Urvalsodling eller foderodling

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan F
    Användare
    • mars 2006
    • 2439

    Urvalsodling eller foderodling

    Har lite funderingar runt fisk som är röd och då tänker jag framförallt på Rod Zebra, Röd Rubin, Eureka, Firefish etc. Dessa fiskar ser man både som bleka och knallröda, vad är det som gör att det skijer dom så mycket åt i färgen?
    Många pratar om att dom har så röda fískar, beror det på urvalet eller fodret?
    Om jag har förstått det rätt så använder många odlare "egentillverkat" foder i stället för köpt, varför? Är det ett måste för att få dom så röda, tappar dom färgen annars?
    3000 liter med Tropheus
    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
    Tropheus sp. black Ikola
    Tropheus sp. black Caramba
    Tropheus red bishop Caramba
    Tropheus Moorii Kambwimba
    Tropheus Moorii Kapampa
    Tropheus Duboisi Maswa
  • Lars-Peter
    Användare
    • oktober 2005
    • 199

    #2
    Visst finns det tex fina röda eureka och dom kan ju både vara urvalsodlade och uppmatade på ett bra färgfoder det är bara att lita på säljaren och att be att få titta på det foder som han ger och fortsätta med det så förhoppningsvis så håller dom färgen!
    Jag sjäv tycker det är tråkigt att man ska bluffa med sådant, jag tycker det ska var äkta vara så att säga!
    Så svaret på din fråga kan det vara både JA och NEJ!
    Tropheus moorii longola sunspots
    Tropheus moorii kasanga red rainbow
    Tropheus sp. Black Kiriza
    Tropheus moorii murago tanzania
    Tropheus brichardi katonga

    Kommentar

    • medion
      Användare
      • augusti 2003
      • 243

      #3
      Jag tror att det är en kombination av färgfoder,urvalsodling och groluxrör.

      Kommentar

      • Johnny_1
        Användare
        • oktober 2003
        • 313

        #4
        Kan bara hålla med Lars-Peter,,du får två svar på din fråga.
        Har själv urvalsodlade fiskar som är riktigt röda och jag vet även att dom fått ett bra färgfoder vilket jag fortsätter att mata med.
        I butik kan du som du säger se riktigt röda och blaskröda firrar, det sistnåmda får faktiskt butiken ta på sig då många butiker inte kör med färgfoder utan vanligt foder utan mycket färg i.
        Butiken har fått fiskarna röda en gång i tiden.
        www.malmoakvarieforening.se

        Kommentar

        • Johan F
          Användare
          • mars 2006
          • 2439

          #5
          Ursprungligen postat av Lars-Peter
          Visst finns det tex fina röda eureka och dom kan ju både vara urvalsodlade och uppmatade på ett bra färgfoder det är bara att lita på säljaren och att be att få titta på det foder som han ger och fortsätta med det så förhoppningsvis så håller dom färgen!
          Jag sjäv tycker det är tråkigt att man ska bluffa med sådant, jag tycker det ska var äkta vara så att säga!
          Så svaret på din fråga kan det vara både JA och NEJ!
          Jag håller med att det är ju för tråkigt att man skall behöva mata med specialfoder (häxmix) för att färgen skall bibehållas.
          Är det någon som har erfarenhet av exempelviss om dom knallröda röd zebra ynglena från odlarn håller färgen med "vanligt malawifoder"?
          3000 liter med Tropheus
          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
          Tropheus sp. black Ikola
          Tropheus sp. black Caramba
          Tropheus red bishop Caramba
          Tropheus Moorii Kambwimba
          Tropheus Moorii Kapampa
          Tropheus Duboisi Maswa

          Kommentar

          • Johan F
            Användare
            • mars 2006
            • 2439

            #6
            Ursprungligen postat av Johnny_1
            Kan bara hålla med Lars-Peter,,du får två svar på din fråga.
            Har själv urvalsodlade fiskar som är riktigt röda och jag vet även att dom fått ett bra färgfoder vilket jag fortsätter att mata med.
            I butik kan du som du säger se riktigt röda och blaskröda firrar, det sistnåmda får faktiskt butiken ta på sig då många butiker inte kör med färgfoder utan vanligt foder utan mycket färg i.
            Butiken har fått fiskarna röda en gång i tiden.
            Exempel på bra färgfoder?
            3000 liter med Tropheus
            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
            Tropheus sp. black Ikola
            Tropheus sp. black Caramba
            Tropheus red bishop Caramba
            Tropheus Moorii Kambwimba
            Tropheus Moorii Kapampa
            Tropheus Duboisi Maswa

