Liten liten mask som simmar i karet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sloman
    Användare
    • januari 2005
    • 52

    Liten liten mask som simmar i karet

    Tjena!

    Har nu vid två tillfällen sett en jätteliten "mask" som simmar omkring i karet. Den är vit och kanske 1-1,5 cm lång och jättetunn.
    När jag sett genom rutan så har jag försökt fiska upp den men när jag öppnat locket så har den försvunnit.
    Är livrädd att det är någon parasit som kommer sätta sig på fiskarna.
    Någon som vet vad det kan vara?
    Karet är på 200l, 26c och det går två zebraciklidpar och två ancistrus i karet.

    Mvh Slö
  • sloman
    Användare
    • januari 2005
    • 52

    #2
    Är nog ingen mening att be mig ta kort på den då det känns helt omöjligt.

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #3
      Detta har varit upp förr å som jag minns det så e det inget "allvarigt". Kanske dock ett tecken på att rengöra sanden/gruset lite oftare ...??
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • sloman
        Användare
        • januari 2005
        • 52

        #4
        Okej.. skönt om så är fallet.
        Ja sanden har inte rengjorts på ett bra tag.. är inte så sugen på att göra det nu heller då ena paret går med yngel och det andra paret har rom. Men vad ska jag med så mycket zebraciklider för den delen.. Men känns endå fel att störa dem nu då det är deras första lek.

        Kommentar

        • johanh
          Användare
          • februari 2007
          • 49

          #5
          Jag har sett en liknande mask ca 0,5-1 cm stor, tunn och slingrande, vit. De har synts till direkt efter att jag rengjort filtren då att det kommit lite gegga i vattnet.
          www.hansson.md/
          Umeå Akvarieförening

          Kommentar

          • Daniel Ju
            Användare
            • februari 2007
            • 32

            #6
            Nån stans nån gång läste jag om dessa. De är ofarliga. Har till och med sett fiskar äta dem. Nitisk rengöring och väldigt försiktigt med fodret så minskar de snabbt i antal. Foderrester e inge bra.

            Kommentar

            • *Ulrica*
              Användare
              • januari 2007
              • 290

              #7
              Jo det är planarier, en sorts skivmask du har i karet. Jättevanligt. Rör runt lite i gruset ska du se att de vimlar av dem! Särskilt om man har matat lite mycket förökar de sig jättefort. Jag fick in såna från dammen när jag fiskade upp levandefoder och sen var det fullt av dem. Inget farligt alls ser bara lite äckligt ut om det blir för många. Trivs inte om du slamsuger och byter vatten ofta. Sök mer på Zoopet där finns många trådar (!) om dem! Lycka till!

              I "Sötvattensakvariet" av Aurell och Ståhl står det att de angriper fiskarnas rom, att barber, guldfiskar och kampfiskar äter både planarierna och deras ägg, att avkok på hästkastanje i ett vattentömt kar som får verka i ett dygn dödar både planarier, hydror och Physa samt all växtlighet ovanför roten. Sen måste gruset tas ur och tvättas...
              Senast redigerad av *Ulrica*; 27 april 2007, 08:35.

              Kommentar

              • sloman
                Användare
                • januari 2005
                • 52

                #8
                Okej, skönt att det inte är något att oroa sig för. Får börja slamsuga gruset oftare.
                Tack för infon.

                Mvh Slö

                Kommentar

                Arbetssätt...