Blå Ciklid.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HenrikV
    Användare
    • februari 2007
    • 697

    Blå Ciklid.

    Min fru och jag har ett dilemma. Det är dags att "ploppa" ner ciklider i hennes 275L SA-kar. Just nu finns där 7st neontetror (ska bli fler), 5st Corydoras schwartzi och 3st ancistrus. 2 par apistogrammor planerade och ett par större ciklider.
    Nu till frågan. Kommer dom planerade blå cikliderna (aequidens pulcher) att mumsa i sig alla hennes tetror och kanske någon mal också?
    Vi levde i tron att blå ciklid skulle vara snäll mot småfisk, men hennes bror, som är SA fantast sa att tetrorna blir mat.
    Är det bara nyckelhålsciklid som är alterativ eller har ni tips om andra roliga +15cm ciklider som INTE äter småfisk?
  • Gabbi
    Användare
    • april 2002
    • 897

    #2
    Blåcikliden äter tetrorna, om inte förr, så senare. Dessutom kan den gå hårt åt apistogramman ni planerar. Om cikliden ska vara 15+ så tror jag neontetrorna går åt oavsett vilken art cikliden blir. Går det inte att ha fler dvärgciklider?
    www.akvarielagret.se/akvarieboken

    Kommentar

    • HenrikV
      Användare
      • februari 2007
      • 697

      #3
      Nyckelhål då? JAG tycker att den är fin. Det gör inte riktigt min fru, och det är ju hennes akvarium trots mitt engagemang...
      Men OM???

      Kommentar

      • William
        Användare
        • december 2006
        • 93

        #4
        jordätare är ju fina och snälla

        Kommentar

        • HenrikV
          Användare
          • februari 2007
          • 697

          #5
          Jordätare är ruskigt fina och snälla. Fast dom är väl inte så snälla mot växter med sitt grävande. Eller?

          Kommentar

          • Gabbi
            Användare
            • april 2002
            • 897

            #6
            Nyckelhål går nog bättre. Biotodoma då?
            www.akvarielagret.se/akvarieboken

            Kommentar

            • olof
              Användare
              • april 2002
              • 1823

              #7
              Hej!

              Jag tycker det här med jordätarnas jordätande är överdrivet. De arter jag har haft har knappast grävt upp några växter alls. Jag har haft Gymnogeophagus balzani, Geophagus sp "Tapajos orangehead"och Acarichthys heckelii och jag tycker inte att de två senare arterna gräver särskilt mycket. Balzanin grävde en del men inte så att de grävde upp växter.

              ;vh

              olof
              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

              Kommentar

              • Matz Karlsén
                Användare
                • februari 2004
                • 1127

                #8
                Ursprungligen postat av olof
                Hej!

                Jag tycker det här med jordätarnas jordätande är överdrivet. De arter jag har haft har knappast grävt upp några växter alls. Jag har haft Gymnogeophagus balzani, Geophagus sp "Tapajos orangehead"och Acarichthys heckelii och jag tycker inte att de två senare arterna gräver särskilt mycket. Balzanin grävde en del men inte så att de grävde upp växter.

                ;vh

                olof
                Håller med Olof helt och hållet jag hade ett riktigt välplanterat 720 med bara Jordätare. Och det var aldrig några problem att få växterna att "få" stanna kvar
                To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                Kommentar

                • HenrikV
                  Användare
                  • februari 2007
                  • 697

                  #9
                  Tack för alla fina tips som har rasslat in hittils. Fortsätt gärna med förslag och beteendebeskrivning av era favoritsydamerikanare. Jag själv är ju helt inriktad på afrikaner...

                  Jordätare verkar nu som ett riktigt hett alternativ. Är det någon som kan berätta mer om pärlrandig geophagus? Frugan har nämnt den som en väldigt vacker krabat. Bonuspoäng till den som vet om den finns inne i några butiker i Göteborgsområdet. Annars så brukar ju Kent ta in om man frågar efter någon sort...

                  Kommentar

                  • olof
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1823

                    #10
                    Hej!

                    Efter att ha konsulterat zoopets artregister med dess ibland något fantasifulla populärnamnsättning antar jag att du menar Gymnogeophagus rhabdotus.

                    Jag har ingen erfarenhet av den arten men de ska ha en period med kallare vatten under året (ner mot 12-15 grader) och de kan nog vara rätt svåra att få tag på.

                    Mvh

                    olof
                    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • HåkanM
                      NCS Medlem
                      • november 2005
                      • 1294

                      #11
                      Mitt tips, skippa +15 och satsa på Laetacara cuviceps eller dorsigerus, aletrnativ
                      acceptera en invandrare till sydamerikakaret, Anomalochromis thomasi.

                      Kommentar

                      • HenrikV
                        Användare
                        • februari 2007
                        • 697

                        #12
                        Min fru är stenhård med att inte blanda biotoper, så det går nog inte ens att diskutera. Jag är väl inte heller för "blandningar".
                        Olof: Det var just Gymnogeophagus rhabdotus jag menade.
                        Vi har pratat kort om detta med frun idag och jordätare ligger högt i kurs nu.
                        Berätta gärna så mycket ni kan/ids om jordätare.

                        Kommentar

                        • edlund
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 152

                          #13
                          Ursprungligen postat av Rembrandt
                          Min fru är stenhård med att inte blanda biotoper, så det går nog inte ens att diskutera. Jag är väl inte heller för "blandningar".
                          Olof: Det var just Gymnogeophagus rhabdotus jag menade.
                          Vi har pratat kort om detta med frun idag och jordätare ligger högt i kurs nu.
                          Berätta gärna så mycket ni kan/ids om jordätare.

                          Står en hel del i artregistret.

                          Kommentar

                          • Banderad
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 3479

                            #14
                            Som någon skrev tidigare tycker jag du ska Biodoma chansen. Jag har själv cupido, och är helnöjd. Den är snäll, låter växter vara ifred, är vacker och gömmer sig inte.

                            /Jocke

                            Kommentar

                            • Gabbi
                              Användare
                              • april 2002
                              • 897

                              #15
                              Ursprungligen postat av Rembrandt
                              Min fru är stenhård med att inte blanda biotoper, så det går nog inte ens att diskutera. Jag är väl inte heller för "blandningar".
                              Olof: Det var just Gymnogeophagus rhabdotus jag menade.
                              Vi har pratat kort om detta med frun idag och jordätare ligger högt i kurs nu.
                              Berätta gärna så mycket ni kan/ids om jordätare.
                              Rhabdotus har Imazo inne, så det borde vara relativt enkelt att få tag i den.
                              www.akvarielagret.se/akvarieboken

                              Kommentar

                              Arbetssätt...