Uaru och discus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johho
    Användare
    • mars 2007
    • 1825

    Uaru och discus?

    Skulle Uaru amphiacanthoides passa med Discus? De är ju båda fredliga ciklider. Eller skulle discus bli ledsna? 600 liter vatten finns det att dela på.
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #2
    Jodå det funkar helt ok.



    En bit ner på sidan ser du mina Uaru ihop med Discus.

    Det enda kruxet är att du behöver ha Discus över 10-12cm i karet innan du släpper i dina små Uaru. Det för att Uaru har ett lite lite aggresivare matvanor. Därför behöver Discus vara i "stabil" storlek.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • johho
      Användare
      • mars 2007
      • 1825

      #3
      Okej, tack för tipset.

      Dina fiskar på kortet? Obehagligt lik samma bladning jag tänkt mig.
      Just nu har jag tanganyika nyuppstartat men kan säga att det inte går så bra. Överlever de så kör jag vidare på tanganyika men det verkar dåligt. De vill inte ens äta längre Så blir nog SA sedan. Malar är ju så roligt

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        Hmm vad har du för fel på dina Tananyika?
        Med risk för att vara tjatig så frågar jag ändå - Har du provat att salta ditt kar?
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • johho
          Användare
          • mars 2007
          • 1825

          #5
          Jag har provat det mesta Men inte salt dock. Hur mycket ska man salta? Vanligt jodfritt salt går bra va?
          De är verkligen helt ointresserade av maten. Simmar på den men äter inget. Får se hur det går. Snart går det ju inte att göra mer.

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #6
            Jodå ge inte upp. Upp med hakan, du kanske har lika kasst kranvatten som jag men det är bara att prova sig fram. Se till att det finns så mycket syre som möjligt i karet, helst så att det blir ett litet vitt skum i karet. Kanske ser lite tråkigt ut men det är ju bara kortvarigt.
            Se även till att vattnet i karet "vänder sig" d.v.s att du har en liten ström av vatten över botten. Lättast gör du det genom att placera alla pumpar på samma kortsida och rikta utblåsen år samma håll. Se även till att fiskarna får ordentligt med "lä" vatten så att dom kan vila upp sig, bakom stenar eller växter.
            Salta karet med 2 axalsalttabletter/100 liter bytt vatten. Axalsalt finns att köpa på Granngården 70-90 kr/25 kg. En billig peng för ett supersalt.

            Den lilla saltmängden saltet hjälper fisken. Tanganyikaciklider gillar syrerikt vatten samt syret hjälper till att få bakteriebalans i karet. Kör med Tropicals 36% spirulinaflingor. Kanonmat som du endast behöver mata i små portioner 2ggr om dan. Små portioner är bra för att det belastar vattnet mindre.

            Skaffa díg ett Nitrattest. Lär dig hur ofta du behöver byta vatten genom att studera fiskens beteende vid olika nitratnivåer. Någon regel för nitratnivå är svår att ge men att se till att nitratnivån inte överstiger 50 till att börja med. Alltså nitrat = 50 = byt vatten.
            Mina fiskar har inga som helst problem så länge jag håller mig under 50, men det är ju i mina kar med mitt kranvatten.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • johho
              Användare
              • mars 2007
              • 1825

              #7
              Har mängder med syre i vattnet. Det är jag inte orolig för. Därför jag har så svårt att förstå vad som händer. Ska kila iväg och köpa lite salt sedan på willys. Får ta det som en start. Hur mycket salt ska man ha per 100 liter? Med vanligt salt då.

              Kommentar

              • Falköping Andreas
                Användare
                • februari 2006
                • 1214

                #8
                När fisken e sjuk så kan du slå i iaf 2 dl salt/ hundra liter . Vet dom som tom har 4 dl/100 liter men det tycker jag är lite till att ta i överkant.
                http://www.skovdeaf.se/

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Hej!

