Förlorad i djungeln av kolsyra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • R66
    • april 2024

    Förlorad i djungeln av kolsyra

    Hej!
    Jag försöker lära mig allt om att tillsätta CO2 till karet men har inte riktigt förstått alla delar.
    1. Jag vet att jag behöver en flaska. Är det möjligt att använda en ifrån en sodastream? Vilka färdiga system har rätt anslutningar? Eller kan man kanske köpa en adapter?
    2. Tryckregulator är inga konstigheter eller är det något speciellt man ska tänka på?
    3. Varför har man ett vattenfiler/glas på ingången?
    4. Tydligen ska man använda en magnetventil som stängs av samtidigt med ljuset. Betyder det att man kan dra igång den exakt när röen startar eller ska man vänta typ en timme till innan man startar tillsättningen av co2?
    5. Behöver man någon backventil?
    6. Vilken reaktor ska man välja? Ska man satsa på en med en pump i eller räcker det med en som tvingar co2'n att gå i en cylinder? Finns det kanske ännu bättre?
    7. Ska man välja speciella lysrör eller räcker det gott med Gro-lux?
    8. Hur vet jag när man tillsatt för mycket co2? Är det bara PH'n som sjunker? Jag har sett att det finns ventiler som stänger co2'n om ph'n blir för låg. Det kanske är en bra försäkring? Visst, man kan säkert köra en massa vattentester i olika mätglas för att mäta co2'n men jag känner mig själv och jag vet att jag är urkass på att mäta vattenvärden i tid och otid. Därför hade det kanske varit smart med en digital ph-mätare med en magnetventil?
    9. Hur göder jag växterna och inte algerna?
    10. Vad är det bästa gödningsmedlet jag kan använda för att göra växterna i kombination med tillsättning av co2?


    Hoppas att någon orkar besvara alla mina frågor (det kanske till och med finns fler som söker svar?) Tack på förhand!
  • blackened
    Användare
    • januari 2005
    • 1042

    #2
    Oj det var många frågor Hur stort är ditt kar börjar jag med att fråga? Här kommer lite svar:

    1: Jag TROR att du kan använda en sodastreamflaska, men det är mycket bättre att du köper en 6kg brandsläckartub så du slipper ha skytteltrafik till påfyllningsstället. Ring din lokala brandskyddsfirma, de brukar ha beagnade.
    2: Nä inga konstigheter, gör en sökning på zoopet och se vilka dom rekomenderar där. Vissa har en tendens att släppa efter mer o mer gas med tiden.
    3: Förstår inte riktigt, är det bubbelräknaren du menar?
    4: Nej! Gör du så så kommer du få en algsoppa som heter duga. Sätt hellre igång en timme innan så att co2nivån är som den ska direkt när ljuset och därmed fotosyntesen slås på.
    5: Ja!
    6: Beror mest på hur stort kar det handlar om. En med pump löser mer gas snabbare.
    7: Gro-Lux är värdelösa växtrör. Aquarelle och Aquastar ger mest krut till växterna och ger dessutom snyggast ljus.
    8: Det låter som att pH-controller är något för dig. Det kostar ett par tusen men den ställer du helt enkelt in på ett pH-värde t ex 7.0, då stänger den av koldioxidtillförseln med hjälp av magnetventilen. Perfekt om du inte vill pilla på anläggningen flera gånger i veckan.
    9: Finns bara ett sätt. Ge växterna optimala förutsättningar! Övergödning=alger men även om något av näringsämnena tar slut, så slutar växterna växa och algerna gör entré. Det gäller att hålla rätt nivå på allt hela tiden. Det är inget för latmaskar att ha co2-gödning i ett växtkar
    10. PMDD, köper du på pmdd.se och det är de vanliga viktiga näringsämnena som dina växter behöver, det är billigt och ger dig full kontroll på vad som egentligen finns i karet.

    Till sist måste jag rekomendera dig att ta en titt på zoopet. Här på ciklid.se har vi järnkoll på fisk men växtkompetensen finns på zoopet!

    Kommentar

    • R66

      #3
      Tack så mycket för dina uttömmande svar. Karet blir ett Vision 450...
      1. Har du en gissning om hur länge en sodastream räcker? Pratar vi en månad?
      3. Jo det är bubbelräknaren jag menar... Mao så fyller den ingen annan funktion då alltså.
      5. Med tanke på att du nu vet storleken, tror du att det räcker med en? Tänkte nog satsa på en med pump i. Var bör denna i sådana fall vara placerad? Om jag nu inledningvis bara använder Juwels inbyggda pump? Mao på samma sida eller på andra sidan av pumpen?
      10. PMDD? Är detta nåot substrat man blandar i sanden eller tillför man detta i vattnet?
      Är det vettigt att ha lera i sanden?
      Tänkte köra med rådasand. Är den för tät? (2mm)
      Ska jag ta bort kolfilterna som ingår i Juwel?
      Tack än en gång! =)

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • juli 2003
        • 1827

        #4
        1: Angående sodastream så har de en egen anslutning med ventil placerad innanför skruvanslutningen. En tryckregulator för vanliga gasflaskor går altså inte att använda och det går inte fixa till med någon adapter. Om du skall använda sodastremflaskor måste du ha en tryckregulator som är anpassad för dem, det finns bland annat från dupla och denerle. I mitt 375 växtakvarium med myckt snabbväxare och 300w mh gick det åt en sodastreamflaska på 10-14 dagar. Jag tröttnade och uppgraderade till stor flaska.

        3: Bubbelräknaren ger dig en schans att estimera hur mycket co2 du stoppar in i karet och hur mycket reaktorn orkar lösa i vattnet.

        5: Backventil behöver du en per slang. I en vanlig uppsättning har man endast en slang från flaska till akvarium oavsett storlek på karet. Altså behöver du en backventil.


        10: Nu tycker jag att du är fruktansvärt lat. Du har fått länken till PMDD.se, har du kollat den ännu?

        Det finns två mycket kända metoder för växtakvarium. Det ena inefattar co2 och vattengödning och kallas för hightec. Det andra inefattar jordbotten, övermatning och fiskbajs som gödning och kallas för lowtec. Det finns också en skillnad i vilka växter som trivs i de olika metoderna. Stängelväxter funkar bäst i hightec och rotbundna sumpväxter i lowtec. Jag anser att man bör välja en metod och inte blanda för mycket. Det är välbeprövade metoder bägge två som båda har fördelar och nackdelar. Om man göder vattnet med co2 så anser jag att man skall satsa på vattengödning. Om man har fet botten bildas där den co2 som lowtecsystemet förlitar sig på.

        Sanden är ingen vidare viktig faktor i ett hightecakvarium, men kanske avgörande i ett lowtec.

        Ta bort kolfiltret, det har ingen funktion om man har svenskt komunalt kranvatten. Ett annat filtermaterial du bör byta bort är det gröna. I vanliga akvarium ökar den risken för cyanoblommningar, i ett växtakvarium konkurerar det med växterna om kvävet.
        MVH
        Magnus
        Senast redigerad av tropfrog; 30 april 2007, 21:32.

        Kommentar

        • R66

          #5
          Tack för svaren. Det där med länken rann bara rakt igenom mina ögon... Men jag ska surfa in på den sidan nu.
          Tack för all hjälp! Detta ska bli kul...

          Kommentar

          • defdac
            Användare
            • april 2002
            • 865

            #6
            Är man riktigt intresserad av växter så finns numera ett svenskt forum enbart inriktat på växter: http://www.plantswap.se
            Växtpool och gratis att annonsera i forum, lägga in bilder i forumet osv.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            Arbetssätt...