Nån som testat en wave box i sötvatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christern

    Nån som testat en wave box i sötvatten?

    Kolla länken nedan. Ganska läckert med vågor, tycker jag. Hur skulle detta te sig i tex ett Tanganyika kar. Nån som testat i sötvatten?


  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Ursprungligen postat av Christern
    Kolla länken nedan. Ganska läckert med vågor, tycker jag. Hur skulle detta te sig i tex ett Tanganyika kar. Nån som testat i sötvatten?


    http://media.putfile.com/Clownens-Reef-Aquarium
    Har inte testat waweboxen (tycker den är för dyr), men jag är övertygad om att den gör sig finfint i ett Tanganyikakar. Dra på en eller flera metallhalogen ovanför också, så kommer du så nära solflimmer som man kan komma. Vad jag däremot har testat är Hydors våg-mojäng. Klart billigare, men den ger inte särdeles bra vågor - varierar bara riktningen på strömmarna i karet. Däremot är den suverän som biologiskt filter. Tänkte ett tag försöka bygga en egen wawebox enligt hinkmodellen till just ett Tanganyikakar, men det projektet är skjutet på framtiden.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • blackened
      Användare
      • januari 2005
      • 1042

      #3
      Det skulle vara kul att se ett kar med wavebox på aluställning Det lär gunga ganska bra

      Kommentar

      • Christern

        #4
        Ursprungligen postat av blackened
        Det skulle vara kul att se ett kar med wavebox på aluställning Det lär gunga ganska bra
        Finns intressanta diskussioner om detta på saltvattensguiden. Beräkningar och erfarenhet visar att detta inte är något större problem då vattnet rör sig upp och ner snarare än fram o tillbaka. Har inte hört om något fall då ett akvarium har havererat.

        Kommentar

        • Christern

          #5
          Står i begrepp att sätta igång ett 150x50x60 cm kar med ciklider (Malawi eller Tangayika) tär vågmaskinen skall vara ett inslag. Vore häftigt att bygga en bränningsbiotop. Nån som vet var jag kan hitta info om vilka arter i de olika sjöarna som lever i en sådan miljö?

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Ursprungligen postat av Christern
            Står i begrepp att sätta igång ett 150x50x60 cm kar med ciklider (Malawi eller Tangayika) tär vågmaskinen skall vara ett inslag. Vore häftigt att bygga en bränningsbiotop. Nån som vet var jag kan hitta info om vilka arter i de olika sjöarna som lever i en sådan miljö?
            För Tanganyika är nog Pierre Brichard´s bok "Cichlids and all other fishes from Lake Tanganyika" bland de bättre källorna. Svår att få fatt i och dyr om man hittar den (kolla bibblan, de kanske har den), men mycket väl värd pengarna om man gillar Tanganyika. I den beskrivs ett flertal biotoper mycket ingående. Jag kan i vart fall tipsa om hästnosciklider, de lever på mycket grunt vatten även i sjön (bränningar). De har en tillbakabildad simblåsa för att de ska klara av turbulensen (eller om simblåsan saknas helt, minns inte riktigt).

            Har inte helt pejl på Malawi, men de flesta Mbunas torde uppskatta en vågmaskin (fast jag tror inte de uppskattar att leva i bränningar).

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • discusred
              Användare
              • juni 2004
              • 851

              #7
              Om man ser genom akvaristens ögon, blir det inte väl gungit och titta på i längre stunder.
              Tyckte jag blev gungig av bara filmsnutten.

              Kommentar

              • Robin
                Användare
                • januari 2003
                • 4526

                #8
                Ursprungligen postat av discusred
                Om man ser genom akvaristens ögon, blir det inte väl gungit och titta på i längre stunder.
                Tyckte jag blev gungig av bara filmsnutten.
                Instämmer... den var på tok för stark för det karet. En liten lätt sväng på vallisnerian i ett sötvattenskar skulle vara ok.
                Mvh
                Robin

                Kommentar

                • Christern

                  #9
                  Kan hålla med om att det gungade rejält. Det borde dock gå att ställa in samt att man behöver inte ha maskinen påslagen hela tiden. En fördel med maskinen (förutom det estetiska) är att det tydligen blir omöjligt för slam att ansamlas på botten då vattenomsättingen lär ligga på 100 000 liter i timmen!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...