Producera "levande foder" direkt i akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Producera "levande foder" direkt i akvariet?

    De flesta av oss producerar levande "foder" i akvariet då vi har fiskar som leker och
    ynglen blir till mat för medinvånare. Även Botior och div andra fiskar får ofta äta sniglar.
    Det jag funderar på är om man kan utveckla detta lite. Ex ha en nätbur med räkor som
    ynglar av sig och småräkorna spolas ut i akvariet ??. Finns det rentav fler "djur" som
    man kunde göra likadant med ??. Tänk en yngelburk där ynglen har obegränsat med levande foder. Ja vad tror ni om detta ?
  • daniel60
    Användare
    • mars 2003
    • 527

    #2
    Sök på "refugium" så hittar du en hel del matnyttigt.
    Till exempel det här.
    Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
    Mina fiskar & burkar

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • juli 2003
      • 1827

      #3
      Jag har mexikansk sumpkräfta i mitt refugium. Med jämna mellanrum spolas det upp några djur i karet till fiskarnas förtjusning. Detta djur är dessutom fantastiskt på att hålla rent i filtret. Det blir lite av kretslopp av det.
      MVH
      magnus

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Jepp, Hyalella azteca är en suverän akvarieinvånare. Har dock inte testat dem med flera olika växter, men jag vet att de äter andmat...

        Guppy, andra småräkor (Neocaridina sp.), växter till växtätare är några andra tips. Neocaridina är dock inte särdeles produktiva för att räcka till mycket foder (om man inte har extremt många) och dessutom är de hyfsat smarta i att hålla sig undan. Kräftor är visserligen förbjudet att ha, men flera av de tropiska ger mycket stora kullar - och de är relativt stora som yngel. Trist nog är kräftor ett av de få akvatiska djur jag inte direkt rekommenderar. De är aggro inbördes och äter allt, inklusive att de drar i siliconet i karet. Fick en stor Cherax av en polare som skulle lägga ner sitt kar och den käkade filtermatta så det stod härliga till. Utöver detta är de duktiga på att rymma.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Rhodebaert
          Användare
          • februari 2006
          • 557

          #5
          Det där klassiska monsterkaret gillar jag. Ni vet han som byggde till en stor del till sitt hus bara för att ha ett akvarium där. I det hade snubben rovfiskar som till viss del levde av att jaga malawiciklider som bodde i stenrösen runt kanterna. Skall se om jag hittar länken.

          Remember you are only restricted by the size of your dream. and I dream MEGA GO THE EXTRA MILE ..................IT'S NEVER CROWDED I built my mega and mini mega tanks in the 1994 to 1997 period. My mega tank: I built the tank as an addition to the home and then joined it by putting doors...


          Så var det.
          Det går alltid en senare buss.

          Kommentar

          Arbetssätt...