Nitrat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • keni

    Nitrat?

    Om man råkar ha ett för högt Nitratvärde NO3, Vad beror det på o vad kan man göra? Någon som vet?
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Nitrat accumuleras när proteinen i fiskens föda metaboliseras i fisken, avsöndras i hjälarna och oxideras i filtret.

    Anledningar till höga nitratnivåer, en eller flera av följande:
    För mycket fisk
    För mycket mat
    För lite växter
    För lite vattenbyten
    För dåligt ljus
    För lite näringstillsats
    För hög tillsats av kemikalier inehållande nitrat

    Men absolut vanligaste orsaken är nog att man har ett helt värdelöst dropptest som bara ger osäkra resultat och oroliga akvarister.

    Hur mycker nitrat säger testet att du har?
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • Johan F
      Användare
      • mars 2006
      • 2439

      #3
      Jag skulle nog börja med att byta 30-50% vatten om ni har konstaterat att ni har för höga halter av Nitrat.
      3000 liter med Tropheus
      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
      Tropheus sp. black Ikola
      Tropheus sp. black Caramba
      Tropheus red bishop Caramba
      Tropheus Moorii Kambwimba
      Tropheus Moorii Kapampa
      Tropheus Duboisi Maswa

      Kommentar

      • keni

        #4
        Jag har JBL teststickor men tycker inte färgen stämmer nånstans egentligen fast man ser ju att stickan reagerar, 20 - 50 kanske ? övriga värden är bra, Nitrit är på 0.

        Jag byter 50% vatten var 3:e vecka o matar nog inte för mycke, en gång om dan, räkmix o Tropicall Ciklid (flingfoder) enda kemikalier jag tillsätter är salt o bikarbonat.

        Har ca 40- 50 firrar (mest Mbuna) i ett 660-liters, ljuset är på 10 timmar o 5 växter så där ska väl inte va nåt problem.

        Problemet är att en del nya firrar dör, ibland kan de va pigga i 3 - 4 månader, sen bara de slutar äta o tynar bort, de "gamla" mår utmärkt.

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • juli 2003
          • 1827

          #5
          Döende fiskar och nitrathalter mellan 20-50 har inget samband, leta efter orsaken någon annanstans.

          Sen anser jag att du bör slänga teststickorna, det är möjligt att du hamnar i närheten av de riktiga värdena för nitrit och ph, men metoden för nitratmätningen är helt värdelöst. Den ger avsevärda avvikelser pga bland annat kloridjoner och nitrit. Har även hört att både koppar och järn kan spöka, men aldrig fått det bekräftat. Felmarginalerna är inte heller linjära så de stämmer väl ungefär lika bra som väderleksprognoser.
          MVH
          Magnus

          Kommentar

          • keni

            #6
            Vad finns det för pålitliga mätmetoder då?

            Kommentar

            • tropfrog
              Användare
              • juli 2003
              • 1827

              #7
              Photospektameter!! Men......Vanliga dropptester är bättre än sticko. Min erfarenhet är att jbl håller en hög klass. Seras ger samma resultat i alla vatten, 12,5...Perfekt mao, ingen anledning till oro ialafall. Men lita aldrig blint på nitratmätningar, det är alldeles för svårt att mäta nitrat helt tillförlitligt. +-25% är en lagom tolkningsmarginal på dropptester.
              MVH
              Magnus

              Kommentar

              • edlund
                Användare
                • februari 2005
                • 152

                #8
                Ursprungligen postat av keni
                Jag har JBL teststickor men tycker inte färgen stämmer nånstans egentligen fast man ser ju att stickan reagerar, 20 - 50 kanske ? övriga värden är bra, Nitrit är på 0.

                Jag byter 50% vatten var 3:e vecka o matar nog inte för mycke, en gång om dan, räkmix o Tropicall Ciklid (flingfoder) enda kemikalier jag tillsätter är salt o bikarbonat.

                Har ca 40- 50 firrar (mest Mbuna) i ett 660-liters, ljuset är på 10 timmar o 5 växter så där ska väl inte va nåt problem.

                Problemet är att en del nya firrar dör, ibland kan de va pigga i 3 - 4 månader, sen bara de slutar äta o tynar bort, de "gamla" mår utmärkt.
                Tycker att du kan göra 30% vattenbyte varje vecka.

                Kommentar

                • tropfrog
                  Användare
                  • juli 2003
                  • 1827

                  #9
                  Jag tycker att du kan slänga i mer ljus, mer växter och göra mindre vattenbyten.
                  MVH
                  Magnus

                  Kommentar

                  • malawi375
                    Användare
                    • april 2006
                    • 209

                    #10
                    Ursprungligen postat av tropfrog
                    Nitrat accumuleras när proteinen i fiskens föda metaboliseras i fisken, avsöndras i hjälarna och oxideras i filtret.
                    Tror du att du kan dra stegen lite mer detaljerat? På vilket sätt menar du "metaboliseras i fisken"? Vad är det som avsöndras av gälarna? Där trodde jag syre/CO2-växling skedde till största delen. Trodde vidare att nitrat bildades av bakterier som en produkt i kvävecykeln av till största delen foderrester och avföring i bottensanden och i filtret.

                    Har alltid trott att övermatning var den största boven om man har problem med höga nitrathalter, men om det kommer från gälarna så vore det intressant att få höra mer om.

