar

        • cichlids4fun
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 3111

          #5
          hej.

          jag antar att blixten är mitt på fisken så att färgerna har försvagats, för om jag fick gissa så skulle jag säga Hemichromis guttatus pga av symmetrin i fläckarna på fenorna, men det som talar emot är de bleka färgerna på kroppen......
          Mvh
          Peter

          don´t drink water-fish ..... in it!

          Kommentar

          • Crenicichla
            Användare
            • november 2006
            • 1055

            #6
            Ursprungligen postat av cichlids4fun
            hej.

            jag antar att blixten är mitt på fisken så att färgerna har försvagats, för om jag fick gissa så skulle jag säga Hemichromis guttatus pga av symmetrin i fläckarna på fenorna, men det som talar emot är de bleka färgerna på kroppen......
            Tycker det ser ut som Röd Ciklid eller Afrikansk Fjärilsciklid
            MVH

            Kristofer

            Kommentar

            • jensa
              Användare
              • januari 2005
              • 18

              #7
              Tack för förslagen. Det lutar nog åt att det är någon typ av Hemichromis, thomasi ser ganska lik ut. Kan tillägga att fisken på bilden är 10 år gammal enligt säljaren och att den är runt 8 cm....så det stämmer ju in. Det jag inte riktigt tycker stämmer med thomasi är att kroppen är ganska färglös men fenorna är röda. Bilden på en thomasi visar att hela fenorna inte är röda...och om det skulle vara Hemichromis lifalili så visar den inte upp den röda färgen på kroppen....

              Kommentar

              • drenner
                Användare
                • januari 2007
                • 272

                #8
                jag tror inte att det är en thomasi ciklid, utan ngn hemichromis...
                160l malawi
                112l sällskapskar/CA:D
                24l yngelkar:D

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2695

                  #9
                  H. guttatus/bimaculatus har en mörk fläck på sidan, och en vid svansroten. De blir också större än 8 cm.

                  A. thomasi är en möjlighet, men är ännu fläckigare, ibland har den tillochmed mörka band, och blir nog inte så stor som 8 cm.

                  H. lifalili saknar prick vid svansroten, och är, när den är på bra humör, knallröd, men när den är livrädd, t.ex. när nån håller den i handen ovan vattnet, kan den vara blek.

                  En möjlighet är att det är nån annan, mer ovanlig, art av Hemichromis, eller, betydligt troligare, att det är en hybrid - lifalili och guttatus/bimaculatus förväxlas jämt & ständigt ihop med varandra - men jag säger fortfarande lifalili.

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Det ar en Hemichromis ur den roda gruppen. Mata med fargivande foder samt lat dem acclimatisera sig och fota dem i akvariet sa kan vi se om det ar klassisk rodciklid eller Röd juvelciklid.

                    Jag vagar inte ge mig in pa vilken firre som faktiskt fanns i akvarierna och som kallades for rod ciklid (bimaculatus eller guttatus brukar det pastas). Eftersom att Mike kallar Röd juvelciklid for lifalilii sa stammer det sakert.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mike_Noren
                      H. guttatus/bimaculatus har en mörk fläck på sidan, och en vid svansroten. De blir också större än 8 cm.

                      A. thomasi är en möjlighet, men är ännu fläckigare, ibland har den tillochmed mörka band, och blir nog inte så stor som 8 cm.

                      H. lifalili saknar prick vid svansroten, och är, när den är på bra humör, knallröd, men när den är livrädd, t.ex. när nån håller den i handen ovan vattnet, kan den vara blek.

                      En möjlighet är att det är nån annan, mer ovanlig, art av Hemichromis, eller, betydligt troligare, att det är en hybrid - lifalili och guttatus/bimaculatus förväxlas jämt & ständigt ihop med varandra - men jag säger fortfarande lifalili.
                      Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      Det ar en Hemichromis ur den roda gruppen. Mata med fargivande foder samt lat dem acclimatisera sig och fota dem i akvariet sa kan vi se om det ar klassisk rodciklid eller Röd juvelciklid.

                      Jag vagar inte ge mig in pa vilken firre som faktiskt fanns i akvarierna och som kallades for rod ciklid (bimaculatus eller guttatus brukar det pastas). Eftersom att Mike kallar Röd juvelciklid for lifalilii sa stammer det sakert.
                      Hi hi. Exakt samtidigt 14:01.

                      Tro pa Mike och inte mig forutom thomasi for det ar det inte
                      Senast redigerad av Ola Svensson; 15 maj 2007, 15:09.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • jensa
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 18

                        #12
                        Mike har rätt! Det är Hemichromis lifalili, eller Röd Juvelciklid på svenska. De var nog ganska stressade igår och färgen försvann, idag är de väldigt röda och stämmer på pricken med bilderna på Hemichromis lifalili. Tack så mycket!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...