                  Hej!
                  Hur många diskus tänkte du ha i? du bör ha en grupp på minst 5 individer eftersom diskus är en stimfisk och bör så hållas,Mvh Ann-Mari

                  Kommentar

                  • jarinen
                    Användare
                    • april 2003
                    • 1888

                    #10
                    Hej,

                    detta är en av mina drömkonstellationer. Att ha en grupp Uaru, minst 5 men gärna runt 8 st då de är sociala fiskar som gärna går i grupp ihop med diskus. Det är ungefär samma som gäller för diskus och därmed skulle jag inte fundera på dessa två ihop om jag inte har ett minst typ 1125 liter kar, 2,5 meter långt och djupare än 60cm.

                    Likaså skulle jag heller inte starta något sådant med diskus som behöver växa bra, det vill säga de skall vara fullvuxna från början.

                    Vattenbetingelser är ju lika för båda, bra filtrering, god vattenkvalitet och gärna lite varmare vatten än brukligt, en 28c åtminstone.

                    Jag förstår din tanke, den har slagit mig mer än en gång men som sagt i och med att båda är sociala djur som gärna går i grupp så behövs många för att resp. art skall bli intressanta att ha.

                    Jag skulle nöja mig med en grupp Uaru, en 6st och ett annat sällskap, kanske scalarer och ett stim tetror och då ex. dolkstickstetror eller liknande.

                    Mvh Jari

                    Kommentar

                    • johho
                      Användare
                      • mars 2007
                      • 1825

                      #11
                      Får lägga i lite salt och se om de blir piggare. Var precis på ett Zoo i närheten. Tänker inte nämna vilket för det jag har att säga är inget positivt. Info som att snäckskal är ett absolut NO NO!!! Hur ska Calvus föröka sig då? Snäckskal är jättegiftiga enligt denna ägare. Salt i akvariet är också ett jätte NO NO!!! Helt otänkbart. Hon hade många spännande ideer. Konstigt att alla sakkunniga på denna sidan tycker annorlunda från henne

                      Iaf så blir det SA om mina nuvarande stryker med. Vattenkvaliten lämpar sig bättre för SA med det låga pH och låg hårdhet som jag har. Kombinationen Uaru Discus är dock väldigt lockande. Och större akvarium kommer senare. Så kanske fyller ut då. Allt är stora frågetecken nu. Helst ska dessa överleva då de har kostat mycket och jag gillar dem. Sedan ska Frontosor inköpas. Stora fiskar är livet

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        Hej!

                        Hej!
                        Man kan få diskus hur handtama som helst dom äter ur handen och låter sig klappas ja man kan tom prata med dom jag samtalar varje dag med mina diskus,Mvh Ann-Mari PS om du är nybörjare på diskus ska du inte köpa VF utan odlade varianter

                        Kommentar

                        • edlund
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 152

                          #13
                          [QUOTE=annmari]Hej!
                          Man kan få diskus hur handtama som helst dom äter ur handen och låter sig klappas ja man kan tom prata med dom jag samtalar varje dag med mina diskus,Mvh Ann-Mari PS om du är nybörjare på diskus ska du inte köpa VF utan odlade varianter[/QUOT

                          Vad säger dina diskusar da ?

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #14
                            Hej!

                            Hej!
                            Jo då Edlund dom mår bra av all den fina maten dom får Stenkers foder samt D 50 PLus och lite annan mat samt dom 50% vattenbytena jag gör varje dag dom gillar det,Mvh Ann-Mari PS vi har bra vatten för diskus i Stockholm JO jag glömde bort och säga vad dom säger framför allt så är dom stolta och vara just diskus dom skulle aldrig vilja vara någon annan fisk sen trivs dom bra dom gillar min musik också

                            Kommentar

                            • johho
                              Användare
                              • mars 2007
                              • 1825

                              #15
                              ojdå, Fiskarna börjar ta sig lite. De äter inte så där jätte bra. Vissa äter inte alls. Men de har börjat bråka lite om utrymme. Så de börjar få ett naturligt beteende. Känns lovande.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...