Smittsamma sjukdommar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tingeling
    Användare
    • juli 2006
    • 176

    Smittsamma sjukdommar?

    Jag har hört att man kan få salmonella när man håller på med akvarier när man suger vatten från slangar.
    Stämmer detta och finns det flera sjukdommar som man kan få genom akvarie hobbyn?
    Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
    Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
    Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av Tingeling
    Jag har hört att man kan få salmonella när man håller på med akvarier när man suger vatten från slangar.
    Stämmer detta och finns det flera sjukdommar som man kan få genom akvarie hobbyn?
    Nej det stammer inte nar det galler fiskar och fiskmat. Det var rubriker i kvallspressen for ett antal ar sedan dar det stod att all fiskmat som de testat inneholl salmonella. Sedan krop det fram att salmonellatyperna som de hittat inte gar pa manniskor.

    Skoldpaddor tror jag daremot kan smitta med salmonella.

    Infektioner ar det enda man behover oroa sig for. Har man ett sar och sticker ner handen i akvariet sa blir det latt infekterat. Jag skoljer alltid saret med sprit om jag ar tvungen att sticka ner en skadad hand i akvarierna (jag jobbar med detta och har liksom inget val).

    Har man rejal otur sa kan saret bli infekterat med fisktuberkulos (Mycobacterium marinum). Det ger sar som inte laker och som maste behnadlas med tung antibiotika. Far du sar pa handerna och gar till lakare sa be dem test for Mycobacterium marinum. De testar inte for detta automatiskt.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Tingeling
      Användare
      • juli 2006
      • 176

      #3
      ok. Eftersom jag alltid har sår på händerna då jag är en klumpig person med ständig otur i mina gener så borde man kanske skaffa sånn där handsprit som läkarna använder i pumpflaska.
      Finns sånt på apoteket?
      Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
      Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
      Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

      Kommentar

      • Cissi
        Användare
        • juni 2006
        • 357

        #4
        Ola, måste fisken bära på salmonellan för att en människa ska kunna smittas? Vad jag menar egentligen är om fisken måste vara synligt sjuk (det kanske de är om de har salmonella? )

        Edit: menar ju tuberkolos... dah...
        Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Ursprungligen postat av Tingeling
          ok. Eftersom jag alltid har sår på händerna då jag är en klumpig person med ständig otur i mina gener så borde man kanske skaffa sånn där handsprit som läkarna använder i pumpflaska.
          Finns sånt på apoteket?
          Jag tycker nog att du ska lata bli att fa akvarievatten i saren istallet. Annars ar klorhexidinsprit att rekomendera eftersom att det inte svider.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Ursprungligen postat av Cissi
            Ola, måste fisken bära på salmonellan för att en människa ska kunna smittas? Vad jag menar egentligen är om fisken måste vara synligt sjuk (det kanske de är om de har salmonella? )

            Edit: menar ju tuberkolos... dah...
            Hej

            Andra kan det har battre an jag men det ar svart att bli smittad sarskilt med tanke pa hur vanligt det ar hos akvariefiskar men extremt ovanligt hos akvarister. Mellan fiskar smittar det framst genom att de ater pa varandras sar eller ater dod fisk, sa man ska ju inte hatera smittad fisk om man har sar pa handerna. Det finns bakterier i vattnet men just Mycobacterium ar valdigt kansligt mot UV. Ett fungerande UV filter tar effektivt bort dem fran vattnet.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Tingeling
              Användare
              • juli 2006
              • 176

              #7
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Jag tycker nog att du ska lata bli att fa akvarievatten i saren istallet. Annars ar klorhexidinsprit att rekomendera eftersom att det inte svider.

              Omöjlgt för mig att undvika akvarievatten då vi har 9 st akvarier i lägenheten och kommer att ha ca 30 i våran lokal. Blir till att ta på sig gummihandskar och köpa sig lite klorhexidinsprit i så fall.
              Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
              Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
              Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

              Kommentar

              Arbetssätt...