                    Och varför inte vattenbyten? Visserligen är det kanske en kortsiktig åtgärd för att man inte har ett väl fungerande system gällande nitrifikation/denitrifikation i akvaret, men när det gäller malawi så tycker i alla fall jag att fiskarna ser "gladare" ut efter vattenbyten även om man inte har problem med nitrat. pH stiger väl också om man gör ett vattenbyte (förutsatt att kranvattnet är basiskt) om man inte har naturliga pH-höjare i akvariet.

                    Kommentar

                    • daniel_i_malmö
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1338

                      #11
                      Ursprungligen postat av malawi375
                      Tror du att du kan dra stegen lite mer detaljerat? På vilket sätt menar du "metaboliseras i fisken"? Vad är det som avsöndras av gälarna? Där trodde jag syre/CO2-växling skedde till största delen. Trodde vidare att nitrat bildades av bakterier som en produkt i kvävecykeln av till största delen foderrester och avföring i bottensanden och i filtret.

                      Har alltid trott att övermatning var den största boven om man har problem med höga nitrathalter, men om det kommer från gälarna så vore det intressant att få höra mer om.
                      Du har rätt, överbliven mat är en bov i kväve-belastningen av akvarium. Men Topfrog har också rätt, när fiskarna bryter ner proteiner blir det kväve över som utsöndras som ammoniak, framför allt via gälarna men också till viss del i avföringen.

                      Citat från den intressanta sidan 'The Skeptical Aquarist':
                      "almost all the effective nitrogen enters the cycle as ammonia, NH3. (A little may be fixed by certain strains of cyanobacteria.) Ammonia is a by-product of all aerobic metabolisms, including the metabolism of microscopic organisms. It is produced by the fishes and excreted through their gills. But it is also excreted by every snail, every copepod, and by fungi and bacteria.

                      Ammonia is also produced in the de-composing part of the nutrient cycle. Talk about plant and animal residues being "broken down" by fungi and decomposing bacteria is quite literal. All organic matter, including animal feces and tissues, plant detritus and other organic sediments, even peat, is used by a variety of decomposers that utilize the organic carbon as a source of energy. These organisms' enzymes reduce the larger polymers to monomers such as amino acids, purines and pyrimidines. Some microorganisms can directly use these, but generally they are further reduced to ammonia (NH3) in a process called "nitrate assimilation."
                      Tjugofem år med ciklider.
                      http://www.malmoakvarieforening.se
                      Centralamerika 2006
                      Svart kaffe och drömmeri...

                      Kommentar

                      • malawi375
                        Användare
                        • april 2006
                        • 209

                        #12
                        Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                        Topfrog har också rätt, när fiskarna bryter ner proteiner blir det kväve över som utsöndras som ammoniak, framför allt via gälarna men också till viss del i avföringen.[/I]
                        Där ser man, intressant. Hur stor del av kvävebelastningen står detta "utandade" kväve för i jämförelse med foderrester och avföring? På ett ungefär alltså, det varierar ju såklart...

                        Uj, inser att man inte kan så mycket om fiskars fysiologi som man skulle vilja

                        Kommentar

                        • daniel_i_malmö
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1338

                          #13
                          Ursprungligen postat av malawi375
                          Där ser man, intressant. Hur stor del av kvävebelastningen står detta "utandade" kväve för i jämförelse med foderrester och avföring? På ett ungefär alltså, det varierar ju såklart...

                          Uj, inser att man inte kan så mycket om fiskars fysiologi som man skulle vilja
                          Jämfört med foderrester är naturligtvis omöjligt att säga. Det beror på hur mycket foder som inte äts upp av fiskarna.

                          När det gäller avföring kontra utsöndring via gälar har jag för mig att jag läst att 85% av fiskens överskott på kväve utsöndras via gälarna i form av ammoniak. 15% utsöndras genom analen. Det är naturligtvis fullt tänkbart att det i fiskens avföring finns substanser som genom vidare nedbrytning av bakterier frisätter ytterligare kväve till kvävecykeln efter att fisken avgett dem som avföring. Jag hittar dock inte källan till denna sifferuppgift så ta den med en stor nypa salt.
                          Tjugofem år med ciklider.
                          http://www.malmoakvarieforening.se
                          Centralamerika 2006
                          Svart kaffe och drömmeri...

                          Kommentar

                          • Barracudan
                            Användare
                            • april 2005
                            • 453

                            #14
                            Men vad har nitratet med för lite ljus att göra? Antar att det är bra med mycket ljus för växterna så att de trivs och på så vis tar hand om nitratet. Men om man inte har växter kan väl inte ljuset ha någon inverkan?
                            Frontosamarkus

                            Kommentar

                            • daniel_i_malmö
                              Användare
                              • april 2002
                              • 1338

                              #15
                              Ursprungligen postat av Barracudan
                              Men vad har nitratet med för lite ljus att göra? Antar att det är bra med mycket ljus för växterna så att de trivs och på så vis tar hand om nitratet. Men om man inte har växter kan väl inte ljuset ha någon inverkan?
                              Jodå, det är då du får alger...
                              Senast redigerad av daniel_i_malmö; 15 maj 2007, 21:22.
                              Tjugofem år med ciklider.
                              http://www.malmoakvarieforening.se
                              Centralamerika 2006
                              Svart kaffe och drömmeri...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...