            Kommentar

            • Lutt
              Användare
              • oktober 2005
              • 1919

              #7
              Foder som innehåller astaxanthin kanske.
              Mina egna teorier...om du matar yngel med färgfoder som innehåller ex astaxanthin så även om du slutar med det vid säga 5cm så kommer den ha mer färg än en som bara är uppvuxen på "vanlig" räkmix.
              Jupp självklart säger många och det håller jag med om men efter ett tag tappar din astaxanthin gödda fisk i färg om du nu övergår till "vanlig" räkmix så ser du efter ett tag att din astaxanthin fisk kommer vara mycket mer färggrann än den som är uppvuxen på den "vanliga" räkmixen.
              Jag skulle vilja säga att färgen tar som bäst vid den unga åldern.

              Kommentar

              • mölnlycke ciklidodling
                Banned
                • april 2007
                • 132

                #8
                Ursprungligen postat av medion
                Jag tror att det är en kombination av färgfoder,urvalsodling och groluxrör.
                ja lukas du träffar rätt på spiken. punkt slut. janne

                Kommentar

                • Johan F
                  Användare
                  • mars 2006
                  • 2439

                  #9
                  Ursprungligen postat av Lutt
                  Foder som innehåller astaxanthin kanske.
                  Mina egna teorier...om du matar yngel med färgfoder som innehåller ex astaxanthin så även om du slutar med det vid säga 5cm så kommer den ha mer färg än en som bara är uppvuxen på "vanlig" räkmix.
                  Jupp självklart säger många och det håller jag med om men efter ett tag tappar din astaxanthin gödda fisk i färg om du nu övergår till "vanlig" räkmix så ser du efter ett tag att din astaxanthin fisk kommer vara mycket mer färggrann än den som är uppvuxen på den "vanliga" räkmixen.
                  Jag skulle vilja säga att färgen tar som bäst vid den unga åldern.
                  Är Aquatic Nature Afr. cichlid Excel ett foder som är tillräkligt bra för att bibehålla färgen eller finns det andra färgfoder som är bättre i handeln?
                  3000 liter med Tropheus
                  http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                  Tropheus sp. black Ikola
                  Tropheus sp. black Caramba
                  Tropheus red bishop Caramba
                  Tropheus Moorii Kambwimba
                  Tropheus Moorii Kapampa
                  Tropheus Duboisi Maswa

                  Kommentar

                  • mölnlycke ciklidodling
                    Banned
                    • april 2007
                    • 132

                    #10
                    Ursprungligen postat av Johan F
                    Jag håller med att det är ju för tråkigt att man skall behöva mata med specialfoder (häxmix) för att färgen skall bibehållas.
                    Är det någon som har erfarenhet av exempelviss om dom knallröda röd zebra ynglena från odlarn håller färgen med "vanligt malawifoder"?
                    jag har en liten fråga vad innehåller din häxmix för ingredienser, det verkar ju vara ett kanon foder. för att som du skriver, i rubriken. så blir dina fiskarna röda utav det fodret johan . mvh malawijanne

                    Kommentar

                    • Johan F
                      Användare
                      • mars 2006
                      • 2439

                      #11
                      Ursprungligen postat av mölnlycke ciklidodling
                      jag har en liten fråga vad innehåller din häxmix för ingredienser, det verkar ju vara ett kanon foder. för att som du skriver, i rubriken. så blir dina fiskarna röda utav det fodret johan . mvh malawijanne
                      Köpte 40 st. yngel, ca 2-4 cm och jag använder mig inte av någon "häxmix" men det verkar som om jag måste göra det då Röd Zebra ynglena färg knallröda färg har försvunnit. Redan efter några dagar i mitt akvarium märktes skillnad och nu ca två veckor efter köp har alla tappat mycket färg och mer än halva gruppen även blivit bleka och närmare sig det orange/gula färgen.
                      Det känns som om jag köpt ca 10 st. rödzebra yngel som har bra gener om vi nu bara fokucerar på att bibehålla färgen och den andra hälften mindre bra, rätt uppfattat?
                      Jag matar dom med Aquatic Nature Afr. cichlid Excel, det kanske finns något bättre färgfoder och köpa?
                      Senast redigerad av Johan F; 05 maj 2007, 10:51.
                      3000 liter med Tropheus
                      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                      Tropheus sp. black Ikola
                      Tropheus sp. black Caramba
                      Tropheus red bishop Caramba
                      Tropheus Moorii Kambwimba
                      Tropheus Moorii Kapampa
                      Tropheus Duboisi Maswa

                      Kommentar

                      • Tony
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4594

                        #12
                        Det är bara astaxanthin som gäller för att få dem knallröda. Mina rödzebra är inte direkt knallröda och jag matar dem heller inte med färgfoder. Köparen kan då gott mata med standardfoder och fisken håller sig på samma nivå konstant.

