Fossochromis rostratus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nüddlah
    Användare
    • januari 2007
    • 294

    Fossochromis rostratus

    Hej, jag vill veta folks erfarenheter av fossochromis rostratus. Fisken som gräver ner sig i sanden vid stress =) Den ska bli rätt stor och sägs vara fredlig, men hur fredlig? Går den att ha med troffar kanske? det är i allafall min avsikt.
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Troffar låter rent spontant som ett ganska uselt val av akvarie-polare. De har inte samma födobehov och håller inte samma tempo vid matning (troffarna hinner nog sluka det mesta innan rostratusen reagerat).
    Tony Englund

    Kommentar

    • christer antonsson
      Användare
      • september 2002
      • 183

      #3
      F.Rostratus

      Ja du min vän du bör nog överväga ditt beslut en gång till.
      Att blanda Malawi och Tanganyika är aldrig riktigt bra för det första.
      Sedan är det ju så att Rostratusen blir ganska stor (bortemot 35 cm )och att det är en rovfisk. Den lever inte utpräglat på fisk men tar gärna för sig om det serveras .
      Den har ju inte utvecklat sitt jaktbeteende för intet dvs gräva ner sig för det gör den inte bara vid stress.
      Troffarna bör du istället blanda med antingen andra Troffar efter regeln en nordlig variant och en sydlig (aldrig 2 nordliga Black varianter). Vill du ha tuff fisk så ta tex T. Duboisi.
      Sedan kan man ju tänka sig att blanda med lite Julidochromisar,Leptosomer etc..
      Men endast Tropheusar är enligt mig att föredra. Har du ett stort kar? Isåfall kan man ju tänka sig att du kör 2 grupper om ca:25 djur/grupp i ett 720.
      Christer Antonsson

      1800 liter Troffar:
      Ikola
      Pemba
      Duboisi- Mazwa
      Red Rainbow- Kapere

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #4
        Ursprungligen postat av christer antonsson
        Att blanda Malawi och Tanganyika är aldrig riktigt bra för det första.
        Cyrtocara moorii och Cyphotilapia frontosa funkar iofs riktigt bra ihop, så visst kan det funka kanon, men F. rostratus och Tropheus är nog nått av de sämsta du kan blanda. Det är ungefär som att sätta Lejon och Gnu i samma inhängnad på en djurpark, det vill säga inte så lyckat...
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • Nüddlah
          Användare
          • januari 2007
          • 294

          #5
          1500 liters kar som kan ses på http://akvarium.helipop.com det är fortfarande det jag tjatar lite om med fiskarna. Ville bara höra mer av dom som haft rostratus och hur dom beteer sig i deras akvarium. Duboisi ska jag ha är bestämt, och dom övriga fiskarnajag vill få in med är dom som jag har på min sida med undr titeln fiskar.

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #6
            Alltså F. rostratus är en rovfisk med ett kort tarmsystem anpassat för att äta fiberfattigt kött. Tropheus är en algätare med ett otroligt långt tarmsystem för att äta fiberrikaalger. Även om inte rostratusen äter upp dina troffar (vilket den kommer göra på sikt) så kommer det ändå bli i princip omöjligt att kunna mata fiskarna med ett foder som passar dem båda. Jag vet inte riktigt hur du har tänkt här, men vissa fiskar passar helt enkelt inte ihop i 100 liter, 500 liter eller 1500 liter.

            Varför inte välja fiskar som passar ihop, som du kan ge bra foder och som gör att du får en harmoni i akvariet?
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • Nüddlah
              Användare
              • januari 2007
              • 294

              #7
              Det är ju därför jag frågar just för att välja rätt. Så alltså kommer det inte funka med rostratus då. Fine, då har i allafall denna tråden fyllt sin funktion, att besvara min kompabilitetsfråga.

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • juli 2002
                • 5395

                #8
                Det är väl alltid någon som kommer och säger "funkar för mig" men jag skulle ju inte rekommendera det... Några andra fiskar du funderar på ?
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • Nüddlah
                  Användare
                  • januari 2007
                  • 294

                  #9
                  dom som är på sidan var dom jag tänkte kombinera..

                  开云平台官网-(中国)有限公司是包含了新葡京、威尼斯人、金沙、BBIN电子、MG真人视讯、BET365等多个官方平台,游戏、体育、娱乐的第一首选,点击进入最新的娱乐集团网址:www.782net,www.2007com,www.9159com,www.js333com,开云平台官网-(中国)有限公司专提供各种免费手机小游戏、手机网游下载.,开云平台官网-(中国)有限公司是真正正版的、安全的。

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 3788

                    #10
                    Rätta mig gärna om jag har fel...

