Bukvattensot igen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Diskusfisk.se
    Användare
    • februari 2006
    • 18

    #16
    En tråd som var uppe för ett tag sedan som kanske kan hjälpa till!!

    Efter att jag har läst igenom alla Troffetrådar från 2004 och frammåt under en kort tid, har jag samlat på mig följande information och egen erfarenhet som jag sammanställer under ovan rubrik. Citat: Ursprungligen postat av Mikael Oster "Troffetråden 2006 " Aquamoore betyder nifurpirinol, samma som aquafuran,

    Kommentar

    • Rhodebaert
      Användare
      • februari 2006
      • 557

      #17
      Ursprungligen postat av Rhodebaert
      Inga fler sjukdomsfall verkar det som. Fortfarande två som går i en hink. Jag antar att de får vara där tills de blivit smala igen? De verkar inte sjukare än när jag stoppade dit dem i alla fall.
      Jag glömde visst avsluta med att de som var i hinken dog tillslut. Sedan var det iaf slut med tragiken. För den här gången...
      Det går alltid en senare buss.

      Kommentar

      • Rhodebaert
        Användare
        • februari 2006
        • 557

        #18
        Ursprungligen postat av kanotisten
        Usch, är rädd för att även jag nu har drabbats av bukvattensot i mitt stor kar
        Surt. jag lider med dig.
        Det går alltid en senare buss.

        Kommentar

        • kanotisten
          Användare
          • september 2006
          • 74

          #19
          Då har jag tagit ut de tre fiskarna som såg sjuka ut till ett annat kar. Sen skall jag medicinera båda karen samtidigt (lika bra att ta det stora karet). Och hoppas att lidandet är över för denna gången...

          Kommentar

          • classe
            NCS Medlem
            • april 2007
            • 1147

            #20
            tråkig mkt det med den din akvarium. och vad hänt med det??
            375 LITER Malawi arter..
            74 Liter Malawi yngel...

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #21
              En "överdosering" med Flagyl brukar kunna hjälpa...inte mot alla..men jag har erfarenhet att klara av fiskar med svullna bukar.

              Jag tycker också att det verkar vara periodrelaterat och kanske är det mer vattnet som ställer till det än fodret som varit så på tapeten tidigare. Kanske är det något ämne i vattnet som triggar bukis mer än vanligt...

              Kommentar

              • classe
                NCS Medlem
                • april 2007
                • 1147

                #22
                ja jag själv ofta byter vatten den varje vecka för 40procent ibland 50-60procent. så den har ingen problem för min fiskar malawiciklider mbuna.. och den mår alltid bra.. o ofta rent o tvättar den med yttrefilter och ge viktigt på havsalt.. i min 375liter. den mår alltid bra mbuna fiskar ..
                375 LITER Malawi arter..
                74 Liter Malawi yngel...

                Kommentar

                • dinajel
                  Användare
                  • november 2004
                  • 569

                  #23
                  Ursprungligen postat av Malawe
                  Jag tycker också att det verkar vara periodrelaterat och kanske är det mer vattnet som ställer till det än fodret som varit så på tapeten tidigare. Kanske är det något ämne i vattnet som triggar bukis mer än vanligt...
                  Det är ju rötmånad nu också. Fodret har nog en tendens att bli snabbt dåligt den här tiden på året.
                  Daniel Andréasson

                  Kommentar

                  • kanotisten
                    Användare
                    • september 2006
                    • 74

                    #24
                    Så, nu har jag haft i två doser octozin igårkväll, och en i morse.

                    Tömde 400l akvariet på ca 150 liter vatten, och blandade ner octozinet i ett glas med artemia. Jag tänkte att det är väl bäst att fiskarna får i det direkt genom födan.

                    Har även ett karantänskar med de sjukaste fiskarna. En av fjärilscikliderna som tidigare hade tråd/korvskinns-liknande avföring hade nu fin färg på avföringen. Dock fortfarande mager, men vi får hoppas att han klara sig.

                    Sista dosen kommer i ikväll. Anledningen till detta var att jag lästa att flagyl slutar verka efter ca 8 timmar. Så istället för att ha en dos varje dag i tre dagar så försöker jag dosera 10-12 timme.

                    håller tummarna!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...