Behöver tipps om hur man får sina Geophagus att leka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crenicichla
    Användare
    • November 2006
    • 1055

    Behöver tipps om hur man får sina Geophagus att leka

    Jag har 6st Geophagus Proimus "santarem" de är un djur med en storlek mellan 8-13 cm ca och jag har haft lek av de 2största vid ett tillfälle.. detta är 2mån sedan och det hela slutade med att alla ynglen blev uppätna av de övriga Proximussarna inklusive pappan.
    Sedan dess har jag inte sett några lek tendenser och jag funderar på följande saker.


    Hur ofta är det normalt att de leker?

    Jag har möblerat om i karet sedan förra leken, kan det ha någon betydelse?

    jag har matat något mindre sedan sist, 2 ggr dag i stället för 3.. fodret är lika omväxlande fortfarande, men jag matar lite mera sällan med räkor och ärtor än vad jag gjorde då. Har det någon betydelse?

    Värmen är den samma, men PH värdet har stigit en aning till strax över 7, men nu har jag lagt i nytt torv och det har tagit sig ner under sju igen. Har PH värdet stor betydelse?
    enligt artbeskrivningen här på ciklid skal de trivas i 6-8ph

    MVH

    Kristofer
    MVH

    Kristofer
  • Gäst

    #2
    Hej!

    Hej!
    Jag undrar hur många geophaugus kan man ha i ett 128 lit akvarium?Mvh Ann-Mari

    Kommentar

    • Crenicichla
      Användare
      • November 2006
      • 1055

      #3
      En gissning är 2st, iofs beroende på vilken art och hur stora de blir, men 128l låter väldigt litet för dem
      MVH

      Kristofer

      Kommentar

      • William
        Användare
        • December 2006
        • 93

        #4
        geophagus i 128??? mikrogeophagus kan jag tänka mig, men vad jag vet är pindaré den minsta av dom "riktiga" geophagusarterna, och dom behöver absolut minst 250 liter.

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Hej!

          Hej!
          Ett lekpar kanske man kan ha vad tror ni?Mvh Ann-Mari

          Kommentar

          • William
            Användare
            • December 2006
            • 93

            #6
            Finns ju lite trick för att stimulera till lek, som att sänka pH och sänka temperaturen och mata på med mer frysfoder och sånt, men om det bara är ungdjur behöver man ju inte stressa med att dom ska leka så ofta, det kommer med tiden. Sen hjälper det väl förmodligen till om dom inte har några andra fiender i karet som stör dom från att leka. Kollade i Thomas Weidners bok om proximus, men det stog inget särskilt om hur ofta dom leker.

            Kommentar

            • William
              Användare
              • December 2006
              • 93

              #7
              tveksamt om man kan ha ett lekpar heller.. dessutom är dom ju stimfiskar i grunden, så det vore nog inte riktigt snällt...

              Kommentar

              • Crenicichla
                Användare
                • November 2006
                • 1055

                #8
                Ursprungligen postat av annmari
                Hej!
                Ett lekpar kanske man kan ha vad tror ni?Mvh Ann-Mari

                Tyvärr så tror jag inte att det är en lämplig idé.. de blir helt enkelt för stora och den stackars honan måste ju kunna få göma sig ibland så hon inte blir våldtagen av hanen
                MVH

                Kristofer

                Kommentar

                • Crenicichla
                  Användare
                  • November 2006
                  • 1055

                  #9
                  Ursprungligen postat av William
                  Finns ju lite trick för att stimulera till lek, som att sänka pH och sänka temperaturen och mata på med mer frysfoder och sånt, men om det bara är ungdjur behöver man ju inte stressa med att dom ska leka så ofta, det kommer med tiden. Sen hjälper det väl förmodligen till om dom inte har några andra fiender i karet som stör dom från att leka. Kollade i Thomas Weidners bok om proximus, men det stog inget särskilt om hur ofta dom leker.

                  Hej William

                  de som jag funderat mest på är PH värdets betydelse.. självklart behöver man inte stressa, men jag tycker de är underligt att hanen verkar mer eller mindre ointresserad nu.

                  Maten de får är mysis, gammarus räkor, räkor, ärtor och diskus granulat. de enda som skulle kunna vara fiender även om jag inte tror de är så strot hot är mina 2 Altum skalarer..

                  Tempen ligger ju som sagt kring 27-28c för det mesta, men jag har funderat på att hälla i 24 gradit vatten nästa gång när jag byter vatten.. byter ca 33% så de borde ju inte bli någon sköld schock för dem.. eller vad tror du?