                    Rostratus äter inte fisk och är ingen rovfisk. Rostratus silar sand och äter smådjur som finns i sanden. Säkert kan den nypa en fisk, precis som att en mbuna kan nypa yngel på 2-3 cm, men jag tror knappast på att de skulle käka fisk om man inte svälter dom.

                    Jag är personen som kommer säga "det funkar för mig". Jag har Rostratus med mindre fisk (mbuna), det funkar. Jag har aldrig sett en tendens till jakt med avsikt att äta, däremot blir det jakt pga att de små kräken gärna nyper till i stjärtfenan på dominante rostratushanen så fort de får en chans. Mina Rostratus är (hanarna) ca: 18 cm. Honorna är 12-15 cm. Så de är knappast fullvuxna men det finns Mbunas som är mellan 1,5 - 12 cm i samma burk så skulle de käka fisk borde firrar upp till 5 cm vara borta nu.

                    Att de gräver ner sig kan man nog glömma i akvarium. Inte ens när håven kommer i har jag någon gång sett det beteendet. Och det är väl ingen jaktteknik va? Det är väl för att gömma sig. N. Livingstonii spelar död på botten, kanske är den som menas...?

                    Jag skulle personligen inte ha den med troffar, men jag håller mig till fiskar från samma sjö i respektive akvarium. Men det är ju jag det!

                    Sen går det ju att köra matning med pincett, jag brukar mata mina med räkstjärtar ibland. Oftast får dom räkmix och det funkar bra!

                    /Erik

                    Kommentar

                    • Nüddlah
                      Användare
                      • januari 2007
                      • 294

                      #11
                      Tack för ett jävla bra svar, det där är precis vad jag läst innan. Att dom silar sanden genom gälarna till och med och att dom är fredliga och mer skygga än aggressiva. Så tidigare svar har varit väldigt missvisande mot vad jag har läst på flera ställen, så det blir nog att försöka ändå. Vad är det värsta som kan hända lixom? Att dom äter upp mindre fisk innan man stoppar dom. Värre än så är det inte. Och vad det gäller maten så får man nog kompromissa och köra en mat som både innehåller räkor och mycket fibrer så man ger duboisis och dom adnra troffarnas tarmsystem en utmaning men ändå tillfredställer rostratus. Jag tror knappast fiskarna i sjön har en meny med mat att välja på och maten vi utfodrar är nog oavsett om det är mer lämpligt för troffarna, bättre än rostratus någonsin kommit i närheten av i det vilda.

                      Kommentar

                      • Tony
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4594

                        #12
                        Jag håller mig fortfarande till mitt svar ovan och tycker det är helt förkastligt att blanda rostratus med tropheus. Precis som Erik har jag haft rostratus tillsammans med massa mbunas utan problem, därav att jag vet att de kommer till korta vid matning. Varför krångla till det för de stackars firrarna i onödan?
                        Tony Englund

                        Kommentar

                        • Nüddlah
                          Användare
                          • januari 2007
                          • 294

                          #13
                          Vadå krångla till? jag kommer ju ändå har räkor i blandningen även till troffarna som jag läst i flera räkmixar för troffarna, och rostratus silar ju som sagt sanden genom munnen och gälarna efter kräfdjur och små djur på bottnen så räkor tillfredställer väl dom med? Mat som är gjord för människor med recept för fiskar kan väl knappast förtjäna nåt så lågt uttalande som "stackars fiskarna". Dom får ju bättre mat än dom någonsin fått i en anpassad meny. Om man ska tänka sådär så kan man ju lika gärna sluta med akvariehobby för det är väl lika synd om räkorna man gör mat av och alla andra djur som fiskar äter eller?

                          Kommentar

                          • Tony
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4594

                            #14
                            Du gör som du vill, men personligen tycker jag att man skall försöka ge sina fiskar bästa möjliga förutsättningar vilket din önskemix inte gör. Att du dessutom ser Eriks svar som "rätt" svar för att det råkar passa dig bättre än mitt är också märkligt.
                            Tony Englund

                            Kommentar

                            • Erik Österlund
                              Användare
                              • januari 2005
                              • 3788

                              #15
                              Jag upplever inte att Rostratusarna har svårt att få i sig maten pga ivriga mbunas. Känns nästan som att det är tvärtom hos mig. Men Tony, dina är fullvuxna va? De kanske blir lite långsammare när de kommer uppåt 30-35 cm?

                              Jag tror inte att det är fel att mata med mer protein (räkstjärtar el liknande) ibland. Och som sagt, matar man med pincett så får rätt fisk rätt mat. I början kan de vara lite rädda för pincetten men de vänjer sig och förknippar den med mat efter ett par gånger.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...