Jack Dempsey

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hampus

    Jack Dempsey

    Är det någon som har denna ciklid och kan ge med sig lite erfarenheter? Har ni fått den och leka? , hur gorde ni?, gick de i odlingskar?. Jag vill veta lite om den och få lite tipz om hur jag ska få de och leka och jag har lite svårt och se om de är hane eller hane.

    Jag har fem stycken som jag vill ska para ut sig. De är runt 5cm, men än vet jag är en hane, Han är runt decimetern. När blir de könsmogna?
    Jag vill veta lite hur tycker om Jack Dempsey cikliden och hur ni har dem.

    //Hampus
  • JockeB
    Användare
    • maj 2004
    • 2964

    #2
    Hej Hampus!
    Jack Dempseyn är en av dom mer lättlekta av centralamerikanarna, se bara till att dom har lite grottor att välja på, tänk på att dom gräver rätt så mycket när dom ska till att leka så att du bygger grottorna så att dom inte kan rasa ner på bottenglaset.
    Hanarna växer mycket fortare och blir större än honorna och så har dom mera utdragna fenstrålar. Hanarna blir könsmogna vid ca 10 cm, honorna vid ca 7-8 cm.
    Ett par går utmärkt att hålla i ett 250L akvarium.
    När dom har parat ut så får du nog göra dig av med dom övriga och bara behålla paret, annars så kommer dom nog att döda dom övriga. Hur stort är akvariet dom går i?
    Dom kräver inte specielt mycket för att dom ska trivas och leka.
    Lycka till
    Mvh Jocke
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!

    Kommentar

    • hampus

      #3
      Hej, tack för svaret!

      Akvariet är på ca 350l så jag behåller bara paret.

      Det är två st jack Dempsey:s som håller ihop sen är det tre st som simmar med varandra en bit ifrån.

      Kan det här vara en hona?



      Kommentar

      • JockeB
        Användare
        • maj 2004
        • 2964

        #4
        Japp det är en hona, hanarna får aldrig det där svarta på buken och sidan, det är en förberedelse till lek då blir honorna svarta..
        Mvh Jocke
        Centralamerikanska Ciklider!

        Kommentar

        Arbetssätt...