Nån som har Eheim 2217 ???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snurbo
    Användare
    • februari 2007
    • 86

    Nån som har Eheim 2217 ???

    Tjenna.... Går & funderar på om man ska ta & beställa ett eheim 2217 ytterfilter. Ska nog beställa från pwss.nu.... Vet nån om det följer med filter eller makaroner till det filtret som standard ?... eller måste man beställa det till ?... & om man måste... vad ska man ha för filter matrial till ett malawi kar på 375 L ??????
  • Karon
    Användare
    • april 2002
    • 880

    #2
    Inget filtermatrial medföljer (om det inte är någon aktuell kampanj på gång).
    Eheims rekomendation är makaroner längst ner (Ehfimec), grönt trassel (Ehfifix), substrat (Ehfisubstrat) och fitervadd (Ehfisynth, finns även som speciella kuddar/plattor just för classic-serien) på toppen.
    Annars kan du fylla med i stort sett vad som helst, bara makaroner, bara grönt trassel, filtermatta klippt i bitar, lavakross eller vad man nu föredrar.
    Jag föreslår att du passar på att skaffa dubbelkranar, inte nödvändigt men underlättar skötseln en hel del. En slangborste är bra att ha också (eller två, det är ju två olika grovlekar på slangarna på 2217).

    Kommentar

    • Matz Karlsén
      Användare
      • februari 2004
      • 1127

      #3
      Jag hade tidigare 2217. Ett kanonfilter enligt min mening. Tyst och pålitligt. Jag skippade makaronerna och körde med biobollar i botten och filtermatta ovanför det. Ungefär hälften av varje. Jag fick väldigt bra rening och behövde bara rengöra filtret max en gång om året. Jag hade det till ett 325-literskar där det gick dubbar och lite andra Tanganyikafirrar. Jag hade väl ungefär 40 fiskar. Alltså ganska hård belastning på filtret. Men det fungerade jättebra. Så jag kan varmt rekommendera det. Jag håler med om att det blir mycket lättare att sköta det om du skaffar dubbelkranar. Se bara till att köpa eheims egna kranar. Jag gjorde misstaget att köpa fluvals och dom var verkligen inte bra så jag fick vackert byta mot eheims original och de fungerade perfekt. Om du kör med filtermatta så använd dig av två 10cm tjocka 10ppi. Vid rengöring rengör du bara det understa och flytt byter plats med det översta. På så sätt så bibehåller du de "goda" bakterierna i filtret. Biobollarna rengör du helt. Det var några av mina erfarenheter. Lycka till. Med ditt val av filter.
      To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        Har ett jag ock. Makaroner i botten sen skivor 3cm pp10 och överst en pp20.
        Finns även en färdig aktivt kolmatta. Den är kanon att köra med ett par veckor efter medicinering.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • Snurbo
          Användare
          • februari 2007
          • 86

          #5
          Guld!!!..... Detta filter fick ju bra respons med tanke på priset =).... Så nu ska det beställas ett sådant. Tack för tipsen

          Kommentar

          • leis
            Användare
            • oktober 2006
            • 50

            #6
            Ursprungligen postat av Snurbo
            Guld!!!..... Detta filter fick ju bra respons med tanke på priset =).... Så nu ska det beställas ett sådant. Tack för tipsen
            Grattis till bra val. Kör ett sådant till mitt 300liter med bara biobollar+ ett 2252 med 30 ppi matta. Har 22 firrar i burken.
            Det är kanske något dyrare men du slipper massa strul.
            Mitt går så tyst att man får kolla på ytan att det är igång..
            Leffe Söderström

            Kommentar

            • Snurbo
              Användare
              • februari 2007
              • 86

              #7
              Ursprungligen postat av leis
              Grattis till bra val. Kör ett sådant till mitt 300liter med bara biobollar+ ett 2252 med 30 ppi matta. Har 22 firrar i burken.
              Det är kanske något dyrare men du slipper massa strul.
              Mitt går så tyst att man får kolla på ytan att det är igång..
              Nice nice... Bra betyg för det =)..... Men som mitt allra första ytterfilter så måste jag ha lite tips på hur , när , var "grejorna" ska vara & så =).... Alltså..... Makaroner ? Filtervadd? m.m..... det finns ju massa olika sorter.... =(.... Måste ha hjälp med vad jag ska ha... ska beställa från www.akvarieshopen.com.....

              Kommentar

              • Karon
                Användare
                • april 2002
                • 880

                #8
                Eheims rekomendation är makaroner längst ner (Ehfimec), grönt trassel (Ehfifix), substrat (Ehfisubstrat) och fitervadd (Ehfisynth, finns även som speciella kuddar/plattor just för classic-serien) på toppen.

                Kommentar

                • Wiiken
                  Användare
                  • maj 2003
                  • 24

                  #9
                  2217

                  Ursprungligen postat av Karon
                  Eheims rekomendation är makaroner längst ner (Ehfimec), grönt trassel (Ehfifix), substrat (Ehfisubstrat) och fitervadd (Ehfisynth, finns även som speciella kuddar/plattor just för classic-serien) på toppen.
                  Jag tycker att Eheim 2217 är ett ypperligt bra filter, har flera st...

