Vattencirkulation i sötvatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christern

    Vattencirkulation i sötvatten

    Har undrat lite varför vattenomsättningen i ett sötvattensakvarium är så låg jämfört med saltvattensdito. Även i en stillsam flodkrök borde omsättningen vara rejält hög-. Är det så att man av tradition inte vill att det skall svaja för mycket i växterna? Med en rejäl omsättning (kanske 5-10 x av volymen/timme) borde bottengruset kunna fungera som ett mycket efektivt bottenfilter. Dessutom blir det svårt för slam att samlas på botten. Nån som vet ett gott skäl till att INTE ha så hög omsättning?
  • blackened
    Användare
    • januari 2005
    • 1042

    #2
    Målsättningarna med hög cirkulation för mig är att det ska vara en bra syresättning och att ingen skit ska bli liggande i ett hörn på botten. 2*1200l/t eheim kraftpaket riktade mot varandra klarar den uppgiften galant i mitt 375, men det skulle nog inte skada med ännu mer cirkulation.

    Kommentar

    • daniel60
      Användare
      • mars 2003
      • 527

      #3
      Ursprungligen postat av Christern
      Har undrat lite varför vattenomsättningen i ett sötvattensakvarium är så låg jämfört med saltvattensdito. Även i en stillsam flodkrök borde omsättningen vara rejält hög-. Är det så att man av tradition inte vill att det skall svaja för mycket i växterna? Med en rejäl omsättning (kanske 5-10 x av volymen/timme) borde bottengruset kunna fungera som ett mycket efektivt bottenfilter. Dessutom blir det svårt för slam att samlas på botten. Nån som vet ett gott skäl till att INTE ha så hög omsättning?
      För att många arter lever i ganska lugna miljöer. Läste ett reportage i en gammal TFH om hur det var närmast tomt på ciklider i två näraliggande floder i Sydamerika (minns inte vilka) medan det kryllade av ciklider i ett stillastående träsk mellan floderna.
      5-10 gånger vattenvolymen per timme är dock inte så mycket. Det går att skapa ett ganska stillsamt akvarium även med den cirkulationen.
      Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
      Mina fiskar & burkar

      Kommentar

      Arbetssätt...