G. Iporangensis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • William
    Användare
    • december 2006
    • 93

    G. Iporangensis

    Hejsan!

    Köpte 6 stycken nya jordätare häromdagen, när jag hittade en snygg sort i en affär jag aldrig varit i. Jag köpte fiskarna som G. Bahia Red, men efter en del studier av Weidners South American Eartheaters har jag kommit fram till att mina fiskar måste tillhöra arten Iporangensis.


    Är det någon som har någon erfarenhet av dom? Exempelvis om storleken på dom. Har på internet läst 12 cm och 10 cm SL, men i Weidners bok står det att den är jämförbar med G. Brasiliensis, vilket skulle kunna innebära 20-30 cm. All info någon kan hjälpa mig med vore uppskattat!
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    #2
    Halloj!

    Underbara fiskar framför allt. De kan vara ganska så tuffa och aggressiva, spec vid lek. Jag hade en hane och två honor och hanen spöade upp den honan han inte lekte med duktigt. Efter leken försökte han para sig med den uppläxade honan som tyvärr blev ganska sliten av hanens tidigare brutala uppläxning. Min hane var runt 20 cm och grov.
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • januari 2003
      • 3368

      #3
      En bild på min hane, en riktigt vacker fisk: http://www.ciklidbladet.se/artregist...sa.asp?ID=1483
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • William
        Användare
        • december 2006
        • 93

        #4
        Okej, det låter ju trevligt det! Jag hade hoppats på lite storlek på dom faktiskt. Just nu är dom bara omkring 10 cm stora, men det är förmodligen ett par och en annan dominant hane nu, som också roar sig med att slå på dom lite svagare fiskarna.


        Har tänkt ha dom 6 tillsammans med mina 6 G. Pindaré och mina 4 stycken rödskuldrade hantelciklider i ett 390-liters akvarium. Vad tror du om sammansättningen på den gruppen? Själv tror jag att det kan bli riktigt fint tillsammans med lite tetror sen...

        Kommentar

        • Cutekid
          Användare
          • januari 2003
          • 3368

          #5
          Ursprungligen postat av William
          Okej, det låter ju trevligt det! Jag hade hoppats på lite storlek på dom faktiskt. Just nu är dom bara omkring 10 cm stora, men det är förmodligen ett par och en annan dominant hane nu, som också roar sig med att slå på dom lite svagare fiskarna.


          Har tänkt ha dom 6 tillsammans med mina 6 G. Pindaré och mina 4 stycken rödskuldrade hantelciklider i ett 390-liters akvarium. Vad tror du om sammansättningen på den gruppen? Själv tror jag att det kan bli riktigt fint tillsammans med lite tetror sen...
          Tror det kommer bli riktigt tajt faktiskt. De tenderar att ta mkt plats och ha stort revir. Mina tog halva mitt 2 meter 660 liters som revir och höll det stenhårt.
          Carl

          Besök petrochromis.com´s forum:

          http://petrochromis.com/phpbb3/

          Kommentar

          • William
            Användare
            • december 2006
            • 93

            #6
            Okej, då får mina pindaré gå kvar i 250-karet alltså..

            Men hur vanliga eller ovanliga är de här fiskarna? Köpte dom ju för 49 kronor styck. Jag gissar på att det var en bra deal iaf. De verkar ju vara mindre vanliga än Bahia Red.

            Men jag måste verkligen hålla med om att dom har en fantastisk färgprakt!
            Senast redigerad av William; 10 maj 2007, 23:04.

            Kommentar

            • Matz Karlsén
              Användare
              • februari 2004
              • 1127

              #7
              Ursprungligen postat av William
              Okej, då får mina pindaré gå kvar i 250-karet alltså..

              Men hur vanliga eller ovanliga är de här fiskarna? Köpte dom ju för 49 kronor styck. Jag gissar på att det var en bra deal iaf. De verkar ju vara mindre vanliga än Bahia Red.

              Men jag måste verkligen hålla med om att dom har en fantastisk färgprakt!
              Jag tror de är tämligen ovanliga! Jag fick betala 300pix för mitt par. Och enligt fishbase så blir de bara 10cm långa. Mitt par går för tillfället i ett 150-literskar. Jag funderar skarpt på att flytta över de till mitt 720-SA-kar. Om det inte funkar i 150-literskaret.
              To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

              Kommentar

              • William
                Användare
                • december 2006
                • 93

                #8
                Okej, lite kul med någorlunda ovanliga firrar. Om det blir lek på dom kanske det blir möjlighet för fler här uppe i stockholmstrakten att få tag på dom. Och jag tror att jag redan har ett par på gång till lek nästan, verkar det som. Annars blir det ju ganska säkert på en grupp med 6 fiskar.

                Kommentar

                • Matz Karlsén
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 1127

                  #9
                  Här är en bild på en av mina Iporangensis. Dom är inte mer än 4-5 centimeter långa. Så de har knappast färgat ut ännu.
                  To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                  Kommentar

                  • William
                    Användare
                    • december 2006
                    • 93

                    #10
                    ja, nu har jag ju då fått lek på ett par av mina iporangensis... och till min stora förvåning inte på någon öppen yta utan inne i en ancistrusgrotta som dom snodde. Finns det någon annan som har sett något liknande beteende?

                    Kommentar

                    • William
                      Användare
                      • december 2006
                      • 93

                      #11
                      Ursprungligen postat av Matz Karlsén
                      Här är en bild på en av mina Iporangensis. Dom är inte mer än 4-5 centimeter långa. Så de har knappast färgat ut ännu.
                      Fin fisk Mats! Det tar väl ett tag till innan dom blir riktigt färgstarka. Ska försöka att fixa till en bild på mina någon gång, men det är svårt när man inte har nån kamera..

                      Kommentar

                      • Twiq
                        Användare
                        • december 2006
                        • 17

                        #12
                        hmm, blir väldigt fundersam när jag läser denna tråden och börjar kolla på mina fiskar som jag köpte för ca 2 veckor sedan som Bahia red.. försökte ta en bild men de bara gömde sig för kameran. de här var den ända jag fick på bild..



                        tror att de är Iporangensis, men jag hittar inga bra bilder att jämföra med.. vad tror ni de är ?

                        Kommentar

                        • William
                          Användare
                          • december 2006
                          • 93

                          #13
                          Skulle mycket väl kunna vara, men det är rätt svårt att se på den bilden.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...