Har den fått stryk, eller är den sjuk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crenicichla
    Användare
    • november 2006
    • 1055

    Har den fått stryk, eller är den sjuk?

    Jag har ett 540SA kar med 6st geophagus Proimus, 2st Aequidens Diadema, 11st Corrydoras Sterbai, 1st Baryancistrus L177 och 1st Baryancistrus L018 eller L081

    De senaste dagarna har jag noterat att en Porximusen inte velat fälla upp sin ryggfena helt, den har inte heller vart helt nedfälld, man har kunnat se ett jack eller en spricka i fenan.
    Igår tog jag en extra noggran titt på kvällen och man kunde tydligt se att ryggfenan från "jacket" och bakåt hade en smått vitaktig beläggning..
    Dessutom så hade den samma beläggning på ena sidofenan? de sitter en på var sida i huvudhöjd och används till att styra med skulle jag tro.
    Inte heler denna fena var den pigg på att använda om den absolut inte måste!
    Dessutom har han antagit en betydlig mörkare ton än övriga Proximus i karet.
    Det som var mest oroväckande är att den ser ut att bara andas genom ena gälen och man kan se något som ser ut som ett litet sår precis vid gälen på den sidan som den inte vill andas genom..

    Den äter glatt men verkar inte riktigt lika pigg som de andra mer än vid matning.

    Mina värden i karet är:

    PH 6,5-7
    dGH 1
    Värme 27-28c

    Jag byter 160-200L vatten i veckan och tillsätter aquasafe när jag gör det.
    Jag har även tillsatt flytande vitaminer i karet iveckan eftersom jag haft en fisk på medecinering under förra veckan.
    Den fisken hade troligen flagylater. och det var en Altum Scalare

    Mycket tacksam för svar
    Senast redigerad av Crenicichla; 04 maj 2007, 13:04.
    MVH

    Kristofer
  • Crenicichla
    Användare
    • november 2006
    • 1055

    #2
    Var hemma på lunchen och ryggfenen ser bättre ut idag...
    Det får bli en saltbehandling och hoppas på att det fortsätter i den positiva riktningen
    MVH

    Kristofer

    Kommentar

    • Prayerman
      Användare
      • juni 2004
      • 1314

      #3
      Att fenorna blir lite slitna ibland genom strider är inte så oroväckande, det växer ut igen. Men om det ligger beläggningar och fisken börjar bli väldigt mörk så är det lite mer oroväckande. Testa behandling så får vi se!
      Tomas Wallengren
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

      Kommentar

      Arbetssätt...