Filterkammare i bakgrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Arowana
    Användare
    • april 2007
    • 4

    Filterkammare i bakgrund

    Hej. Nån som vet hur stor filterkammare man ska ha i ett 300l akvarium? Och ska man ha filter i hela kammaren? mvh jocke
  • Rauken
    Användare
    • januari 2007
    • 310

    #2
    Ursprungligen postat av Arowana
    Hej. Nån som vet hur stor filterkammare man ska ha i ett 300l akvarium? Och ska man ha filter i hela kammaren? mvh jocke
    Jag antar att det är en BTN-bakgrund eller liknande? Om så är fallet, varför inte använda hela utrymmet till filter, ju större filtervolym desto bättre. Annars är ju tomrummet bakom bakgrunden helt "till spillo"
    När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

    Kommentar

    • palleh
      Användare
      • december 2006
      • 704

      #3
      10 liter filter hade ju inte varit fel och välkommen till forumet
      http://picasaweb.google.com/palleph

      Nya bilder laddas upp hela tiden


      Mvh Patrik

      Kampfisk!

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        Hej o Välkommen till Ciklid.se.
        Storleken beror lite på vad du tänker dig för fisk i karet.
        Men jag vill gärna ha minst 2 men helst 5% filter i ett akvarium. 6 till 15 liter alltså.
        Jag tycker dessutom att dubbelt av allt är bra. Två pumpar, två värmare, två filter. Stannar en så finns alltid en kvar, dessutom så har du alltid minst ett ingått filter om du rengör dom växelvis.
        Du kan du ha två filter i samma filterkammare helt utan problem. Därför summa sumarum så skulle jag ha installerat 2st 3 liters filterpatroner. Sen om dom fyller hela kammaren eller ej är inte så viktigt, däremot är det bra om så stor del av ytan som möjligt är aktiv. Därför är ett "löst" sittande filter bättre än ett som smiter åt.
        JA ja vet lite flummigt blev det
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • Oden70
          Användare
          • januari 2007
          • 869

          #5
          Filter massa!

          Har själva ett juwel 300 rio.. Bakom min BTN bakgrund fyllde jag hela utrymmet med 8st filtermattor som jag kubade ner i 2,5 x2,5 cm.. Det var 1.5 år sedan och har inte gjort något filterbyte än!! Har en stor bit som sitter främst närmast rastert, den har jag tagit upp 1 gång och tvättat!! Så mitt tips e SÅ MYCKET DU FÅR PLATS MED!!!!!!!!
          Petrochromis is da shit8)8)

          Kommentar

          Arbetssätt...