                        Värsta scenariot är om man har rödzebra av kass kvalitet och matar dem ordentligt med astaxanthin. Knallröda en liten stund, men utan samma dos astaxanthin konstant kommer de se bedrövliga ut efter bara några veckor.
                        Tony Englund

                        Kommentar

                        • mölnlycke ciklidodling
                          Banned
                          • april 2007
                          • 132

                          #13
                          Ursprungligen postat av Johan F
                          Köpte 40 st. yngel, ca 2-4 cm och jag använder mig inte av någon "häxmix" men det verkar som om jag måste göra det då Röd Zebra ynglena färg knallröda färg har försvunnit. Redan efter några dagar i mitt akvarium märktes skillnad och nu ca två veckor efter köp har alla tappat mycket färg och mer än halva gruppen även blivit bleka och närmare sig det orange/gula färgen.
                          Det känns som om jag köpt ca 10 st. rödzebra yngel som har bra gener om vi nu bara fokucerar på att bibehålla färgen och den andra hälften mindre bra, rätt uppfattat?
                          Jag matar dom med Aquatic Nature Afr. cichlid Excel, det kanske finns något bättre färgfoder och köpa?
                          ja det var ju tråkigt att du har köpt röd zebra med så dålig kvalite, man får ju hoppas att du inte betalade så mycket för dom.
                          men jag är fortfarande intresserad vad den där häxmixen innehåller, för att det verkar ju vara ett dunderfoder.
                          och vill du ha knallröda så får du väl mata med det fodret. mvh malawijanne

                          Kommentar

                          • Johan F
                            Användare
                            • mars 2006
                            • 2439

                            #14
                            Ursprungligen postat av Tony
                            Det är bara astaxanthin som gäller för att få dem knallröda. Mina rödzebra är inte direkt knallröda och jag matar dem heller inte med färgfoder. Köparen kan då gott mata med standardfoder och fisken håller sig på samma nivå konstant.

                            Värsta scenariot är om man har rödzebra av kass kvalitet och matar dem ordentligt med astaxanthin. Knallröda en liten stund, men utan samma dos astaxanthin konstant kommer de se bedrövliga ut efter bara några veckor.
                            Det var tyvärr det jag misstänkte. Precis som jag alltid gör när jag köper fisk så låter jag dom gå utan mat några dagar, och redan då tappade större delen av gruppen färg.
                            Det var då som kvalitetskillnaden i gruppen blev så uppenbar. Nu återstår det och se om dom bibehåller nuvarande färg eller om dom tappar ännu mer utan färgfoder. Jag har ju som sagt var 10 stycken riktigt röda och det är bara och hålla tummarna att dom förblir så.
                            3000 liter med Tropheus
                            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                            Tropheus sp. black Ikola
                            Tropheus sp. black Caramba
                            Tropheus red bishop Caramba
                            Tropheus Moorii Kambwimba
                            Tropheus Moorii Kapampa
                            Tropheus Duboisi Maswa

                            Kommentar

                            • Johan F
                              Användare
                              • mars 2006
                              • 2439

                              #15
                              Ursprungligen postat av mölnlycke ciklidodling
                              ja det var ju tråkigt att du har köpt röd zebra med så dålig kvalite, man får ju hoppas att du inte betalade så mycket för dom.
                              men jag är fortfarande intresserad vad den där häxmixen innehåller, för att det verkar ju vara ett dunderfoder.
                              och vill du ha knallröda så får du väl mata med det fodret. mvh malawijanne
                              Tycker jag också men dom var inte så dyra, men det klart om det nu bara är 10 av 40 som är av bra kvalite och dom andra 30 är inget och ha då blev dom väldigt dyra, vi får vänta och se.
                              Jag vet inte vad "häxmixen" innehåller men troligen innehåller den en del astaxanthin, har aldrig provat men vem vet man skall aldrig säga aldrig.
                              Senast redigerad av Johan F; 05 maj 2007, 18:48.
                              3000 liter med Tropheus
                              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                              Tropheus sp. black Ikola
                              Tropheus sp. black Caramba
                              Tropheus red bishop Caramba
                              Tropheus Moorii Kambwimba
                              Tropheus Moorii Kapampa
                              Tropheus Duboisi Maswa

                              Kommentar

                              Arbetssätt...