Akvarieval?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • esons

    Akvarieval?

    Grundfakta:
    - Har ett 100-litersakvarium sedan två år [lån på obestämd tid från god vän].
    - Har haft allt från små platys till ett par scalare för tillfället.
    - Pumpen är en Eden 325 med kol och keramik och annat tjafs.

    Konstaterande:
    - Jag vill skaffa nytt och större akvarium.

    Frågor:
    - Vilken storlek rekommenderar ni "proffs" som nästa anhalt från ett 100-liters [och finns här någon som har ett sådant akvarium över till ett rimligt pris]?
    - Är ciklider något som är värt att försöka sig på?
    - Ska jag köpa begagnat [vilket passar en ansträngd studentekonomi] eller köpa nytt [bye-bye sparpengar]?
    - Finns det någon som titulerar sig "akvariearkitekt" alternativt någon som har bra tips på hur man bygger upp innanmätet så man får ett "proffsigt" akvarium?

    Tacksam för svar,

    Magnus
  • fredrikr
    Användare
    • oktober 2002
    • 985

    #2
    citat:Vilken storlek rekommenderar ni "proffs" som nästa anhalt från ett 100-liters
    Många tror att man måste vara proffs för att ha ett stort akvrarium. I själva verket är det tvärt om. Man måste bara vara proffs för att ha ett riktigt litet akvarium.

    Ju större akvarium, ju enklare att lyckas. Ju större det är, desto större möjligheter rymmer det också - det finns då fler fiskarter att välja på, man kan ha fler fiskar, de kan komma närmare sina naturliga beteenden etc.

    Köp så stort du tycker dig ha råd med, och så stort som ryms på den plats du kan avvara hemma. Jag har gjort en sammanställning av vilka kostnader jag haft för att starta mitt 300L-akvarium på min sida, kan kanske vara bra att titta på: http://akvarium.ramsberg.net (Servern verkar vara nere just nu, men kommer väl igång igen strax)

    Ciklidakvarium brukar väl börja på ca 200L. Stor bottenarea är viktigt, samt längd. Höjd är det som man kan prioritera ner, vilket är tur, eftersom höjd kostar mycket pengar vid akvarieköp. Botten bör väl vara minst 100cm lång och 40cm bred. Då har man en skaplig bas för att bygga upp en lämplig miljö för ciklider.

    citat:Är ciklider något som är värt att försöka sig på?
    Frågar man på ciklid.se så får man svar... JA, det är väldigt värt att satsa på. Det behöver inte vara svårt att ha ciklider, det finns många fantastiskt vackra arter, många med intressanta beteenden. I sanningens namn ska väl sägas att själva fiskarna överlag är lite dyrare i inköp än de "vanliga" akvariefiskarna, och eftersom många ciklider kan bli ganska aggressiva finns det nog en större risk för att en del av fiskarna dödas, jämfört med om man skaffar totalt harmlösa standardfiskar, typ Neontetra och Platy.

    Nyckeln till framgång med ciklider är kunskap. Om du inte har en mycket tjock plånbok och en ängels tålamod, MÅSTE du läsa på en del. Men det är också en del av det roliga. Med kunskap kan du undvika nästan alla de vanligaste orsakerna till fiskdöd. Du behöver inte doktorera eller så, men du kommer behöva läsa en del artiklar om den grupp av ciklider du väljer att satsa på.

    Det här forumet är en mycket värdefull källa till kunskap. Det finns många jätteduktiga akvarister som glatt svarar på frågor om allt mellan himmel och jord. Särskilt nyttigt är det när man vill höra om folks egna erfarenheter, sådant som man inte hittar i böcker, t ex "Har någon provat att blanda art X och art Y, och hur gick det?"

    citatka jag köpa begagnat [vilket passar en ansträngd studentekonomi] eller köpa nytt [bye-bye sparpengar]?
    Visst kan man köpa begagnat! Att tänka på: Helglasakvarium bör limmas om när det är ca 7-10 år gammalt. Risken för läckage sägs särskilt öka med varje flytt, när akvariet har några år på nacken. Du kan alltså titta på ett 20 år gammalt akvarium hemma hos säljaren och det läcker ingenting, men så fort du tagit hem det och fyllt på vatten så börjar det läcka. En omlimning är kanske inte det du vill börja med, om du nu inte är så erfaren.

    Om akvariet är ganska nytt, eller är ett ramakvarium, så kan det vara en bra idé att köpa begagnat. Kolla att glastjockleken är tillräcklig - det finns en hel del hembyggda kar som är gjorda i för tunt glas.

    Priserna på nya akvariet varierar vilt. Kolla efter tips här och fråga många olika akvariehandlare innan du väljer varifrån du ska beställa ett eventuellt nytt akvarium.

    citat:Finns det någon som titulerar sig "akvariearkitekt" alternativt någon som har bra tips på hur man bygger upp innanmätet så man får ett "proffsigt" akvarium?
    Det finns många bra webbsidor där man kan hämta inspiration. Sök på Google och du skall finna. Det finns även bra artiklar på denna site.

    Observera att inredningen för ciklidakvarium sällan bara ska vara dekorativ. Den ska vara neutral för vattenkemin, eller påverka den i rätt rikting. Den ska stödja ciklidernas naturliga beteende, den ska minska aggressionerna, och om man siktar på ett biotopakvarium ska den se ut som botten gör i ciklidernas naturliga miljö.

    /Fredrik


    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      fredrikr:
      Det där var banne mig det finaste jag hört sedan jag konfirmerade mig!

      //Poppe



      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Om du ska gå ifrån ett 100L så föreslår jag nog minst 375L. Jag har själv haft 100L och gått ifrån det till ett 222L. Jag tyckte nästan direkt att 222L var liten och önskade större.

        Nu har jag ett 375L som jag skall snart byta ut mot ett 720L. Mitt förslag är alltså 100L-375L-720L och avd. swimmingpool...som slutakvarium...*s*

        Ciklider skall man definitivt prova på och artrikedomen är enorm. Vill man ha det lite lugnare i akvariet så är Discus ett förslag.

        Köp begagnat! Kolla "Köp/sälj avdelningen här"!

        Det är ALLTID roligare att själv skapa. Kolla på olika sajter där många har tips och råd samt bilder utlagda på sina akvarium. Ta lite här och där som du tycker och avgör inredning efter fiskart.

        Stefan, Skövde

        375L Frigobakgrund
        2st 100L
        Malawi

        Kommentar

        • fredrikr
          Användare
          • oktober 2002
          • 985

          #5
          Poppe: Jag tror det var en komplimang. I så fall, tack!

          Ännu ett inredningstips: Titta in i de bra akvarieaffärerna i ditt område och se över deras visningsburkar. Där brukar det finnas god inspiration att hämta.

          Mvh,

          /Fredrik

          Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
          http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

          Kommentar

          • Malcolm_X
            Användare
            • april 2002
            • 32

            #6
            Hej
            Om man vill ha inspiration så finns det många bra sidor på nätet som har massor av bilder på akvarium.

            Och vid val av akvarium så tycker jag att du borde skaffa ett på 300-400 liter. Det beror ju på vad du har plats med. Om man kollar på priser så är ett 222 liters ofta lika dyrt som ett på 375 liter. Men så kostar det ju lite mer att fylla på men fisk. Men med ett lite större akvarium så begränsar du dig inte lika mycket i val av fiskar. Och så är det (som det står ovan) lättare att lyckas med ett större.


            Malcolm_X
            Malcolm_X

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              fredrikr: Såklart att det var.

              Kommentar

              Arbetssätt...