Kemifråga om torv

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carl
    NCS Medlem
    • maj 2002
    • 374

    Kemifråga om torv

    Är det samma ämne i i torven som färgar vattnet som faktiskt sänker pH? Jag testar hemma att koka torv och sedan hälla i ett torvextrakt för att sänka pH, går sådär tycker jag.... Jag undrar egentligen när torven är urlakad, om det är när den slutar färga vattnet. Jag vill helt enkelt slippa kolla pH hela förbaskade tiden
    Carl

    www.stockholmsciklidklubb.com
  • thorgil
    Användare
    • juni 2002
    • 64

    #2
    disclamer: jag har inte filtrerat med torv i akvarium men kan en hel del om torv som material.

    torvens kemi är jäkligt invecklad till att börja med...

    Det som färgar vattnet är bl.a. humusämnen (partiklar och organiska syror.) och dessa står för en del av pH-sänkningen.
    Eftersom dessa "bildas" när torven bryts ned går det inte att helt "laka ur" dessa (eftersom nedbrytningen är stor i akvariet).
    Dessutom bildas bl.a. svavelsyra när torven bryts ned och detta färgar inte vattnet (men påverkar pH).

    Beroende på vad man vill uppnå (jonbytareffekt (mjukgör vattnet), pH-sänkning eller färgning.) är olika typer av torv olika bra.
    En torv som är kraftigt nedbruten typ H7-H9 (på Lennart von Posts humifieringsskala för torv) skiljer sig kemiskt från en låghumiferad torv (H1-H3).

    Låghumifierad torv är färgar inte vatten så mycket. (H1 inte alls) Höghumiferad torv ger svart vatten (gegga).

    Även vad torven består av påverkar dess kemiska egenskaper. Högmossetorv skiljer sig från kärrtorv som ett exempel.


    Svaret på frågan blir alltså.....

    Torven slutar inte färga vattnet. Snarare färgas vattnet mer och mer ju mer torven bryts ned....




    tObiAz
    tObiAz

    Kommentar

    • Carl
      NCS Medlem
      • maj 2002
      • 374

      #3
      OK.
      Men fortsätter torven att sänka pH så länge den färgar vattnet?

      Jag kokar lite torvpellets(H9 tror jag) i en kastrull med vatten och silar och slänger i det i akvariet för att slippa skita ner filter och annat och för att få lite bättre effekt på pH.

      Tack så jättemycket tObiAz för ditt utförliga svar.

      MVH
      Carl Westholm

      www.stockholmsciklidklubb.com

      Kommentar

      Arbetssätt...