540 liter Centralamerika..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vic
    Användare
    • september 2006
    • 94

    540 liter Centralamerika..

    I slutet av året eller efter nyår kommer vi flytta. Då har familjen lovat mig ett större akvarium. Ett 540 liters
    Efter mycket fundering så kom jag fram till att jag vill ha Centralamerikanska ciklider. Den fisk jag har bestämt mig för än är Eldbuk.
    Sen har jag bläddrat igenom artbeskrivningarna och hittade dessa ciklider som jag är intresserad av.
    Eftersom det kommer bli en del ciklider har jag försökt hitta dom lite mer fredligare arterna.
    Ok, förutom Eldbuk har jag tänkt mig dessa ciklider.

    Multispinosa
    Zonatum ciklid
    Centrachus
    Mojarra, Topazciklid
    Sen troligen nån större mal.

    För mycket kanske?
    Har också läst nånstans att det är ganska stor risk att närbesläktade ciklider från CA lätt kan korsa sig med varrandra, finns det någon risk för det i denna blandning?
    Inredning: Hyfsat många och stora rötter som jag fäster javamossa på.
    För att inte få vattnet för surt smyger jag ner kalkstenar nånstans. Under sanden blir dom troligen uppgrävda..?
  • jarinen
    Användare
    • april 2003
    • 1888

    #2
    Eldbuk och Multispinosa kan nog fungera ihop, möjligen kan eldbuken bli lite tuff för multisen. Zonatumen är en helt annan sak, den blir stor och kan vara tuff och det är en del att tänka på innan du kör den i en 540. Sällskap till zonatum bör nog vara någon större robust liknande fisk och helst inget par alternativt endast ett par och inget sällskap.

    Jag skulle nog börja med de två förstnämnda och sedan gå vidare därifrån efter ett tag. Rötter har sällan en ph sänkande effekt på vattnet, speciellt inte i 540 liter så det tror jag inte du behöver bekymra dig för.

    Mvh Jari

    Kommentar

    • Vic
      Användare
      • september 2006
      • 94

      #3
      Okej, det verkar bra!
      Gott om tid kvar så planerna kan mycket väl ändras, fast detta lutar det mest åt. jag struntar i zonatumen har jag bestämt iaf..

      Kommentar

      Arbetssätt...