                  Skall föresten införskaafa mig ett ex av South American Eartheaters till helgen så man kan ju hoppas att den har lite matnyttig info

                  MVH

                  Kristofer
                  MVH

                  Kristofer

                  Kommentar

                  • William
                    Användare
                    • December 2006
                    • 93

                    #10
                    Jo, det är iaf en väldigt trevlig bok att äga.. när jag stimulerar till lek med mina byter jag inte med 24 gradigt vatten, utan jag byter med så kallt vatten man kan få ur kranen, och om du har en normaltemperatur på 27-28 kan det behövas att man sänker ända ner till 23-24 grader, och det får de inte heller en köldchock av, bara temperaturen återgår till det normala inom ett par dagar, sen får man göra om proceduren tills dom kommer igång.
                    Ibland kan hanar bli väldigt ointresserade av någon anledning. Jag hade 4 stycken och kompletterade med två nya fiskar varav en var en större hane. Även fast den tidigare hanen jag hade var ganska duktig på att ta hand om yngel (tuggade i över 2 veckor), så är det den nya större hanen som leker nu, och den mindre bryr sig inte ett dugg även fast det finns en lite mindre, men ännu lekvilligare hona i karet.
                    Men som sagt så får man låta det ta sin tid, mina har lekt var 45e dag ungefär nu tre gånger, men tidsintervallet varierar väl mellan arter, och individer. Stod en del i Weidners om att proximus var väldigt individuella i sitt sätt att föda upp och ta hand om sin avkomma, och det låter ju ganska spännande

                    Kommentar

                    • Micke_720
                      Användare
                      • November 2003
                      • 368

                      #11
                      Jag har två lekpar Geophagus O. Head..
                      De kan leka ganska frekvent 1 gång per månad ibland oftare.
                      Beroende på hur länge de lyckas att behålla de små. Ju längre desto mer avmagrade blir de..
                      Vilket har gjort att jag dragit ner på mina vatten byten för att minska frekvensen på lek.
                      Men för mig fungar mycket frysfoder (gärna mysis) och 33% vatten byte i veckan då sätter de igång.

                      Lycka till

                      Kommentar

                      • Crenicichla
                        Användare
                        • November 2006
                        • 1055

                        #12
                        Ursprungligen postat av Micke_720
                        Jag har två lekpar Geophagus O. Head..
                        De kan leka ganska frekvent 1 gång per månad ibland oftare.
                        Beroende på hur länge de lyckas att behålla de små. Ju längre desto mer avmagrade blir de..
                        Vilket har gjort att jag dragit ner på mina vatten byten för att minska frekvensen på lek.
                        Men för mig fungar mycket frysfoder (gärna mysis) och 33% vatten byte i veckan då sätter de igång.

                        Lycka till

                        Man tackar för alla tips och lyckönskningar!

                        Jag är riktigt sugen på att se en lyckad lek och yngelvård av mina ögonstenar
                        Jag har fått ytterligare en fundering de seanste dagarna, och det är hur många ggr per dag man bör mata och hur mycket man skall mata, när jag matar med mysis så tar jag en portion.. det är akvarietekniks mysis och de är ju portionsföpackade..

                        Den portionen skall räcka till 6st proximus 2st altum och botten fiskarna! iofs så får botten gänget sitt genom diskus granulatet.
                        MVH

                        Kristofer

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • December 2004
                          • 4744

                          #13
                          En sak som funkar förvånadsvärt bra är att byta med varmare vatten. I med en diffusor och byt med 32-35 gradigt vatten. Funkar kanon. Mina jordätare/discus/tanganyika leker på stubertern .
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • Crenicichla
                            Användare
                            • November 2006
                            • 1055

                            #14
                            Ursprungligen postat av LN
                            En sak som funkar förvånadsvärt bra är att byta med varmare vatten. I med en diffusor och byt med 32-35 gradigt vatten. Funkar kanon. Mina jordätare/discus/tanganyika leker på stubertern .
                            haha nu landade jag på jorden igen.. tyckte att jag hade fått tillbaka mycket av min kunskap om akvarie skötsek vid det här laget, har nämligen haft ett upphåll på 8år innan jag satte up mitt 540.
                            men en diffusor, vad är det?

                            MVH

                            Kristofer
                            MVH

                            Kristofer

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • December 2004
                              • 4744

                              #15
                              Ingen fara Kristofer

                              Det är nog jag som är luddig. Varmt vatten innehåller mycket mindre syre. Därför är det bra att tillsätta så mycket syre som möjligt. Det finns en grej att köpa i akvarieaffären som monteras på utbåset på pumpen. Den har en slang som suger in luft och fördelar den i utblåsningvattnet. Fiskarna formligen älskar temphöjningen ihop med syresättningen.
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...