Bukvattensot

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anders76
    Användare
    • augusti 2002
    • 48

    Bukvattensot

    Hej
    En av mina Rödzebrahonor har sett uppsvälld ut ganska länge, hon slutade äta för ca en vecka sedan, hon har svullnat mer och mer och de sista dagarna har hon sett riktigt sjuk ut (stått vid ytan eller legat på botten). Nu har hon dött och när jag punkterade magen kom en genomskinlig vätska ut.
    Min gissning är att det är den berömda bukvattensoten, men jag vet inte, har inte råkat ut för det tidigare. Behöver jag / går det att göra något för att skydda de andra fiskarna?

    MVH Anders



  • patrik_k
    Användare
    • april 2002
    • 125

    #2
    Hej!
    Jag hade samma problem förra året. Bara en fisk dog. I zooafären sa dom att jag skulle medicinera efterssom smittan är kvar i akvariet, och kommer smyga sig på nästa fisk så småningom när den blir stressad eller så.
    Men det var ett tag sedan... Det är det rådet jag fick.
    Vänta och se vad dom anra tycker.
    MvH Patrik K

    P.K
    MVH Patrik K

    Kommentar

    • Anders76
      Användare
      • augusti 2002
      • 48

      #3
      Fick ett tips idag på att det förmodligen var fisktuberkulos och inte bukvattensot. Detta skulle inte smitta om inte fisken gått sönder i vattnet.
      Kan detta stämma? Behöver isf inga åtgärder vidtas?

      MVH Anders

      Kommentar

      • Anders76
        Användare
        • augusti 2002
        • 48

        #4
        Tycker inte att det verkar stämma med tbc heller. Men den verkar ju inte vara nå'n annan som har nå't spår heller, så det är väl bara att hoppas att det var nå't icke smittsamt.

        MVH Anders

        Kommentar

        Arbetssätt...