Åleds Yngel-kasse

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rhodebaert
    Användare
    • februari 2006
    • 557

    Åleds Yngel-kasse

    Hur fungerar den här? Funderar på att låta honorna spotta i en sådan och ha den i huvudkaret tills ynglen vuxit till sig. Flyter den stabilt? Kan man lägga i någon inredning i?

    Kommentarer på produkten i övrigt. Alternativa lösningar tex bygga av nylonstrumpa eller nått?
    Det går alltid en senare buss.
  • Cissi
    Användare
    • juni 2006
    • 357

    #2
    Jag lät en Hongi spotta i min kasse och det slutade med att alla ynglena simmade ut ur maskorna och försvann... Jag vet inte riktigt hur Åleds har tänkt, för Malawiyngel är för små och simmar ut. Det enda jag kan komma på att ha den till är att låta en hona spotta i den när kassen flyter i ett kar där det redan går yngel.
    Jag har iaf sytt en kasse till stommen med mycket mindre maskor i.
    Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

    Kommentar

    • Pär J.
      Användare
      • april 2002
      • 219

      #3
      Gissar att det är meningen att honan ska vara kvar i kassen och ynglen simma vidare. Då gäller det att inte ha andra glupska fiskar i karet.

      Alltså akvariet bör vara yngelkar och honor eller lekpar (romspridare) placeras i kassen.

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Fiskarna utanför alla typer av yngelkassar brukar vara ruskigt duktiga på att suga ut yngel från kassarna, så undra om det inte är det som felar? För att det skall vara felsäkert bör man nog ha dubbla väggar.
        Tony Englund

        Kommentar

        • kaj.p
          Användare
          • april 2002
          • 2294

          #5
          Finns inte åleds flytkasse med olika storlek på nätmaskorna? Har iallfall för mig det
          Diskussällskapet
          www.diskusforum.se

          Kommentar

          • jonre723
            Användare
            • oktober 2004
            • 439

            #6
            Jo, jag har flera olika storlekar själv. Jag tycker att de är jättebra.
            Och så är det.
            /J

            Kommentar

            • Rhodebaert
              Användare
              • februari 2006
              • 557

              #7
              De måste vara ganska finmaskigt för att ynglen skall hålla sig på plats i som jag helst vill. Jag vill liksom ha en liten avgränsat volym där de kan växa till sig. Helst med sin mor. Om det skall väljas och vrakas mellan olika sorter får jag väl gå till en butik tänker jag.
              Det går alltid en senare buss.

              Kommentar

              • Jarnis
                Användare
                • november 2005
                • 415

                #8
                Har precis provat en annan variant som funkade väldigt bra. Köpte för någon månad sen en grupp Aul. firefish där en av honorna tuggade. Skaffade ett sånt där litet terrarium i plast som det finns sisådär en miljard olika i zooaffären. Det jag köpte är på c:a 12 liter och jag lät det helt enkelt flyta i ett 325 liters där resten av gruppen hamnade. Filtrerar med ett skumfilter. Hur kan det flyta? Jo, lägg något av vikt i botten, typ små lerkrukor el dyl (bra gömställen för yngel). Då kommer ytan i "yngelkaret" att sjunka ner ungefär ett par cm under ytan i karet - det flyter! Kanske inte så där jättestabilt men det funkar. Fördelar, ingen doppvärmare behövs, fisken behöver inte introduceras på nytt, enkelt att se vad som händer (inga maskor), platsbesparande. Nackdelar, tar plats i akvariet, kan vara instabilt, kräver små täta vattenbyten.
                Micke

                Kommentar

                Arbetssätt...