                  Eheims rekomenderade filtermaterial är nästan perfekt - byt ut Ehfisynth mot en grövre Blå filtermatta ( följer med tror jag ) så blir inte stoppen för underhåll lika täta.
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=73732

                  Kommentar

                  • classe
                    NCS Medlem
                    • april 2007
                    • 1147

                    #10
                    Ursprungligen postat av Wiiken
                    Jag tycker att Eheim 2217 är ett ypperligt bra filter, har flera st...

                    Eheims rekomenderade filtermaterial är nästan perfekt - byt ut Ehfisynth mot en grövre Blå filtermatta ( följer med tror jag ) så blir inte stoppen för underhåll lika täta.
                    jaa den haft jag själv innan tidigare den eheim 2217 i mina gamla akvarium på 222liter så den är mkt bra den yttre filter oxåå den så jag har den samma som den står den program.. men den såld så längsen över 2år sedan och nu har jag ett 375 liter och använde så den i rena xp3 o har den är svamp mattor grov 2skivor sen svamp mattor fin 2 skivor och sen cirka 1400ml zeranix den. och sen gröntassel biofibres den är bra oxåå så ingen problem med malawiciklider där fiskar så man klarar sig den oxåå.. men bra mkt 2217 oxåå den så klart..bra makornon i botten sen ta den olika saker o nån bra där med zeranix vita bitor eller gröntassel oxåå och gärna så klart den sista kan även oxåå gröntassel..inte måste man ha den bomuell med dig i uppe flytande..
                    375 LITER Malawi arter..
                    74 Liter Malawi yngel...

                    Kommentar

                    • Snurbo
                      Användare
                      • februari 2007
                      • 86

                      #11
                      Ursprungligen postat av classe
                      jaa den haft jag själv innan tidigare den eheim 2217 i mina gamla akvarium på 222liter så den är mkt bra den yttre filter oxåå den så jag har den samma som den står den program.. men den såld så längsen över 2år sedan och nu har jag ett 375 liter och använde så den i rena xp3 o har den är svamp mattor grov 2skivor sen svamp mattor fin 2 skivor och sen cirka 1400ml zeranix den. och sen gröntassel biofibres den är bra oxåå så ingen problem med malawiciklider där fiskar så man klarar sig den oxåå.. men bra mkt 2217 oxåå den så klart..bra makornon i botten sen ta den olika saker o nån bra där med zeranix vita bitor eller gröntassel oxåå och gärna så klart den sista kan även oxåå gröntassel..inte måste man ha den bomuell med dig i uppe flytande..


                      Hhmmmm.... Är inte riktigt med.

                      // Magnus

                      Kommentar

                      • classe
                        NCS Medlem
                        • april 2007
                        • 1147

                        #12
                        Ursprungligen postat av Snurbo
                        Hhmmmm.... Är inte riktigt med.

                        // Magnus
                        jaa det är olika sitt så åsikt om den saker o fixa på yttrefilter. så jag är nöjd den så klart ingen problem med malawiciklider så man krav ha hårt högre syre klar..
                        375 LITER Malawi arter..
                        74 Liter Malawi yngel...

                        Kommentar

                        • Snurbo
                          Användare
                          • februari 2007
                          • 86

                          #13
                          Ursprungligen postat av classe
                          jaa det är olika sitt så åsikt om den saker o fixa på yttrefilter. så jag är nöjd den så klart ingen problem med malawiciklider så man krav ha hårt högre syre klar..
                          Va?...2217 e bra ?

                          Kommentar

                          • leis
                            Användare
                            • oktober 2006
                            • 50

                            #14
                            Hallå snurbo
                            Det beror på vad du vill att filtret skall göra. Skall du ha det enbart som bostad till bakterier
                            så skulle jag köra med biobollar enbart. Det kommer då att ta lång tid innan det blir
                            igensatt. Vill du att det även skall ta små partiklar för ett klart vatten så får du labba
                            med filtermattor. Som jag sa förut så kör jag 2217 med bollar och 2252 med filtermatta
                            ppi 30 . mått ca. 12*12 cm med höjd 30 cm.(ca: 4,3 liter volym). Jag beräknar att
                            rengöra 2217 en gång om året och 2252 varje halvår. Att det funkar med 2252 i 6 mån vet jag för det har gått 6 mån nu och jag har aldrig haft bättre vattenvärden. Det är plånboken
                            som styr....
                            Leffe Söderström

                            Kommentar

                            • classe
                              NCS Medlem
                              • april 2007
                              • 1147

                              #15
                              Ursprungligen postat av Snurbo
                              Va?...2217 e bra ?
                              jaa den är mkt toppen och jag är nöjd med den innan haft tidigare.. ingen problem..
                              375 LITER Malawi arter..
                              74 Liter Malawi yngel...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...